14.03.2017 10:56


Základna lidí, kteří aktivně vyhledávají umění, je vždy úměrná velikosti města, říká organizátorka Týdne výtvarné kultury

Autor: Lenka Jebáčková | Kurz: Stisk | Kategorie: Kultura

Týden výtvarné kultury vznikl před osmi lety na Katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. Jeho hlavním cílem je zprostředkovat umění široké veřejnosti. 

 Organizátorka Týdne výtvarné kultury Irena Rodriguez Točíková. Foto: Lenka Jebáčková

 

Brno – Brňané se mohou zúčastnit více než čtyřiceti akcí v galeriích i ve veřejném prostoru v Týdnu výtvarné kultury, který započne 20. března v Místodržitelském paláci Moravské galerie. Na akci se podílí studenti a studentky Masarykovy univerzity. „Brňané nejsou od malička vedení k umění, a to chceme změnit,“ říká organizátorka Týdne výtvarné kultury Irena Rodriguez Točíková.

Proč se akce každoročně koná zrovna v březnu?

Týden v březnu není náhodné určení data. Souvisí s výročím narození Igora Zhoře, což byl teoretik umění a organizátor výtvarného dění v Brně, který zemřel v devadesátých letech. My se vážeme k jeho odkazu především proto, že byl profesorem profesora Radka Horáčka, který Týden výtvarné kultury před osmi lety založil.

Jaké fakulty jsou do programu zapojené?

Především se jedná o Pedagogickou fakultu, konkrétně Katedru výtvarné výchovy a Filozofickou fakultu, z které se na příparavě podílí Ústav české literatury a knihovnictví. Dále například Fakulta výtvarných umění, ale ta ani tak z hlediska organizační stránky, jako spíše tím, že studenti jsou často součástí programu.

Kdo tedy vlastně celou akci organizuje?

Jedná se zhruba o pět až šest lidí. Já jako hlavní organizátor, Susan, která se stará o soutěže, další lidi o web, pak samozřejmě i fotografové. Letos máme dokonce i dva profesionální grafiky. Do týmu ale může proniknout kdokoliv, nejedná se o uzavřenou skupinu. Dokonce se to některým studentům započítá jako praxe, pokud například v rámci týdne prezentují vlastní výstavy.

Co konkrétně práce organizátorky obnáší?

Je to téměř celoroční aktivita. Jakmile skončí jeden Týden výtvarné kultury, tak máme schůzku a radíme se o tom, co se povedlo a co ne. V průběhu léta se snažíme vymyslet téma, na podzim pak máme jasnou vizi. Zhruba v té době pro mě začíná oslovování galerií. Představím jim téma a zeptám se na spolupráci. Letos je do akce zapojených asi patnáct galerií. Dále následuje tvorba programů a zapojování studentů. Mezitím se vytváří grafika, zařizuje se mediální spolupráce a vytváří se web. Pro mě osobně je to vlastně koordinace všech.

Když už jsme u toho tématu, jak vás napadlo a co vlastně znamená letošní motto: „S barvou ven!“?

Vždy reflektujeme něco aktuálního, ale možná spíše pro nás než pro společnost. Přesto se dá říct, že v umění propojujeme i sociální problémy. Letošní motto se dá chápat velice široce. Barva jako fyzický objekt, ale i barva jako sociální fenomén. Program je tomuto mottu přizpůsobený, takže je v něm zahrnuta například komentovaná procházka „Barvy v ulicích“ nebo se můžete zúčastnit výstavy s názvem „Kdo se bojí červené?“. Na motto většinou přijdeme společnou debatou dle reflexe nad minulými roky. Do budoucna bychom se rádi více zaměřili na to, co se děje v Brně.

Co je hlavním cílem Týdne výtvarné kultury?

Cílem je zprostředkovat umění a upozornit veřejnost na výstavní programy v brněnských galeriích. Největší zaměření je tedy na lidi, kteří nechodí do galerií a k umění nemají vztah, protože je k tomu třeba nikdo nevedl. Chceme jim ukázat, že galerie nejsou nepřátele, není to jenom pro určitou skupinu lidí. Jednou za čas tam může zajít kdokoli a mít z toho estetický zážitek.

Takže akce je určena pro naprosto všechny věkové kategorie i přesto, že ji organizují převážně studenti?

Přesně tak. Programy v galeriích, které probíhají i mimo týden výtvarné kultury, jsou zaměřeny jak na děti, tak i na dospělé. Plánujeme například studentskou soutěž. Ceremoniál Týdne výtvarné kultury je spojen s výstavou studentských prací ze střední školy. Nabízíme ovšem i programy pro nejmenší, různé dílny a workshopy.

Jaký myslíte, že má akce dosah, respektive zaznamenali jste v Týdnu výtvarné kultury nárůst návštěv galerií?

Nehrajeme tolik na množství návštěvníků. Myslíme si, že umění je něco, co by člověk měl prožívat intimněji. Jedná se o jakési osobní setkání s dílem. Jde nám o to, aby programy byly kvalitní a aby si z nich návštěvníci něco odnesli. Přesto návštěvnický nárůst pozorujeme, v tom týdnu to je zhruba kolem tří až čtyř tisíc návštěvníků.

Máte pocit, že lidé v Brně mají menší zájem o kulturu než lidé v jiných městech?

Pravdou je, že hodně lidí, kteří navštěvují galerie, nejsou Brňané. Jsou to cizinci, kteří si sami vyhledávají programy ve městě. Brňáky je většinou třeba popostrčit. Nemyslím si ovšem, že mají menší zájem než lidé z jiných měst. Úplně stejně to funguje i například v Berlíně. Tam je ale celkově mnohem více lidí, takže to není na první pohled tak viditelné, protože je to velké město. Myslím si, že základna lidí, kteří aktivně umění vyhledávají, je vždy úměrná velikosti města, počtu galerií a škol na umění orientovaných.

Takže v Brně je to podle vás jak?

V Brně je podle mě obecný problém, že lidé nejsou od malička vedeni k zájmu o umění. To je něco, na co se snažíme upozorňovat. Na všudy přítomný vizuální smog, špatně zpracované tiskoviny a jiné spousty neestetických věcí, které lidem bohužel nevadí. Týdnem výtvarné kultury se tedy lidem snažíme zprostředkovat umění, skrze které si pak mohou vybudovat vztah k estetice.

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Nový komentář