15.03.2017 13:17


Zástupci kraje projednali financování veřejné dopravy. Řešení jsou však pouze dočasná

Autor: Jiří Král | Kurz: Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Náměstek hejtmana Jihomoravského kraje Roman Hanák jednal v úterý s autobusovými dopravci a zástupci odborů o budoucnosti hromadné dopravy v Jihomoravském kraji. Jednání navazovalo na schůzku těchto tří stran z druhého března letošního roku a řešilo vládní nařízení o zvýšení mezd řidičů.

 

Jednání v budově Krajského úřadu Jihomoravského kraje. Foto: Jiří Král

Brno - Zástupci Jihomoravského kraje se v úterý sešli s jednateli odborů a dopravních firem kvůli zvyšování mezd řidičů. Vláda rozhodla o zvýšení platů, uskutečnění těchto kroků a uhrazení nákladů však nechala na krajích. Zástupci kraje, odboráři i dopravci se shodli na nutnosti spolupráce s vládou. „Důležité je vytvoření systémového řešení legislativní cestou,“ zdůrazňoval předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík. „Jihomoravský kraj nedostal konkrétní návod, jak tuto situaci řešit. Jediná instrukce byla, ať postupujeme v mezích zákona,“ hájil pozici kraje Roman Hanák.

Při předchozím jednání zastupci kraje oznámili, že uvolní sto milionů korun pro zvýšení platů řidičů. Díky tomu mohou dopravci získat příspěvek ve výši necelých tří korun na kilometr pro následující dva roky. Řada dopravců však stále není rozhodnuta, jestli jej přijmou, případně jestli jej rozloží na delší časový úsek. Nevědí totiž, zda se mohou spolehnout na další finanční podporu ze strany vlády či krajů. Mnoho dopravců příspěvek rovněž hodnotí jako nedostatečný.

„Řešení, ke kterému jsme dospěli, je dočasné. Je třeba, aby se vláda k problému postavila čelem, na rozdíl od kraje má totiž finance i pravomoci, aby situaci krajské hromadné dopravy vyřešila,“ uvedl jeden ze zástupců dopravních společností David Grund. S pomocí vlády počítá i náměstek Roman Hanák. Řekl, že současná legislativa umožnila kraji přijít s řešením pro následující dva roky. Poté však musí následovat dlouhodobější systémové řešení. Plánuje proto se zástupci odborů a dopravci sepsat prohlášení, ve kterém vládu požádají o to, aby problém řešila sama.

Hrubá mzda řidičů se teď pohybuje kolem dvaceti tisíc, někteří řidiči přitom pracují až 300 hodin měsíčně. Nespokojenost s pracovními podmínkami snižuje zájem o tuto profesi. Pokud se podmínky nezmění, může nastat kolaps dopravy kvůli nedostatku zaměstnanců. „Byla bych určitě pro stávku. Myslím, že kdyby nám někdo dal něco podobného podepsat, většina kolegů by byla pro. Nepodepsali by to možná ti starší, kterým už zbývá jen málo času do důchodu, takže se bojí, že by přišli o místo. Radši si řeknou, že už to nějak přečkají. Ale ostatní by stávku určitě uvítali,“ říká řidička tramvaje Zuzana Kellerová.

Za ideální řešení považovali dopravci i odbory to, aby vláda poskytla příplatky na zvýšení platů konkrétním podnikům. Zdůrazňován je rovný přístup ke všem dopravcům, a tedy i řidičům. S komplikacemi se potýkají i další kraje, značné problémy s dopravou řeší například Ústecký kraj. Naplnit pracovní místa se snaží prostřednictvím náborových materiálů ve městech i dopravních prostředcích. V české hromadné dopravě je v současnosti zaměstnáno přes 50 tisíc řidičů. Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia však uvádí, že v České republice zůstává nenaplněno až 10 tisíc pracovních míst pro další řidiče. Třetina řidičů je starší padesáti let, mladší generace o tuto profesi nejeví větší zájem. To bude do budoucna podle Sdružení automobilových dopravců tento problém ještě více prohlubovat.

Nařízení vlády se pokusilo bojovat s dlouhodobým nedostatkem řidičů, který kraje řeší. Absence konkrétních kroků a neposkytnutí prostředků však problémy v některých oblastech pouze zvýraznila. To, jestli se nařízení ukáže jako prospěšné, bude záviset na tom, jak bude sto milionů z rozpočtu Jihomoravského kraje rozděleno mezi platy řidičů. Dalším kritériem bude i reakce vlády na prohlášení dopravců a odborů. 

Klíčová slova: Jihomoravský kraj, doprava, řidiči, platy

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Nový komentář