06.04.2016 21:19


Výročí narození Tomáše Bati připomíná nová poštovní známka

Autor: Anna Mikulová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Baťa. Jméno, úspěšná značka a pojem, který je známý po celém světě ve spojitosti s obuví. Od narození Tomáše Bati, jednoho ze zakladatelů obuvnické firmy a úspěšného podnikatele ze Zlína, uplynulo 3. dubna sto čtyřicet let. Při této příležitosti připravila Česká pošta speciální edici poštovních známek s Baťovým portrétem.

Podnikatel Tomáš Baťa vybudoval ve 20. století úspěšnou firmu i město Zlín. Foto: archiv Nadace Tomáše Bati.

Zlín – Od narození jednoho z nejúspěšnějsích českých podnikatelů minulého století, Tomáše Bati, uplynulo v neděli 3. dubna 140 let. Úspěšný podnikatel dokázal z malé československé firmy vytvořit obuvnickou velmoc, která je dodnes známá po celém světě. Proslavil se svými novátorskými postupy, technologiemi a přístupem k zaměstnancům. Tomáš Baťa se narodil ve Zlíně do ševcovské rodiny, a tak základy obuvnictví získal již v dětství od svého otce. První významný zlom nastal v roce 1894, kdy se spolu se starším bratrem Antonínem a sestrou Annou osamostatnili a založili si ve Zlíně vlastní obuvnickou živnost. Přes počáteční finanční problémy stavěli svůj podnik na levných botách, takzvaných baťovkách, které ručně šilo několik zaměstnanců. Díky levné ceně obuvi firma pomalu rostla a Tomáš Baťa se v roce 1904 vydal na cestu do Spojených států, kde ho významně inspiroval způsob výroby automobilky Ford. Do Zlína tak přivezl nové plány továren a obchodní strategie, které byly jedním z pilířů pozdějšího úspěchu. Tomáš Baťa přebíral čím dál větší zodpovědnost a po náhlé smrti bratra Antonína v roce 1908 se stal majoritním vlastníkem firmy. 

Rozmach baťových závodů pokračoval i za první světové války, kdy firma získala zakázku na vojenské boty. Odbytová krize nastala až po válce, kterou se Baťa rozhodl vyřešit výraznými slevami, což mu paradoxně pomohlo k ovládnutí československého trhu s obuví. Kromě zlínského sídla se firma rozšiřovala nejen v Evropě, ale své pobočky otevřela po celém světě a svou konkurenci porážela nízkou cenou obuvi, takzvanou baťovskou cenou, která tradičně končila devítkou. Tomáš Baťa těžil ze svých zahraničních zkušeností, sociálního systému a především účinné reklamy, pro niž si ve Zlíně postavil i filmové ateliéry. Majitel firmy se navíc v roce 1922 stal starostou Zlína, díky čemuž měl pod kontrolou nejen firmu, ale i celé město, které nadále rozšiřoval.  V roce 1932 však tragicky zahynul při zcela nevyjasněné letecké nehodě nedaleko Otrokovic, krátce po vzletu do Švýcarska, kde se měl účastnit slavnostního otevření nové pobočky. Po jeho smrti převzal závody jeho nevlastní bratr Jan Antonín Baťa, který pokračoval v zavedené filozofii firmy. 

Baťa dodnes na každém rohu 

Tomáš Baťa svůj podnikatelský úspěch propojil i s dalšími aktivitami, které podporovaly a motivovaly jeho zaměstnance v práci. Rozvoj fimy Baťa souvisel s budováním města Zlína, které při vzniku firmy bylo jen vesnicí s několika tisíci obyvateli. Baťa postupně skupoval pozemky pro stavbu továren a zázemí pro své zaměstnance, kterých neustále přibývalo. Na počátku 20. století začal stavět rodinné domky, které dodnes tvoří typickou funkcionalistickou architekturu města s výraznými červenými cihlami místo klasické světlé omítky. Baťovi zaměstnanci tak využívali množství výhod, z čehož těžil i sám majitel. K rodinným domkům přibyly školy, kina, obchodní domy a sportovní centra. Tomáš Baťa tak přestavěl celé město podle svého konceptu funkcionalistického města obklopeného zelení s logickým systémem výstavby, který se zachoval a udržuje dodnes. Po smrti Tomáše Bati pokračoval v nastaveném systému Jan Antonín Baťa. Zlín se tak stal městem, kde na každém rohu je vidět odkaz a rukopis Tomáše Bati, ať už vzhledově, typickým funkcionalistým stylem nebo jménem, které nese univerzita, nemocnice nebo jeho vila, kde v současnosti sídlí Nadace Tomáše Bati. 

Poštovní známka po dvacetiletém snažení

U příležitosti 140. výročí narození zlínského rodáka připravila Česká pošta speciální edici poštovních známek s portrétem Tomáše Bati. Poštovní známku slavnostně v neděli pokřtili v Baťově vile autor známky rytec Jaroslav Tvrdoň, ředitel Nadace Tomáše Bati Pavel Velev a ředitel Pobočkové sítě Jižní Morava České pošty Jaroslav Navrátil. „Známku jsme chtěli vydat poprvé už před dvaceti lety, ale tehdy byl náš návrh z neznámých důvodů zamítnut. Jsme rádi, že se to letos konečně podařilo,“ řekl Pavel Velev, jemuž se podařilo známku v roce 2006 vydat v německé soukromé poště. Známku, kterou navrhla výtvarnice Eva Hašková, později vytvořil rytec Jaroslav Tvrdoň. Známka zobrazuje Tomáše Baťu s částí loga v pozadí. „Název Baťa jsme tam původně chtěli celý, ale Baťovi potomci si to nepřáli,“ vysvětlil Velev. Poštovní známka vyšla v nákladu šesti set tisíc kusů a je dostupná na všech pobočkách. Slavnostním křestem symbolicky provázel herec Gustav Řezníček, který se vžil do své role továrníka z divadelní hry Městského divadla Zlín Tomáš Baťa, živý

Poštovní známka k výročí narození Tomáše Bati. Foto: Anna Mikulová

Klíčová slova: Tomáš Baťa, Zlín, výročí, obuv

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.