07.04.2019 23:57


Univerzitní 3E liga elektronických sportů zahájila letní kolo

Autor: Helena Havranová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Skloubit studium vysoké školy s hraním počítačových her. O to se snaží zakladatelé Esportovní studentské asociace, kteří loni na podzim spustili v Česku první univerzitní ligu elektronických sportů, takzvanou 3E ligu. Od 25. března organizátoři zahájili druhý semestr soutěže, ve kterém hráči nově kromě týmové hry League of legends hrají také karetní hru Hearthstone určenou pro jednotlivce.

Marek Štěpánek, jeden ze zakladatelů Esportovní studentské asociace.

Počítačovým hrám se věnuje od sedmi let, jako student gymnázia strávil před monitorem mnohdy i sedm hodin denně. Kvůli nesouhlasu rodičů a vlastnímu pocitu promarněného času ale hraní omezil a zaměřil se raději na studium. „Univerzitní liga je pro mě skvělou možností, jak skloubit školu a hraní na dobré úrovni,“ říká student Masarykovy univerzity Vojtěch Rozehnal, jehož tým SKT T2 skončil v prvním ročníku na stříbrném umístění.

Elektronický sport, tedy soutěžní hraní počítačových her, je fenomén, který se začal rozvíjet na konci minulého století. V turnajích mohou soutěžit podle typu hry týmy i jednotlivci a v současnosti hraje mnoho hráčů i na profesionální úrovni, kde mají smlouvu se svými týmy a hraním si vydělávají. Na univerzitní úrovni se elektronickým sportům věnují studenti v zemích po celém světě, v Česku však žádná taková soutěž do nedávna nefungovala.

Univerzitní sporty umožňují spojit studium a zábavu

Esportovní studentská asociace je celorepublikový meziuniverzitní spolek, který pořádá univerzitní ligu v počítačových hrách, tedy 3E ligu. Spolek vznikl v roce 2018 a za jejím založením stojí sedm herních nadšenců, především studentů. „V Česku mi chyběla jakákoliv infrastruktura univerzitního sportu, který by byl zaštítěný univerzitami. Při zakládání jsme se kromě zahraničních lig elektronických sportů inspirovali také sporty jako basketbal nebo americký fotbal, které jsou například na univerzitách ve Spojených státech velmi rozvinuté,” říká jeden ze zakladatelů Marek Štěpánek, student sportovního manažmentu na Masarykově univerzitě.  

Název 3E liga symbolizuje tři klíčová odvětví, na které se chce asociace zaměřit. Esport, protože se jedná o elektronické sporty, Europe, neboť zakladatelé by ligu rádi rozšířili do dalších evropských zemí a education, neboli vzdělání. Formou přednášek nebo esportovních dnů, takzvaných E-days, se snaží mezi veřejnost šiřit povědomí o elektronických sportech i kybernetické bezpečnosti. „Chceme díky tomu univerzitám ukázat, že vzdělávání v této oblasti myslíme vážně a 3E liga není jen o tupém hraní,“ dodává další ze zakladatelů asociace Jakub Čubík, vědecký pracovník na Vysoké škole báňské v Ostravě.

Právě ne vždy vstřícný postoj vedoucích univerzit k elektronickým sportům bývá pro pořadatele překážkou. „Lidi z vedení často vidí v počítačových hrách zlo. Na druhou stranu jsou ale otevření novým věcem a přínos elektronických sportů si nechají vysvětlit,“ říká Čubík, který se také podílel na založení první učebny elektronických sportů v Česku, která vznikla na ostravské báňské univerzitě. Jako jeden z přínosů hraní vidí začleňování studentů do komunity, která se kolem elektronického sporu tvoří nebo zlepšování jejich týmových schopností. Vedle výhod ale hraní přináší také rizika. „Na hraní může například vzniknout závislost, hráči se také někdy úplně odcizí od lidí, kteří nehrají. Lze tomu ale předcházet, například pořádáním různých offline akcí, kde se hráči osobně setkávají,“ dodává Čubík.

