06.05.2014 12:25


Zbylé pečivo v supermarketech často končí jako odpad

Autor: Tomisová Marie | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

Široký výběr chleba, cereálních rohlíků nebo listových šátečků i v sedm hodin večer není v českých supermarketech žádnou výjimkou. Co se však děje s pečivem, které si nikdo nekoupí ani po skončení otvírací doby? Desítky kilogramů pečiva jako odpad také nejsou výjimkou

Brno – Snahou obchodních řetězců je zajistit zákazníkům komfort stále čerstvé nabídky potravin. Jelikož prodejní doba končí v řadě případů v pozdních večerních hodinách, není jednoduché tento standart splnit. Snadno se stane, že zákazník nakupující těsně před zavřením supermarketu si koupí za plnou cenu bagetu, která se za pár minut stane odpadem. 

„Zboží z prodejen Lidl určené k likvidaci vracíme na logistické sklady, kde se pečlivě třídí. Roztříděný odpad se dále nabízí zpracovatelům a využívá se například v bioplynových stanicích," uvedla mluvčí řetězce Lidl Jitka Vrbová. Množství zbylého pečiva je značně individuální. „Záleží na dni a zájmu zákazníků. Někdy nezbyde ani rohlík, někdy jich zbyde dvě stě,“ popsal situaci zaměstnanec prodejny Lidl Tomáš Pavlica. Chleba se podle něj často prodá všechen, koblihů zbyde taky většinou jenom pár. „Větší problém je u pečiva, které se rozpéká přímo na prodejně. To je závislé na odhadu pekaře a taky na pokynech od zástupce vedoucího. Odhaduji, že se vyhodí zhruba dvacet kusů sladkého pečiva, a třicet až šedesát kusů slaných kousků,“ vysvětlil Pavlica. 

Regály s pečivem v supermarketu.

V supermarketech Billa zbývá každý den tři až pět procent neprodaného pečiva. „Jedním ze způsobů, kterými se snažíme podíl neprodaného pečiva snižovat, jsou slevové akce. Pečivo, u kterého to jeho stav a datum spotřeby umožní, před skončením otevírací doby zlevňujeme. Stejně tak zlevňujeme trvanlivé pečivo, kterému se blíží datum spotřeby, pokud máme na skladě vysoké zásoby,“ popsala zacházení s pečivem mluvčí řetězce Billa Simona Breen. Pečivo, které se ani přesto neprodá, likvidují zaměstnanci podle vnitřních předpisů, které mluvčí více neupřesnila. „Rohlíky se vozí zpět do pekárny a prodávají se jako krmení pro zvířata,“ uvedla brigádnice v supermarketu, která si nepřála zveřejnit své jméno. 

Podobně řeší zbylé pečivo i v prodejnách Globus. V případě dalšího využití neprodaného pečiva spolupracují naše hypermarkety s místními spolky a organizacemi ve svém okolí. K odběratelům pečiva patří například zoologické zahrady, myslivecké spolky či chovatelé zvířat," sdělila mluvčí společnosti Globus Pavla Hobíková. 

Řetězec Kaufland stahuje potraviny z prodeje jeden den před ukončením trvanlivosti. Pouze ve výjimečných případech se zboží značně zlevní a prodá den před ukončením minimální trvanlivosti. Zboží s prošlou minimální trvanlivostí řetězec zásadně neprodává, a to ani překupníkům, charitativním organizacím či jiným sdružením. „Nechceme nikoho, ani zvířata, poškodit na zdraví případnou možností, že potraviny jsou zkažené,“ vysvětlil mluvčí řetězce Kaufland Michael Šperl. Všechno prošlé zboží se proto likviduje ve speciálních kontejnerech, ze kterých nelze potraviny vyjmout. „Vzhledem k tomu, že velká část potravin je likvidována jako komunální odpad, nelze přesně specifikovat, o jaké konkrétní množství se jedná,“ okomentoval Šperl množství zbylého pečiva.

Společnost Penny Market se k tématu odmítla vyjádřit. Ostatní oslovené řetězce, které mají své supermarkety v Česku, nereagovaly.

Klíčová slova: pečivo, supermarkety, odpad, sleva

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.