02.10.2017 19:53


Vladimir 518 ukončil komentovanou prohlídkou výstavu Kmeny 90

Autor: Eliška Pavlíková | Kurz: Stisk | Kategorie: Kultura

Devadesátá léta dvacátého století měla svou unikátní alternativní kulturu, kterou si mnoho lidí pamatuje. Ukázkou několika příkladů z tohoto fenoménu byla také výstava Kmeny 90 v Moravské galerii v Brně. Projekt navazoval na knihu se stejným názvem z roku 2016. Lidé se na výstavu mohli přijít podívat od půlky května 2017. Nedělní dernisáž završil autor Vladimir 518 večerní komentovanou prohlídkou.

Výstavu Kmeny 90 zakončil v neděli autor Vladimir 518 komentovanou prohlídkou. Autor: Eliška Pavlíková

BRNO – Autorem projektu Kmeny 90 je umělec Vladimir 518. Vytvořil ho na základě stejnojmenné knihy vydané v roce 2016. V knize, a tedy i v rámci výstavy, autor prezentuje alternativní kulturu devadesátých let dvacátého století. Široká veřejnost chodila zhlédnout Kmeny 90 do Moravské galerie v Brně od půlky května 2017. V neděli Vladimir 518 ukončil tuto expozici komentovanou prohlídkou. „Tohle je takový spontánní projekt navazující na tu knihu. Nápadů přibývalo, tak jsme projekt zakončili výstavou,“ uvedl autor Kmenů 90 Vladimir 518.

Koncepcí byla agresivita výstavy, takže návštěvníci mohli slyšet bouchání, výkřiky a další zvuky ze všech koutů galerie. „Devadesátá léta nebyla jen příjemná naopak i velmi nepříjemná. Myslím, že retro pohled by dobu jen idealizoval, což jsme nechtěli“ vysvětlil Vladimir 518. Zmíněná kniha je součástí trilogie, jelikož autor nejdříve publikoval knihu s názvem Kmeny, poté knihu Kmeny 0 a závěrem dílo Kmeny 90. Pomocí těchto publikací se jejím tvůrcům podařilo v útržcích zmapovat vývoj alternativních společenství přibližně od sedmdesátých let až do současnosti „Mám pocit, že osobně jsem na konci toho projektu, protože byť to bylo krásné, rád bych šel dál,“ dodal.

Hlavní cílem výstavy bylo nabídnout návštěvníkům hrubý přehled všech možných alternativních kultur toho období. Na každou jednotlivou subkulturu by totiž člověk mohl vytvořit jednu velkou expozici. „Když je zde vystavena jedna metalová kapela, tak je symbolem všech ostatních metalových kapel. Představa, že tady naleznete všechno je mylná,“ uvedl Vladimir 518. Slovo kmen představuje jednotlivá společenství. Každé z nich nabízí určitě množství materiálů, které je možné a není možné vystavit. Během práce v archivech a sbírání mnohých předmětů si autor také uvědomil, že přes veškerou rozdílnost jednotlivých subkultur nachází i jistou podobnost. „Myslím si, že tohle je velké poselství této výstavy. Může nás nějakým způsobem sbližovat. Naladit nás jednoho na druhého. Protože propasti, které si mezi sebou občas záměrně kopeme, abychom se vymezili jeden vůči druhému, začnou být často úplně zbytečné. Lidi rotují podle podobných energetických principů,“ vysvětlil.

Devadesátá léta byla dle autora v mnohém rozporuplná. Nastala unikátní situace masivního odklonu od všech pravidel jak sociálních, ekonomických, tak kulturních. „Lidé reprezentovaní na této výstavě se snažili využít šanci a dělat věci znovu, jinak,“ pokračoval umělec. Příkladem jsou technaři v rámci českého undergroundového techna. Ty na výstavě reprezentuje oltář z reproduktorů. „Chtěl jsem, aby si lidi uvědomili, že to není jen o pouštění desek, je to o reálné tvorbě hudby, za kterou stáli skuteční muzikanti,“ řekl. Nadšenci daných subkultur získávali veškeré zprávy z časopisů, jediným tehdejším zdrojem informací právě o technu. Lidé je četli od začátku do konce a magazínový průmysl byl velký. Také o metalu se jeho fanoušci mohli dočíst jen v časopisech. Byla to jedna z velmi silných a důležitých subkultur konce osmdesátých a začátku devadesátých let. „Vtrhl sem jako jedna z nových alternativ a mládež se do něj zbláznila. Je v místnosti s graffiti, protože první generace graffiti umělců byla tvořena metalisty,“ dodal autor.

Návštěvníky zaujala vitrína s drogami. „Mezi všechny subkultury patří drogy a nemá smysl dělat, že to tak není. Přinášely rozvoj, ale i destrukci,“ vysvětlil autor. Poměrně destruktivní byl také obrovský nárůst pravicového extremismu. „Bylo to období, kdy jste šli po ulici a kdykoli vás mohli zbít za to, že máte špatné boty, divný účes, jiné tričko, za cokoliv. Jsem rád, že se to změnilo,“ popsal.

Lidé zhlédli expozici dobových oděvů, po domácku vyrobených bruslí, fotografií a videoukázek. Nostalgický pocit vyvolaly staré počítače a hrací automaty. „Pro mě to byla krásná vzpomínka na dětství. Také tady jsou vidět rozdíly mezi Českem a Slovenskem. Měli jste trošku jinou politickou situaci. To se odrazilo i ve vaší kultuře,“ komentoval Boris Bošiak sedmadvacetiletý slovenský podnikatel, který výstavu navštívil. Výstava byla spojena i s  růžovým tankem, který stál na Komenského náměstí v Brně. „Na výstavu jsem se vydala, protože mě zaujaly plakáty a zajímalo mě, co všechno zde bude. Také jsem věděla, že růžový tank, který stával před Červeným kostelem, byl součástí tohoto projektu, takže mě to navnadilo,“ uvedla Kamila Novosadová dvaadvacetiletá studentka. „Jsem rád, že tato výstava měla v Brně takový ohlas. Já jsem si to extrémně užil. Jsem nadšený z toho, kam se to město vyvíjí,“ uzavřel komentovanou prohlídku Vladimir 518.

Klíčová slova: Kmeny 90, Moravská galerie, Brno, dernisáž, výstava

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.