05.05.2015 15:50

Vědci Masarykovy univerzity otevřeli novou laboratoř na zkoumání mozku

Autor: Maca Tomáš | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Univerzita

Nově otevřená laboratoř ve výzkumném centru CEITEC Masarykovy univerzity pomůže vědcům při poznávání lidského mozku. Díky dvěma unikátním tomografům mohou nyní studovat řadu závažných onemocnění nervové soustavy, ale i fungování zdravého mozku.

Brno – Vědci z výzkumného centra CEITEC Masarykovy univerzity 5. května slavnostně otevřeli novou neurologickou laboratoř. Její součástí jsou dva tomografy sloužící pro zobrazování funkcí a struktury mozku a míchy. Přístroje v ceně přibližně sto milionů korun umožní vědcům zkoumat neurologická onemocnění, jako je Parkinsonova či Alzheimerova choroba, epilepsie nebo schizofrenie. Výzkumníci plánují také několik studií zaměřených na fungování zdravého mozku. Soustředit se budou mimo jiné na neurologické aspekty rizikového chování řidičů či vnímání hudby. Rovněž budou srovnávat mozkovou aktivitu člověka při psaní rukou a při psaní na klávesnici.

Vědci z výzkumného centra CEITEC Masarykovy univerzity. Foto: Tomáš MacaNové přístroje poskytují možnost skenování anatomických detailů i funkčních procesů v lidském těle. Mozkovou aktivitu zaznamenávají pomocí technik magnetické rezonance a elektroencefalogramu (EEG). „Kombinace těchto dvou na sobě nezávislých metod nám umožňuje získat dvakrát více dat, než přináší běžné přístroje dostupné v nemocnicích,“ řekl výzkumník Radek Mareček. „Díky novým magnetickým rezonancím jsme schopni dosáhnout přesnějších a detailnějších výsledků měření a můžeme provádět nové typy měření, které v Česku dosud nešlo uskutečnit,“ doplnil koordinátor výzkumu Ivan Rektor.

V současnosti vědci testují přístroje na mozcích zdravých lidí. Provádějí několik měření denně na dobrovolnících, většinou z řad studentů lékařské fakulty. „Není to nepříjemné. Člověk si jen na chvilku lehne a dostane špunty do uší, aby neslyšel hluk, který přístroj vydává. Výzkumu se účastním, protože mě fungování magnetické rezonance zajímá a ve škole bych se k tomu nedostala,“ uvedla studentka medicíny Daniela Kočí.

Prvním projektem, do něhož se nová laboratoř zapojí, bude mezinárodní studie o Alzheimerově a Parkinsonově nemoci. Výzkum koordinovaný norským partnerem zahrnuje sledování 150 lidí po dobu dvou let. Třetinu tvoří pacienti s počáteční Parkinsonovou nemocí, třetinu osoby s časnou Alzheimerovou nemocí a zbytek zdraví senioři. „U vzorku budeme porovnávat projevy nemoci, výsledky genetických testů a anatomické a funkční snímky jejich mozků. Shromážděné poznatky nám v budoucnu pomohou s časnou diagnostikou choroby a zpřesněním prognózy,“ přiblížil Rektor.

Vědecké centrum CEITEC vzniklo v červnu 2011 jako společný projekt nejvýznamnějších brněnských univerzit a výzkumných institucí. Bádání se soustředí především na oblast věd o živé přírodě, pokročilých materiálech a technologiích. „Výzkum, který se zde začíná rozvíjet, je dobrý příklad spolupráce různých vědních oborů. Propojuje lékařské, biologické a fyzikální disciplíny s obory, jakými jsou psychologie či hudební věda,“ okomentoval novou studii rektor Masarykovy univerzity Mikuláš Bek.

Klíčová slova: CEITEC, výzkum, Masarykova univerzita, mozek, neurologie, laboratoř