23.05.2017 13:31


V Česku si youtubeři závidí každé zhlédnutí, říká dvojice tvůrců

Autor: Klára Čeperová | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Duo youtuberů Pimps má na kontě přes sedmdesát videí. Některá z nich mají téměř půl milionu zhlédnutí. Škála témat, kterým se věnují, je široká. Začíná nápadem přespat v obchodním domě Ikea, o čemž pravděpodobně přemýšlel nejeden návštěvník švédského řetězce. Pokračuje přes příspěvek, ve kterém si pozvali prostitutku, aby sis s nimi zahrála Dostihy a sázky. Kde skončí, Pimps zatím nevědí.

Autor: Karel Šrámek, Albert Bately

Devatenáctiletý Karel „Charlie“ Šrámek pracuje jako grafický designér a o dva roky mladší Albert Bately grafický design studuje. K tomu ve volném čase tvoří prank videa, ve kterých si z někoho vystřelí. Ta potom pod přezdívkou Pimps uveřejňují na serveru youtube. Sledovanost jejich příspěvků se pohybuje mezi dvěma sty až půl milionem zhlédnutí. Tím se jim otevírá možnost si svým koníčkem vydělávat.

Jsou vaše videa autentická?

Charlie Šrámek: Všechny náročnější kousky, jako přespávání v Ikea, video s prostitutkou nebo příspěvek, jak jsme se nechal doručovací službou poslat v balíku domů, autentická jsou.

Albert Bately: V začátcích jsme měli některé pasáže videí s ostatními aktéry předem dohodnuté. Když si toho diváci všimli, že situace nebyla reálná, přiznali jsme to. Nechceme divákům lhát.

V příspěvcích používáte vulgární výrazy, cílíte tím na určitou skupinu odběratelů?

Charlie Šrámek: To vůbec ne. Říkáme to, co nás zrovna napadne.

Uvědomujete si vliv, jaký máte na lidi sledující vaše videa?

Albert Bately: Nějaký vliv asi máme, ale určitě menší než youtubeři, kteří sedí přímo před kamerou a mluví na diváky. To ani není naším cílem. My prostě děláme blbosti a točíme se u toho. Nějakou morální hodnotu videím časem přidat chceme, ale cílem zůstává pobavit diváky.

Podle čeho vybíráte náměty?

Albert Bately a Charlie Šrámek: Aby to mělo koule.

Albert Bately: Aby zaujaly diváky. Kousky, které ostatní napadnou, ale nemají na ně odvahu. Občas dostáváme podněty od fanoušků. Ti nám třeba prostřednictvím facebooku napíší, co bychom měli podniknout v dalším videu. Pokud se nám nápad líbí, použijeme ho.

Rivalita

Máte zkušební vzorek diváků, kterým byste pustili video před tím, než ho uveřejníte?

Albert Bately: Na začátku jsme video vždycky někomu poslali, abychom zjistili, jak působí na nezúčastněného diváka. Teď už si ale víc věříme a videa rovnou zveřejňujeme.

Všímáte si, kdo váš youtube kanál sleduje?

Charlie Šrámek: Jasně. Dokonce nás sledují i někteří známější youtubeři. Ti nám ale videa nekomentují, aby nám nezvyšovali sledovanost.

Takže je mezi youtubery rivalita?

Charlie Šrámek: A jaká. V Čechách je to dost extrémní. My to sice moc nechápeme, ale dost se tím bavíme.

Albert Bately: Český a slovenský trh je poměrně malý. Bojuje se o pozornost diváků a youtubeři si závidí každé shlédnutí. Videa v angličtině mají větší dosah, takže si získat diváky je snazší. Někteří si navíc videa navzájem vykrádají a kopírují od sebe nápady.

To vy neděláte?

Charlie Šrámek: Na tvorbu ostatních koukáme, možná se i inspirujeme, ale vždycky dodáváme i vlastní myšlenku. Už se nám ale stalo, že jiní okopírovali nápady od nás.

Proč jste začali natáčet videa a uveřejňovat je na youtube?

Albert Bately: Já jsem měl novou kameru a Charlie mě poprosil, jestli bych mu nepomohl natočit vtipné video. Moc se mi do toho nechtělo, ale nakonec jsem souhlasil. Mělo úspěch, přibližně deset tisíc shlédnutí. Odezva nás nadchla, a tak jsme se rozhodli pokračovat. Dneska máme venku asi sedmdesát příspěvků.

Jak se vydělává na youtube

V některých videích zmiňujete jména konkrétních firem. Je to placená reklama?

Albert Bately: Zatím jsme ani v jednom videu nic za honorář nepropagovali.

Charlie Šrámek: Ne, že bychom nedostávali nabídky. Nechceme našim fanouškům cpát, co si mají kupovat. Mají k nám důvěru a my o ni tímhle způsobem nechceme přijít.

S jakou značkou bystě byli ochotní pracovat?

Charlie Šrámek: Možná nějaké oblečení nebo voda. Ale jen pokud bychom produkt k natáčení potřebovali. Teď točíme v posilovně, která nám sponzoruje i video.

Jak jinak se na youtube vydělává?

Charlie Šrámek: Server patří společnosti google, která využívá program Adsense. To znamená, že k videím přidává reklamy. Buď banerovou, což je lišta zobrazená přímo v příspěvku. Nebo shot před naším klipem. Částka se pak odvíjí od toho, kolik reklam se ve videu zobrazí a jak dlouho divák reklamu sleduje. Když vidí desetiminutový příspěvek dvě stě tisíc lidí, můžeme vydělat mezi pěti a sedmi tisíci.

To asi nemáte rádi diváky s aplikací Adblock.

Albert Bately: Tohle řešit nemusíme. Nějaké peníze vždycky dostaneme.

Co dál?

Uživí vás tvorba videí?

Charlie Šrámek: Dokážu si představit, že za rok, nás youtube živit bude.

Přemýšlíte o tom, jaký dopad budou mít videa na váš další profesní a osobní život?

Albert Bately: Dřív lidé taky neuznávali herce a komedianty. V dnešní době k nim vzhlížíme. Youtubeři teď baví především mladé lidi. Za deset let se ale vytvoří nějaká pravidla, podle kterých bude možné videa posuzovat, navíc zestárne generace diváků a změní se i náměty. Mladší generace zase bude mít svůj výstřelek. Kde budeme za deset let my, o tom zatím nepřemýšlíme.

Klíčová slova: youtube, product placement, adsense, adblock

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.