16.05.2015 21:49


V soutěži manažerů nanečisto vyhrává, kdo se lépe rozhodne

Autor: Šindelářová Kateřina | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

Dostali do rukou firmu, spoustu peněz, popis trhu a úkoly, které mají splnit. Stačilo se jen správně rozhodovat, do čeho investovat, a navyšovat svůj zisk. Vše ale jen virtuálně. Studenti ekonomických oborů David Hýbl a Jakub Vozar vytvořili tým v soutěži Já manažer, která vysokoškolákům umožňuje vyzkoušet si být manažerem nanečisto.

BrnoPředstihnout konkurenci ve výši dosaženého zisku, prodeje a velikosti podílu na trhu bylo cílem soutěžících dvojic vysokoškoláků, kteří se účastnili soutěže Já manažer. Týmy soutěžící mezi sebou v různých skupinách dostaly zadanou firmu, produkt, popsaný trh, na který vstupují, a úkoly, jež mají za dané kolo splnit. Prostřednictvím online simulátoru řízení firmy pak volili různé strategie, do čeho investovat či jak nastavit cenu produktu. Klíčové nebylo rozhodnout se správně, ale spíš lépe než ostatní.

Do soutěže Já manažer se přihlásil i student podnikové ekonomiky a managementu z Moravské vysoké školy v Olomouci Jakub Vozar. „Díval jsem se na seznam lidí, co znám, a přemýšlel, koho by mohla taková soutěž zaujmout a kdo se na mě při první příležitosti nevykašle,“ mluví o hledání druhého do týmu Jakub. Obrátil se na svého spolužáka z gymnázia Davida Hýbla, který studuje finance na Mendelově univerzitě, a vytvořili spolu tým.Soutěže Já manažer se v jednom z týmů zúčastnil i David Hýbl. Foto: Kateřina Šindelářová

Na začátku soutěže vůbec nevěděli, do čeho jdou. „První kolo byl průšvih za průšvihem. Nejdřív mi nešla načíst webová stránka, přes kterou se soutěžilo. Museli jsme složitě skenovat plochu. Taky bylo potřeba se dohodnout, jak spolu budeme komunikovat. Po letech jsem si proto nainstaloval Skype,“ vzpomíná teď už s úsměvem David. Spolupráce se jim dařila, dokonce se v prvních kolech vyhoupli na vedoucí pozice.

Zadání úkolů na každé kolo jim chodilo e-mailem ve finančních zprávách, vše v angličtině. „Nejdřív jsme si zprávu přečetli každý zvlášť a vymysleli vlastní postup. Ten jsme pak na Skypu předložili druhému a vyslechli i jeho návrh. Pokud jsme se hned neshodli, snažili jsme se druhého přesvědčit, že máme pravdu, dokud neuznal, že je to logické a měli bychom to udělat,“ popisuje pracovní postup David.

Fiktivním produktem, který všechny týmy prodávaly, byl holografický telefon. „Kuba mi musel několikrát vysvětlovat, co to vlastně je. Pochopil jsem to až skrze Star Wars,“ směje se David. O produkt ale nešlo. Tím, co takovou soutěž vyhrává, je rozhodovat se lépe než ostatní. To Jakub s Davidem nakonec nedokázali a do finále, které se konalo ve čtvrtek v Praze, se nedostali. „Druhému zadanému trhu jsme se nedostatečně přizpůsobili. Kuba chtěl investovat do vývoje. Já nechtěl, protože to bylo proti zájmům popsaného trhu. Chtěl jsem se spíš soustředit na trh v současnosti, on myslel do budoucnosti. Ale ustoupil jsem,“ zvážní David a dodává, že se jim tento krok opravdu nevyplatil a na jeho nápravu už v soutěži nezbyl čas.

Jakub i David účast v této soutěži hodnotí pozitivně. „V první řadě jsem poznal, že pravidla a vztahy, které se učíme ve škole, se dají použít. Ve škole jsem tomu pořádně nerozuměl, ale v soutěži mi to přišlo vhod,“ uznává David. Zjistil, že to, co se mu dříve zdálo čistě teoretické, má zcela praktický význam.

K podobnému závěru došel i Jakub. Zároveň ale přiznává, že ho na soutěži také něco zklamalo. „Čekal jsem trochu složitější průběh. Celá soutěž byla v podstatě od prvního kroku až po ten poslední stejná. Kromě podmínek fiktivního trhu se toho moc neměnilo. Občas vázlo i vyhodnocování výsledků, prý kvůli zastaralosti hry, což mě trochu znervózňovalo a znepříjemňovalo prožitek,“ vysvětluje. David vyzdvihuje hlavně týmovou spolupráci. „Nejdůležitější je najít někoho, s kým si rozumíš tak, že se shodnete, nehádáte se, a zároveň si říkáte pravdu. A takoví jsme se snažili být,“ uzavírá spokojeně.

Klíčová slova: Já manažer, management, soutěž

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.