24.03.2015 23:56


V brněnské zoo si studenti vyléčí pomajálesovou opici

Autor: Poštulková Lada | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Akcí, která se uskuteční den po květnovém Majálesu, chce Zoo Brno nalákat početnou skupinu místních studentů a zvýšit tak slabou návštěvnost. Plánování tohoto i dalších marketingových tahů má v brněnské zoologické zahradě na starosti partička stážistek. Studentka fakulty sociálních studií Barbora Gavendová je jednou z nich. Podle svých slov sbírá cenné zkušenosti nejen z oblasti PR propagace, ale i z říše zvířat.

Jak ses ke stáži v Zoo Brno dostala?

Na webových stránkách Mendelovy univerzity jsem na ni našla inzerát. I pro ostatní studenty byla stáž v brněnské zoologické zahradě atraktivní, hlásilo se nás asi čtyřicet. Úkolem bylo napsat kreativní brief na téma "jak zvýšit návštěvnost Zoo". Vybrali čtyři nejlepší uchazeče.

Je tato praxe placená, nebo si musíš přivydělávat ještě jinak?

Je sice neplacená, ale to mi nevadí. Získávám zajímavé zkušenosti v oblasti propagace podniku. Práce je to navíc kreativní, můžu se na ní vyřádit. Nedostatkem financí netrpím, částečně mě ještě podporují rodiče a pracuji ještě u jedné brněnské marketingové firmy.

Co konkrétně je náplní tvé práce v Zoo Brno?

Mám na starosti propagaci zoo a kreativní marketing s cílem představit ji v jiném, atraktivnějším světle. Chceme například z kopcovitého terénu udělat výhodu tím, že člověk procházkou zoo může učinit něco pro svou kondici. Vyrobili jsme různé mapy, na nichž je zobrazeno, kolik kalorií se dá spálit chůzí po třeba tygří trase. U dolního stánku si návštěvník koupí snickersku a během cesty nahoru ji spálí. Tato forma pohybu s sebou logicky přináší benefit v podobě exotických zvířat, které byste jinak na procházce v parku nepotkali. Druhá část naší práce je nalákat do zoo určité skupiny lidí, které běžně zoologické zahrady nevyhledávají. Cílíme především na vysokoškolské studenty, kterých jsou v Brně tisíce. Ti si raději zajdou do kina či na koncert, za což utratí i dvakrát více peněz. Zoo Brno chce využít potenciálu této početné komunity a prostřednictvím nápadů nás, stážistů, se je bude snažit oslovit. 

Jak tedy v nejbližší době plánujete nalákat studenty do zoologické zahrady?

Chystáme se uspořádat akci navázanou na květnový studentský Majáles. Studenti si budou moci vyléčit svou pomajálesovou opici tím, že se půjdou podívat a projít do zoo. Bude tam třeba fotokoutek s opicí nebo kafe zdarma. Všechno je zatím v přípravné fázi, takže atrakcí, které návštěvníci v naší zoo uvidí, bude mnohem víc. V létě pak plánujeme maraton s názvem Běh zoo, přičemž výtěžek ze vstupného, ktré bude o něco málo vyšší než normálně, bude věnován na dobročinné účely. Ještě není úplně jasné, kdy se tato akce uskuteční, jelikož hodně záleží na počasí. Čekáme na dlouhodobější předpověď. 

Nabízí Zoo Brno nějaké studentské slevy, nebo čeká, že fotkou s opicí naláká všechny brněnské studenty?

Nějakou malou slevu Zoo Brno poskytuje, ovšem je na tom finančně tak mizerně, že už nemůže dále zlevňovat. Já jsem původně navrhovala takzvané happy hours, tedy zvýhodněné vstupné v určitý čas, ale vedení zoo toto zamítlo s tím, že by výrazně prodělala a nezbylo by jí na běžný provoz. Proto jsou tu právě akce typu „pomajálesová opice“, které by měly návštěvnost zvýšit. Nečekáme, že studenti poběží do zoo jenom za příslibem fotky s opicí. Pokud se ale návštěvník ve fotokoutku vyfotí, má možnost vyhrát například permanentky do zoo. Takto se snažíme návštěvníky podnítit, aby přišli zas. Ovšem vstupenky jen tak, zadarmo, jim dát nemůžeme, na to nejsou peníze. 

Barbora Gavendová se na stáži v brněnské Zoo dostane i ke krmení některých zvířat

 

 

Proč si myslíš, že studenti do zoo nechodí?

Nemůžu mluvit za všechny, ale já jako studentka jsem brněnskou zoo nenavštěvovala proto, že byla hodně daleko. Určitou roli hraje i kopcovitý terén, ne každému se chce hnát za zvířaty z kopce do kopce. A jedním z důvodů bude určitě i fakt, že tam nejsou pro návštěvníky „atraktivní“ zvířata jako lev, žirafa, slon nebo hroch. Na druhou stranu je ale fajn, že zvířata nejsou na lidi tolik zvyklá a na příchod člověka reagují mnohem více než v ostatních zoologických zahradách, což může být pro návštěvníky zajímavé. 

Jsi studentkou magisterské žurnalistiky na fakultě sociálních studií. Jak zvládáš skloubit dvě stáže a studium?

Stáž v zoo mi zatím moc času nezabírá, sezona totiž teprve začíná. S ostatními stážistkami momentálně hlavně hledáme nápady, které by pomohly přilákat více návštěvníků. Skutečná práce teprve přijde při organizaci akcí. A magisterské studium žurnalistiky je navíc skvělé v tom, že není moc časově náročné. Na většině přednášek není nutná prezence, takže se mi podařilo školu vtěsnat do jednoho dne.

Když ses rozhodla hledat si stáž, nechtěla jsi zkusit něco bližšího tvému oboru studia?

Absolvování povinné praxe v deníku Právo mi sice dalo hodně přínosných zkušeností, pro práci novinářky jsem se ale nenadchla. Spíše mě to od práce v tomto oboru odradilo. Na vlastní kůži jsem poznala stres a frmol za málo peněz. Myslím si, že člověk, který denně napíše tři články, musí jednoznačně zapadnout do stereotypu a následně zakrnět. Proto mě zaujala ona marketingová činnost, která je velice kreativní. Je sice také o psaní, ale k tomu může člověk vymyslet spoustu věcí navíc- koláže, fotky i videa. Podle mého názoru by se stáž tohoto typu mohla uznávat i jako povinná praxe při studiu žurnalistiky, neboť to spolu hodně souvisí.

Co ti stáž v brněnské zoologické zahradě přinesla?

Rozhodně se neustále dozvídám informace, k nimž bych se normálně nedostala. Když vytvářím facebookové příspěvky, narážím na spoustu zajímavostí o zvířatech. Například tamarín žlutoruký, což je druh opice, je unikátní v tom, že je velice starostlivý otec. Matku-samici nechává mládě pouze kojit, celou dobu se o něj stará on. Vím, že to v běžném životě nepoužiju, ovšem beru to jako třešničku na dortu. Jednou jsem se navíc účastnila krmení lachtanů, což bych také jako běžný návštěvník zoo nemohla. Stáž mě také naučila pracovat na vlastní pěst a zvyknout si na to, že všechno nedostávám na stříbrném podnose.

Klíčová slova: Zoo, stáž, rozhovor, marketing

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.