18.01.2021 19:29


V Brně jezdí šaliny nejdráž v republice. Ve srovnání s okolními státy je to ale za hubičku

Autor: Jitka Uhnavá | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Městská hromadná doprava v Brně svými cenami převyšuje všechna ostatní krajská města. Lidé si zde celoroční jízdenku mohou předplatit za necelých pět tisíc korun. Oproti sousedním zemím je ale tato suma velmi malá.

Tramvaj č. 12. Autor: Dopravní podnik hlavního města PrahyBrno – Za roční předplatné městské hromadné dopravy (MHD) zaplatí lidé nejvíce v Brně. Ačkoli je v porovnání s ním Praha téměř třikrát větší, celoroční jízdné vyjde Pražany o více než tisíc korun levněji. To i přesto, že provoz MHD je v hlavním městě kvůli metru dost nákladný. 

Ve srovnání cen napříč kraji vítězí Olomouc. Předplatné na rok tu stojí jen 2950 korun. Jen o několik set korun více cestující zaplatí i v Karlových Varech nebo ve Zlíně. V Praze je cena roční jízdenky 3650 korun. Tolik stojí předplatné i v desetkrát menším Liberci. V Ústí nad Labem je výše částky 3990 korun. Vůbec nejdražší jízdenku si koupí cestující v Brně, a to za 4750 korun na rok.

Brněnští občané se ale mohou zapojit do dotačního programu Šalinkarta. Pokud jsou zároveň řádnými plátci poplatků za odvoz komunálního odpadu, město jim na roční jízdenku přispěje částkou 1425 korun. Podle 4. náměstka primátorky Roberta Kerndla se cena jízdného odvíjí především od toho, do jaké míry se město může finančně se podílet na kompenzaci ztráty. Hromadná doprava je veřejnou službou a ztráta z ní je předmětem kompenzace. Obecně tedy záleží na tom, jaký podíl nákladů je schopná obec zafinancovat z rozpočtu," uvedl. Celková ztráta kompenzovaná městem Brnem v uplynulém roce činila 61 procent z celkové částky potřebné k zajištění provozu MHD. Jízdné pokrylo náklady jen do výše zbylých 39 procent. Na to, jaké faktory ovlivňují výslednou cenu jízdného, se Stisk zeptal také mluvčí Dopravního podniku města Brna, na zaslaný dotaz ale ani po několika týdnech neodpověděla.

Výše jízdného přitom přímo nesouvisí s kvalitou dopravy. „Cena pro cestující je prakticky výhradně politický faktor. Jak je vidět na příkladu českých měst, nejkvalitnější a nejnákladnější MHD není pro cestujícího nejdražší. Projevuje se zde také sociální, ekologická a dopravní filozofie vedení konkrétního města,“ uvedl Daniel Černý ze Sdružení přátel veřejné hromadné dopravy (SPVHD), které se snaží problematiku veřejné dopravy přiblížit veřejnosti. Počet přepravených osob podle něj vychází z ceny a kvality MHD, ne naopak.

Nejvytíženější hromadná doprava tedy nemusí být zároveň tou, kde obyvatel zaplatí nejvyšší částku. V současné době má Praha tři linky metra, 25 linek tramvají a velké množství autobusových linek. Ročně přepraví skoro půl druhé miliardy cestujících. Brno má oproti tomu 12 linek tramvají, 14 trolejbusových linek a mnoho linek autobusů, přičemž ročně přepraví okolo 400 milionů cestujících.

Na otázku, kde je podle něj městská doprava nejlépe vyřešena, odpověděl Černý, že právě v Praze. „Jako hlavní výhodu vnímám vysokou kvalitu a široké pokrytí území, a to i s přesahem do kraje. Dále potom levné jízdné a vysokou systémovou provázanost,“ sdělil. Dodal ale, že to zdaleka není jediná kvalitní MHD v České republice. Vyzdvihl také Brno a Ostravu, konkrétně kvůli možnosti nakupovat jízdenku bezkontaktně platební kartou přímo ve voze.

Průměrná cena ročního předplatného je v České republice ve srovnání s našimi sousedními státy velmi nízká. Ve Vídni stojí celoroční jízdné bezmála 10 tisíc korun, v Budapešti dokonce téměř 16 tisíc korun. O něco levnější je Bratislava, kde zaplatí cestující za nejlevnější typ roční jízdenky necelých sedm tisíc korun. V Berlíně je to naopak více než 23 tisíc korun. Pražské MHD je tedy mnohem levnější než v okolních státech.

V loňském roce ale Praha plánovala jízdné mírně zdražit. Změna se měla týkat jak předplatného, tak jednorázových jízdenek. Kvůli koronavirové pandemii však tento krok odložila. „Řada lidí přišla o práci a má existenční problémy,“ řekl na jednání zastupitelstva náměstek primátora Adam Scheinherr. Podle něj by byla změna za současných podmínek nemorální, v budoucnu je prý ale nárůst cen nevyhnutelný. „Já nyní nedokážu odpovědět na otázku kdy, jak a zda budeme zdražovat. Ale někdy k tomu bude muset dojít,“ dodal. Cena jízdného se má zvyšovat kvůli rostoucím nákladům na údržbu, které pro hlavní město nejsou dlouhodobě udržitelné.

Klíčová slova: jízdné, MHD, veřejná doprava, ceny, srovnání

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.