20.03.2018 14:04


Virtuální realita usnadňuje ovládání počítače mozkem, ověřil vědec Filip Škola

Autor: Richard Kuczinský | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Ovládání počítače myšlenkami může někomu připomínat spíše sci-fi než realitu. V dnešní době to již ale možné je, byť zatím na velice základní úrovni. Na zjednodušení a zlepšení komunikace mezi člověkem a počítačem pracuje Filip Škola z fakulty informatiky, který ke zvýšení efektivity využívá prvků virtuální reality. V té se odráží jednotlivé příkazy mozku.

Filip Škola se zabývá propojením lidského mozku s počítačem; Autor: Richard Kuczinský

Bude někdy možné ovládat počítač pouze pomocí myšlenek? Podle Filipa Školy z fakulty informatiky Masarykovy univerzity je to velmi pravděpodobné. Sám Škola se v Laboratoři interakce člověka s počítačem věnuje výzkumu, který může být pro tuto futuristickou technologii první vlaštovkou. „V současnosti je rozhraní mezi lidským mozkem a počítačem na velmi nízké úrovni. Aby bylo zařízení schopno rozpoznat správně příkazy, musel by člověk trénovat několik týdnů až měsíců,“ říká Škola.

Právě tento dlouhodobý trénink se snaží v laboratoři zkrátit a zefektivnit spojením s virtuální realitou. „Ve svém experimentu jsem využil principu vtělení se do virtuálního avatara. V praxi to vypadá tak, že člověk dostane na hlavu EEG snímač a brýle pro virtuální realitu. Jedinec má za úkol myslet na to, že pohybuje rukama. Jeho trénink se pak odráží přímo na fiktivním těle a dostane hned zpětnou vazbu stejnou, jako by se snažil dělat pohyby běžně,“ vysvětluje Škola. Výsledky experimentu jsou hodnoceny pozitivně. Účastníci využívající virtuální realitu dosáhli lepších výsledků než jedinci bez ní.

Přesto z výzkumu vyplynulo, že účastníci neměli příliš vysokou míru motivace tuto technologii používat. „Je to docela pochopitelné. Proč by měli podstupovat trénink, když k tomu nemají žádný důvod?“ pokládá řečnickou otázku Škola. Na této problematice chce ale zapracovat využitím prvků her při tréninku. „Ačkoliv už samotná virtuální realita motivaci podporuje, hry můžou být dalším krokem. Lidé pak budou mít snahu předehnat sami sebe a být lepší,“ myslí si.

Účastníci výzkumu viděli odraz své myšlenkové aktivity ve virtuální realitě; Autor: Richard Kuczinský

O smyslu této technologie je přesvědčen a udává dva hlavní důvody, které označuje jako akutní a futuristický. „Akutní je ten, že pouze na tomto principu může být založena komunikace se světem člověka, který je v těžkém stavu, v paralýze, kdy nemůže pohnout ani třeba očima. V současné době je tedy zásadní motivací ulehčit hendikepovaným život,“ podotýká. Druhý důvod, futuristický, předpokládá dostatečný rozvoj rozhraní mezi člověkem a počítačem. V té době bychom měli být schopni například mozkem předat zařízení příkaz beze slov. Pouze pomyslíme: Počítači, rozsviť světlo. „Pravděpodobně v té době dospějeme do stavu, kdy současná lidská komunikace bude zcela zastaralá,“ vysvětluje. V oné chvíli již nebudeme komunikovat pomocí slov a vět, ale budeme si moct předávat pocity a emoce bez omezení tím, co dokážeme říct. Podle Školy tak bude lidská společnost fungovat na úplně jiné úrovni.

Ačkoliv pro některé mohou být tyto představy vhodné spíše jako motiv do literatury žánru science-fiction, Škola si myslí, že to není až tak vzdálená budoucnost. „Svět se vyvíjí šílenou rychlostí a události, kterých jsme svědky, nemají obdoby. Dokážeme pomalu chápat, jak funguje lidský mozek, jak upravit lidský genom, dokážeme toho spoustu,“ zamýšlí se. Přesto si to ale podle Školy málokdo uvědomuje. „Současný pokrok náš svět transformuje takovou rychlostí, že nevíme, co bude zítra,“ dodává.

Klíčová slova: Lidský mozek, počítač, informatika, věda, výzkum

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.