25.04.2018 23:37


Víte, kdo vyráběl vaše oblečení? Fashion Revolution Week má odpověď

Autor: Tereza Čaladi | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Brno v pondělí zahájilo Fashion Revolution Week. Tato akce probíhá po celém světě. Událost je hlavní iniciativou kampaně Fashion Revolution, která se snaží poukázat na špatné podmínky těch, kteří pracují v oděvních továrnách. Kampaň vznikla v roce 2013 v Londýně jako reakce na zřícení bangladéšské oděvní továrny. Při pádu továrny zemřelo 1130 lidí a dalších 2500 bylo zraněno. Mimo Brno se tato týdenní akce koná i v dalších městech České republiky, konkrétně Praze, Olomouci a Ostravě.

Brno - Revoluční týden módy zahájili v pondělí přiznivci kampaně Fashion Revolution. Kampaň je reakcí na zřícení oděvní továrny v Bangladéši v roce 2013. Fashion Revolution Week začal v pondělí v Brně tradičním bleším trhem s názvem Hadrárna. Smyslem Hadrárny má být možnost prosazovat takzvanou slow fashion, na kterou se zaměřuje celá kampaň. Její princip spočívá v prodeji přebytečných kusů oblečení, které leží spoustě lidem ve skříni.

Hlavním cílem kampaně je zamezení takzvané fast fashion, která prodává trendové oblečení za co nejnižší náklady a bez ohledu na ekologickou, či sociální stránku. Toto oblečení je obvykle šité „rychlou jehlou“ v zemích jako je například Bangladéš, Thajsko, Srí lanka nebo třeba Turecko. Na jeho výrobě se podílejí lidé pracující v továrnách patnáct hodin denně s výdělkem, který nedosahuje ani na minimální mzdu.  „Lidé ve fast fashion továrnách za naše oblečení platí krví,“ potvrdila designerka Lenka Vacková.

Součástí Fashion Revolution Weeku je i kampaň Who made my clothes, která se koná pravidelně 24. dubna. Je připomínkou výročí pádu oděvní továrny v Bangladéši. Jejím úkolem je ptát se prodejních značek, zda vědí, kdo a v jakých podmínkách vyrábí jejich oblečení. V tento den chodí lidé s oblečením naruby, aby bylo vidět na cedulky s nápisem, kde bylo oblečení vyrobeno. „Loni se do této virtuální kampaně zapojilo 130 tisíc lidí. Značky, které z rozvojových zemí obvykle nějaké kusy odebírají jako H&M, Camaïeu, Zara a podobně to reflektují, ale zatím vcelku pomalu,“ řekla organizátorka brněnského Fashion Revolution Weeku Michaela Lysková.

Některé značky se již přiklonily k otevřené podpoře Fashion Revolution a sami se snaží takzvanou slow fashion prosazovat, často tím že sdílí, jak a kdo jejich oblečení vyrábí. „V roce 2013 značka H&M zahájila kampaň Více udržitelné módy, která se snaží zlepšit podmínky dělníků v asijských dodavatelských továrnách. Mimo to tato značka podporuje recyklaci, v každém obchodě je box, kam je možné dát staré oblečení, aby z něj vznikly nové módní kousky,“ podotkla zástupkyně značky H&M Mariya Ostrenko.

Organizátoři akce se snaží veřejnosti představit tématiku „slow fashion“ zejména prostřednictvím debaty konané v rámci Fashion Revolution Weeku. Mimo to organizátoři pořádají různé workshopy, kde si mohou účastníci v praxi vyzkoušet, jak přispívat k výrobě kvalitního oblečení.

V úterý se konal workshop zaměřující se na výběr kvalitních kusů v second-handech. Na pátek je nachystaný workshop o recyklaci a v sobotu budou mít účastníci možnost naučit se vyrábět vlastní šperky. „Na pátečním workshopu se zaměříme například na šití nákupních pytlíků z recyklovaných záclon. Tohle je jedna z cest k udržitelné módě. Vyrábíme oděvy z již použitých materiálů, čímž se snažíme oblečení recyklovat,“ poznamenala odbornice na udržitelnou módu Světlana Kulíšková. „Recyklaci se snažím reflektovat i v jiných oborech, je to možné vidět na designu mého bytu vyrobeného na skládkových záležitostech,“ dodala.

Jedna z účastnic programu Fashion Revolution Weeku poukázala na nutnost recyklace oblečení a i na to, že by mělo mít pro každého skutečně nějakou hodnotu. „Líbí se mi, když má to oblečení nějakou historii, i když mám plný šatník, chodím si na blešáky pro speciální kousky. Jde mi hlavně o kvalitu materiálu. Navíc jsou blešáky mnohem větší zábava než supermarkety,“ sdělila návštěvnice Hadrárny Miriam Birošová.

Cílem Fashion Revolution Weeku je seznámit lidi s podmínkami, za kterých je jejich oblečení vyráběno a zamyslet se nad tím. Přednášky a blešáky se konají i během roku.

Více informací na toto téma je možné se dozvědět v rozhovoru s brněnskou módní návrhářkou Denisou Novou zde.

Klíčová slova: Fashion Revolution Week, slow fashion, recyklace

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.