13.05.2020 20:36


Uspěchaní lidé nemají důvod nosit pomalou módu, říká mladá designérka

Autor: Jan Valtr | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Dvacet procent skříně s oblečením nikdy nevynosíme, tvrdí návrhářka Natálie Vencovská. Módní řetězce se podle ní snaží, aby si spotřebitelé kupovali laciné věci, které nepotřebují. Udržitelná móda přitom může být levnější.

Audio

    Natálie Vencovská o severských zemích
         
    Autor: Jan Valtr

Natálie Vencovská se tématu slow fashion věnuje dlouhodobě (Foto: archiv Natálie Vencovské)

BRNO — Termín pomalá móda poprvé použila britská aktivistka Kate Fletcherová před třinácti lety. Označila tak udržitelnou módu, která sice nabízí dražší kousky, ale déle vydrží a nezatěžuje tolik životní prostředí. Dnes má tento trend mnoho příznivců po celém světě. V Česku se mu dlouhodobě věnuje designérka Natálie Vencovská. Studuje ve zlínském ateliéru Design oděvu a zájem o takzvanou slow fashion přenáší i do své tvorby. O udržitelné módě bude přednášet ve čtvrtek v brněnském jógovém studiu Yoga Garden.

Bavíme se v týdnu, kdy se otevírají zahrádky restaurací, divadla a právě i obchody s oblečením. Vlastně se postupně vracíme do nového normálu. Co to pro vás znamená? Budete se teď chovat jinak, ať už jako designérka, studentka, spotřebitelka?

Nemyslím si, že se budu chovat jinak. Ale určitě je to příležitost pro vnější svět, pro spotřebitele. Mohou se zamyslet, jestli teď nenastal čas dělat věci jinak, přemýšlet jinak. Věci nejsou samozřejmost. To, že tady máme neuvěřitelnou hostinu každý den v roce, co se týče nejen jídla, ale i oblečení, že k nám míří tolik zaoceánské produkce, to znamená, že naprosto nevědomě konzumujeme věci stále dokola. Nepřemýšlíme nad tím, co kupujeme, kdo to vytvořil a kam to jde. Spotřebitelé svými penězi a rozhodnutími vytváří svou realitu. Oni sami se musí rozhodnout, jestli budou investovat peníze do anonymní tvorby někde na druhém konci planety, nebo podpoří lokálního tvůrce. Tím podpoří i komunitu a naše ekonomika bude prosperovat. Může to být reakce na tuhle krizi, kdy vláda nebrala produkty od českých firem, ale naopak věci kupovala z Číny a tomu odpovídala kvalita. Teď je třeba se navrátit do lokálního prostoru.

Co znamená slow fashion, tedy pomalá móda? Jak se liší od fast fashion – rychlé módy?

Každý to vnímá jinak. Pro mě je slow fashion o udržitelnosti, zodpovědnosti a komplexním přemýšlením nad věcmi. Nemusí to znamenat, že jakmile se začnu zajímat o slow fashion, vyházím všechny háemkové věci ze své skříně (respondentka naráží na řetězec H&M, který se stal symbolem rychloobrátkové módy, pozn. red.), zbude mi tam jen pár kousků a poletím nakupovat drahé věci k designerům. Stačí přemýšlet nad tím, co si kupuji, jak to využívám a od koho si to kupuji.

Není to trochu patová situace? Když si budu kupovat méně oblečení, ulehčím životnímu prostředí, ale švadlena v Bangladéši ztratí svou práci.

To je častý argument. Někteří si myslí, že švadleny by měly být rády, že mají nějakou práci. Odpovídám jim tak, že kdyby žili pod úrovní životního minima, asi by s tím nebyli v pohodě. Nevím, jestli si dokáží představit, že jim někdo řekne: Buď rád za tu práci, jakou máš. Samozřejmě nežiji v naivní představě a nemyslím si, že řešení je zavřít teď hned všechny fast fashion řetězce. To by problém nevyřešilo. Lidi by se opravdu propadli ještě hlouběji, i když už skoro není kam. Není to o tom okamžitě přestat kupovat jakékoliv věci z fast fashion řetězců, ale přemýšlet nad tím, kupovat míň. A když už něco koupím, tak se o to starat. Slow fashion není o nabádání, jakým řetězcům se vyhnout.

Nemůže být ve výsledku slow fashion levnější než rychloobrátková móda? Spoustu lidí si každý měsíc koupí nové bílé triko, které se jim po pár praních rozpadne. Přitom si mohou připlatit za triko s vyšší gramáží, jenže to na první pohled zkrátka vypadá dražší.

Existuje cost per wear (cena za nošení, pozn. red.), což je cena kousku oblečení v ekvivalentu, kolikrát ho vynosíte. Řetězce mnohdy vybízí k nevědomému nakupování. Třeba F&F, řetězec pod Tescem, měl kampaň, ve které ukazoval slečny oděné do jejich oblečení se sloganem „šla jsem si jen pro mandarinky“. Takhle ten byznys funguje. Řetězce se snaží, abyste si koupili něco, co nepotřebujete, jen protože je to levné a vypadá to lákavě. Pak si lidi kupují oblečení impulzivně a nepřemýšlí nad tím, jestli ho opravdu potřebují a budou ho nosit. Zhruba dvacet procent skříně kvůli tomu nevynosíme.

