30.10.2016 12:47


Vlakem RegioJetu do Brna levněji, firma ale stále nemá nic jistého

Autor: Přemysl Šimák | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

Soukromý železniční dopravce RegioJet usiluje o to, aby mohl od prosince vyjet se svými vlaky na novou linku mezi Prahou, Brnem a Bratislavou. Prozatím ale zůstává v nejistotě. Jeho plánům brání konkurenční České dráhy i slovenské úřady.

Brno – RegioJet Radima Jančury požádal o místo v jízdním řádu na trati mezi Prahou, Brnem a Bratislavou letos v dubnu. Udělal to po několikaleté kritice Českých drah, které podle Jančury provozují vlaky na této lince neekonomicky, a to kvůli dotování ze strany státu. Dopravce si u Správy železniční dopravní cesty objednal celkem tři páry vlaků, tedy tři soupravy v obou směrech. Jenomže dva z nich kopírují časy vlaků konkurenčních Českých drah a místo na kolejích může dostat pouze jeden z nich.

Přetahování s Českými drahami

RegioJet argumentuje tím, že pokud dostane provoz těchto spojů na starosti, bude to pro stát ekonomicky výhodnější. „Zajistíme provoz těchto párů vlaků bez nároku na dotace, což ministerstvo dopravy vítá,“ sdělil pro ČTK mluvčí skupiny Student Agency Aleš Ondrůj. České dráhy se snažily získat výhodu v boji tím, že nabídly Pardubickému kraji u těchto spojů zastavení v České Třebové, což RegioJet původně neplánoval. Aby neztratil naději, zaručil se, že jeho vlaky do Brna tam budou zastavovat také a tím svou pozici opět vyrovnal.

Slovenské úřady rozhodnou až v listopadu

Kvůli udržení takzvané hospodářské rovnováhy má RegioJet potíže i na slovenské straně. Existuje tam obava, že by Jančurova firma mohla přetáhnout cestující státním Železnicím Slovenskej republiky. „Dopravní úřad teď posuzuje, zda by nedošlo k ohrožení veřejného zájmu. Rozhodnutí by mělo padnout v listopadu,“ napsalo ve svém vyjádření pro Českou televizi slovenské ministerstvo dopravy. Pokud by slovenská strana vstup Jančurových vlaků zamítla, končily by v Břeclavi.

Levnější jízdné pro studenty?

RegioJet by chtěl provozovat spoje s odjezdem z Prahy v 7:19, 15:19 a 17:19. Do Brna by přijely vždy o zhruba dvě a půl hodiny později. Vlaky v opačném směru by odjížděly v 8:42, 9:42 a 18:44 se stejnou jízdní dobou. Zájem o novou linku by mohli mít mimo jiné studenti, a to kvůli cenám jízdného.

Za cestu z Pardubic do Olomouce, která má 146 kilometrů a kde RegioJet už své vlaky provozuje, může cena studentské jízdenky klesnout až na 69 korun. Výše jízdného je ale pohyblivá. Oproti tomu u Českých drah vysokoškolák zaplatí pevných 92 korun. Cesta do Brna je jen o pět kilometrů delší a u státního dopravce stojí o tři koruny více. Dá se tedy očekávat, že pokud by RegioJet na nové trase nastavil stejnou cenovou politiku jako na své pražsko-ostravské lince, mohli by tak studenti ušetřit i stovky ročně.

Vlaky RegioJetu začaly po českých kolejích jezdit v roce 2011 mezi Prahou a Ostravou. V minulém roce vydělaly 41 miliónů korun. Od té doby se opakovaně společnost snažila zahájit provoz i na jiných tratích, například z Olomouce do Krnova. Působí také na Slovensku, kde jeho vlaky jezdí do Košic nebo pendlují mezi Bratislavou a Komárnem.

Klíčová slova: vlaky, RegioJet, České dráhy, Brno

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.

Přehled komentářů

Takhle Ne | 01. 11. 2016, 12:17
Článek bohužel uvádí lživé informace. S využitím nejlevnější cenové nabídky ČD v relaci Pardubice - Olomouc lze cestovat již za 42 Kč. Z toho také vyplývá, že ceny rozhodně nejsou fixní. Příště si zjisti infomrace, než začneš kecat hlouposti ... :-)