Negativa hraní poznal také Vojtěch Rozehnal, který dříve uvažoval, že by se elektronickým sportům věnoval naplno a stal se profesionálem. „Dělal jsem sice něco, co mě bavilo, hraní jsem ale musel věnovat spoustu času. Kvůli neustálému klikání na počítačovou myš jsem také začal mít problémy s pravým zápěstím, což mi vadilo hlavně při hře na klavír,“ vysvětluje student matematiky a angličtiny, který by se chtěl stát učitelem.

Do turnaje se zapojili hráči z patnácti univerzit

Prvního semestru ligy, kdy účastníci soutěžili ve hře League of Legends, se zúčastnilo téměř dvě stě hráčů z patnácti univerzit. Vytvořili celkem osmatřicet pětičlenných týmů, kde kromě podmínky statusu studenta museli být všichni členové týmu ze stejné univerzity, jeden z nich mohl být případně student střední školy. „Když jsem se o lize dozvěděl, domluvil jsem se se dvěma bývalými spolužáky, které jsem znal už ze střední školy. Další dva spoluhráče do týmu jsme poznali na facebookové skupině asociace,“ vzpomíná na skládání týmu Rozehnal, který se o možnosti zapojit se do soutěže dozvěděl na vysokoškolském seznamovacím kempu ve Vranově.

Podzimní semestr ligy začal 5. listopadu loňského roku a po základních šesti kolech následovalo finále mezi čtyřmi nejlepšími, kam se probojovali týmy z brněnské Masarykovy univerzity, Univerzity Hradec Králové, pražské České zemědělské univerzity a Vysokého učení technického v Brně. „Protože celý turnaj se odehrával online, s většinou ostatních hráčů jsem se poprvé potkal až ve vlaku cestou na finále,“ říká student Vysokého učení technického Roman Paták z vítězného týmu Holky z techniky, ve kterém však nebyla ani jedna holka. Pro týmy ve finále připravili organizátoři také ceny jako reproduktory, herní myši, klávesnice nebo batohy.

Celkovou organizaci turnaje si Rozehnal i Paták pochvalují. „Líbil se mi hlavně přístup organizátorů, bez problémů jsme se na všem domluvili,“ říká Paták. Pořadatelé nicméně vidí nedostatky, které by do budoucna chtěli zlepšit. „Potřebujeme zapracovat hlavně na vnitřním chodu asociace. Stále se učíme,“ hodnotí Štěpánek.

Cílem je rozšířit ligu do dalších zemí Evropy

V letním kole ligy, které odstartovalo 25. března, studenti kromě původní týmové hry League of legends hrají také karetní hru Hearthstone, která je pro jednotlivce. Jakou hru vybrat, rozhodli organizátoři díky výsledkům dotazníků, které rozeslali studentům vysokých škol. „Snažíme se hráčům co nejvíc vyhovět. Velmi žádaná byla také hra Counterstrike, což je střílečka. Kvůli virtuálnímu násilí a odporu některých univerzit jsme ji ale nezařadili,“ přibližuje proces výběru her Štěpánek.

V lehce obměněné podobě se do letní ligy přihlásily týmy Holky z techniky i SKT T2. Celkový počet týmů je ale nižší, oproti předchozím osmatřiceti se jich přihlásilo pouze pětadvacet. „Myslím, že někteří hráči po prvním semestru zjistili, že nejsou dost dobří a v porovnání se špičkou nemají šanci uspět,” vysvětluje Rozehnal úbytek hráčů.

Do budoucna chtějí organizátoři získat peníze na zaplacení vlastního času, který do asociace investují a na pokrytí nákladů spojených se správou 3E ligy, jako je cestovné, pronájmy prostor nebo provoz webu a serverů. Dalším cílem je také soutěž rozšířit. „Máme ambici dostat ligu do co největšího počtu univerzit v Česku a postupně přesáhnout i do ostatních států Evropy. Jednáme například se slovenskou Trnavskou univerzitou nebo polskou univerzitou v Krakově,“ dodává Čubík. 

Klíčová slova: esport, 3E liga, ESA, počítačové hry

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.