Jak tedy funguje ten cost per wear?

Když si koupíte šaty za dvě stě korun a vezmete je na sebe jednou, cost per wear je dvě stě korun. Když si koupíte šaty, na které si spoříte, máte je dlouho vyhlídnuté a které stojí třeba dva až tři tisíce, máte k nim vztah a nosíte je opakovaně několik let. Když si potom vydělíte jejich cenu tím, kolikrát jste je nosili, dostanete se třeba na padesát korun. Takže ano, slow fashion se v dlouhodobém hledisku vyplatí a je levnější než rychloobrátková móda. Designérské kousky vydrží v nabídce několik let, nejsou jen na jednu sezónu.

Jenže v uspěchaném světě nemají všichni čas chodit k lokálním tvůrcům.

Uspěchaný člověk ke slow fashionu nikdy nepřijde a nikde ho nenajde. Když žijete život uspěchaně, není důvod nosit pomalou módu.

Co byste poradila lidem, kteří si prostě nemohou dovolit jednorázovou investici tisíc korun do obyčejného černého trika, ale chtěli by podpořit trend odpovědné módy?

Člověk si nemusí kupovat nové věci jen u designérů. Může jít do second handu. Oblečení je taková spousta, že kdyby se teď přestalo vyrábět, můžeme naši planetu šatit dalších dvě stě let. Nebo se člověk může poohlédnout v rodině. Třeba polovina mojí skříně je po mamince a po babičce.

Reagují vůbec nějak řetězce na poptávku po udržitelné módě?

Musí. Zákon nabídky a poptávky funguje i v módním průmyslu. Přichází třeba s conscious kolekcemi (udržitelnými kolekcemi, pozn. red.). Hodně lidí si tím získávají. Ale je to jen marketingově promýšlená věc a nálepka. Klasický greenwashing (dezinformační strategie šířená za účelem prezentovat se environmentálně zodpovědně, pozn. red.), kterým se snaží nepřijít o stávající zákazníky. Samozřejmě je to pořád lepší varianta. Takové věci šijí z dobrých materiálů a často i v Evropě. Určitě to ale neřeší celý problém a nedělá z té značky udržitelnou. Nicméně pokud se člověk chce přiblížit k udržitelné módě, nemusí to být špatný první krok.

Dá se nějak odhadnout, kolik Čechů se zajímá o udržitelnou módu?

Přijde mi, že jako Češi se hodně snažíme. Systémová změna je ještě malá, ale jako jednotlivci se hodně začínáme ptát a začínáme být kritičtí. Na to, že jsme odchovanci komunismu, kdy ptát se a zpochybňovat bylo špatné, tak kritika a zájem od lidí vzrůstá dost. A to i v módě.

U všech společenských vrstev?

Nižší socioekonomické třídě je potřeba to formulovat úplně jinak. Nemám ambice mluvit ke všem lidem, když vím, že někteří lidé nemají ambice řešit udržitelnost módy. Pro ně je pomalá móda to poslední, na co myslí. Na druhou stranu si tito lidé nekupují každý týden nový kousek a často si přešívají to, co mají zděděné. Iniciativa musí jít od lidí. Když někomu vnutíte něco, na co se neptal, tak to vezme špatně.

Jak jsme na tom v porovnání se světem?

V některých zemích pomalá móda ještě stagnuje. Třeba v Austrálii, Americe nebo Velké Británii. Tam se z udržitelné módy stala záležitost vybrané skupiny lidí. Hodně se šíří přes Instagram a společnost se začíná separovat. Vypadá to pak jako elitářská záležitost.

Klíčová slova: slow fashion, móda, oblečení, ekologie

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Nový komentář

Přehled komentářů

Eric | 20. 05. 2020, 11:48
Hi, my name is Eric and I’m betting you’d like your website munimedia.cz to generate more leads. Here’s how: Talk With Web Visitor is a software widget that’s works on your site, ready to capture any visitor’s Name, Email address and Phone Number. It signals you as soon as they say they’re interested – so that you can talk to that lead while they’re still there at munimedia.cz. Talk With Web Visitor – CLICK HERE http://www.talkwithwebvisitor.com for a live demo now. And now that you’ve got their phone number, our new SMS Text With Lead feature enables you to start a text (SMS) conversation – answer questions, provide more info, and close a deal that way. If they don’t take you up on your offer then, just follow up with text messages for new offers, content links, even just “how you doing?” notes to build a relationship. CLICK HERE http://www.talkwithwebvisitor.com to discover what Talk With Web Visitor can do for your business. The difference between contacting someone within 5 minutes versus a half-hour means you could be converting up to 100X more leads today! Try Talk With Web Visitor and get more leads now. Eric PS: The studies show 7 out of 10 visitors don’t hang around – you can’t afford to lose them! Talk With Web Visitor offers a FREE 14 days trial – and it even includes International Long Distance Calling. You have customers waiting to talk with you right now… don’t keep them waiting. CLICK HERE http://www.talkwithwebvisitor.com to try Talk With Web Visitor now. If you'd like to unsubscribe click here http://talkwithwebvisitor.com/unsubscribe.aspx?d=munimedia.cz