16.04.2013 17:39


V Tallinnu zavedli bezplatnou veřejnou dopravu, Brňané budou i nadále kupovat jízdenky

Autor: Martina Hanušová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

V Tallinnu jezdí cestující městskou hromadnou dopravou už čtvrt roku zadarmo. O zavedení bezplatného jízdného v Brně však zastupitelé neuvažují.

Brno – Obyvatelé estonského hlavního města Tallinn si v referendu odsouhlasili zavedení bezplatného jízdného a už čtvrt roku jezdí zadarmo. Chybějící peníze se městu vracejí například díky menším nákladům na údržbu silnic. Talliňané si nový systém pochvalují. Brno se ale estonským městem inspirovat nenechá. 

Osvobození od poplatků za cestování městskou hromadnou dopravou by přitom Brňané ocenili. „Za jízdné utratím každý rok docela velkou částku, a proto bych tuto možnost určitě uvítal,“ řekl brněnský rodák David Zouhar. Otázkou podle něj však zůstává, jak by se tento nápad uvedl do praxe a co by mu předcházelo. „V současnosti se mi zdá nemožné jej uskutečnit,“ dodal. Podle tallinnského vzoru by jízdné platilo pouze pro obyvatele s trvalým bydlištěm v Brně. „V České republice ale takové pravidlo zákon nedovoluje. Docházelo by tím k diskriminaci,“ upozornila mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Škrancová. 

O podobném návrhu se tedy ani neuvažuje. „Stejně jako ve většině Evropy je i brněnská městská hromadná doprava dotována veřejně,“ uvedl mluvčí magistrátu Pavel Žára. Výdaje na provoz tramvají, trolejbusů, autobusů nebo metra tvoří jednu z největších položek městského rozpočtu. Tržby z jízdného obvykle pokryjí čtvrtinu až polovinu nákladů. Podle Žáry musí Tallinn chybějící peníze získávat odjinud. „V Tallinu očekávají propad tři sta deset milionů korun, které musí zajistit město. V Brně by to bylo několikanásobně více,“ dodala Škrancová.

Pro dopravní podnik by to znamenalo značný rozvoj, protože by výrazně přibylo cestujících. Problém by ale znamenaly obrovské investice do dopravní infrastruktury, která je v současnosti na hranicích kapacity a mnohdy i životnosti. Podobně to vidí i někteří cestující. „Brno na takový krok není připraveno. Tramvaje by byly neustále přeplněné a počet vozů by se musel zvýšit. Peníze by městu určitě chyběly,“ uvedla studentka Masarykovy univerzity Bára Sobotková.  

Podle Škrancové je ještě brzy hodnotit, zda bylo zrušení jízdného v Tallinnu úspěšné. „Bezplatnou přepravu tam zavedli teprve od ledna, což je zatím dost krátká doba. Změny tohoto rozsahu se dají zhodnotit až po delším časovém období,“ řekla. Brněnský dopravní podnik v současnost zajišťuje v zónách sto a sto jedna bezplatnou přepravu pro důchodce starší sedmdesáti let a doprovod dětí do tří let. Aby tuto výhodu mohli cestující využít, musejí mít speciální průkazku. Využít lze také bezplatné přepravy k obchodním centrům, jako je Avion shopping park, nebo třeba Olympia. Plně bezplatného jízdného v Brně se ale jeho obyvatelé v nejbližších letech nedočkají.

 

Tento článek si můžete přečíst také na blogu Stisku.

Klíčová slova: jízdné, MHD, Tallinn

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.