02.04.2016 11:31


V komparzu si vyděláte stejně jako v supermarketu, říká komparzistka Lucie

Autor: Monika Žiaranová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Blíží se léto a s ním i studentská snaha najít si co nejatraktivnější brigádu. Nabídky jsou různé, od méně vzrušujícího sezení za pokladnou až po aktivní animátorství v zahraničí. K těm zajímavějším patří například i hraní komparzu ve filmech. Komparzisté v mnoha záběrech dotvářejí celou atmosféru filmů nebo reklam.

Třiadvacetiletá Lucie si téměř půl roku přivydělávala hraním komparzu v různých filmech. „Nejsnadněji se k tomu dá dostat přes agentury, ale někdy stačí i nabídka na internetu. Požádáte kamaráda, aby vás vyfotil u bílé zdi, jednu fotku celé postavy a jednu či dvě obličeje,“ přibližuje Lucie první kroky k práci komparzisty.  

Délka jednoho natáčení se liší film od filmu. Většinou se pohybuje v rozmezí osm až dvanáct hodin. „Někdy se to protáhne na šestnáct, potom už jsou lidé mrzutí. Je dobré nosit si s sebou třeba knížku. Znala jsem paní, co s sebou na natáčení tahala minikufřík s karetními hrami,“ dodává Lucie.

Den je sérií čekání a natáčení různých obrazů. „Scéna se nachystá, vy usednete, přejdete či uděláte svůj pohyb několikrát dokola, a pak zase čekáte na další,“ přibližuje klasický natáčecí den Lucie. Co se týče jídla, tak na natáčeních, které trvají déle než osm hodin, je o občerstvení postaráno. „Pokud je člověk zvyklý na menzy a školní jídelny, určitě si nepohorší,“ směje se Lucie a popisuje rýži s rosolovitou omáčkou jako typický oběd komparzistů.

Nejméně náročné jsou takzvané tleskačky. Lidé na tleskání v pozadí hledají především u pořadů, jako jsou Československo má hlas nebo Kurňa, co to je. Odměna za sedmi až osmihodinové natáčení se v tomto případě pohybuje okolo tři sta padesáti korun za den. „Výhodou je, že pokud se někdo chce stát vymetačem komparzů, na tenhle se skoro vždy dostane. Nejsou tam žádné speciální požadavky na vzhled,“ říká Lucie.

U klasického komparzu je to trochu jinak. Organizátoři většinou požadují specifické vlastnosti. „Například hledají jen tmavovlasé lidi, skandinávské typy, osoby specifického věku, výšky nebo míry. Občas se najdou i požadavky typu: hledáme ruské vesničanky, uvažte si šátek na babku a pošlete nám fotky,“ popisuje Lucie. Často ale stačí vypadat „průměrně“ a podle potřeby se umět měnit.

Plat za jeden takový natáčecí den se pohybuje okolo osmi set korun. „Mnohdy je ale natáčení náročné na nervy a po fyzické stránce. Kolikrát je vám zima a musíte točit v šatičkách nebo v létě v dobových kostýmech, kdy je vám v nich zase vedro,“ popisuje Lucie.

Další kategorií jsou reklamy. V těch tvůrci mnohdy hledají extravagantní typy, jako třeba výrazně potetované. „V takovém případě je komparzistů o mnoho méně, tři nebo čtyři. Odráží se to i na mzdě. Za dva až tři dny natáčení reklamy se výdelek pohybuje od dvou a půl až po šedesát tisíc korun,“ přibližuje Lucie. Nabídek na takové natáčení je ale velmi málo, zhruba jedna až dvě za měsíc. Navíc, čím člověk extravagantněji vypadá, tím hůř se mu shánějí role.

Komparz je také značně nestálý příjem. „Mezi komparzisty se najdou i lidé, kteří se tím snaží uživit, ale nabídky většinou nebývají každý den. Životní úroveň a příjem komparzistů tak není vyšší než u slečny na pokladně v supermarketu,“ uzavírá Lucie.

Klíčová slova: komparz, brigáda, reklama

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.