19.05.2020 18:41


Týdny mediálního vzdělávání pro školy ukázaly, jak fungují v pandemii veřejnoprávní média

Autor: Sára Jeschkeová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Vedoucí zpravodajství veřejnoprávních médií při online přednášce divákům přiblížili, jak chod České televize, České tiskové kanceláře a Českého rozhlasu vypadá v současné pandemii.

Týdny mediálního vzdělávání se zaměřují třeba na mediální gramotnost. Foto: Jeden svět na školách

Praha - Týdny mediálního vzdělávání letos zájemci kvůli koronaviru prožívají na internetu. Program je určený pro žáky základních a středních škol. Pořadatelé si kladou za cíl rozvíjet u dětí mediální gramotnost a zvyšovat kritické myšlení. Akci pořádá organizace Člověk v tísni jako součást vzdělávacího programu Jeden svět na školách. „Připravili jsme například elektronickou cvičebnici MQposilovna, kde žáci mohou interaktivní formou posilovat svoji mediální gramotnost,“ popsala koordinátorka projektu Sandra Telenská.

Na jedné z online přednášek také promluvili vedoucí zpravodajství českých veřejnoprávních médií. Shodli se, že pro ně nebylo lehké v současné situaci zajistit provoz, ale podařilo se to. „Nikdo z nás neměl žádnou zkušenost s tím, jak pracovat v pandemii. Čerpali jsme informace od kolegů ze zahraničí. Drobné chyby se objevily, ale nikdo není dokonalý,“ řekla šéfredaktorka zpravodajství České tiskové kanceláře Radka Matesová Marková.

Všem třem veřejnoprávním médiím se nevyhnuly změny v provozu. V ČTK velké množství zpravodajů začalo pracovat z domu, v České televizi přešli zaměstnanci na čtrnáctidenní turnusy, po kterých se střídali. Navíc část týmu pracovalo v terénu, část v budově a část byl doma v záloze, kdyby došlo například k nákaze v budově. Podobnou pojistku měli i v Českém rozhlasu, kde 33 lidí zůstalo doma pro případ nouze. „Pokud by se něco stalo, tak by tihle lidé byli schopní udržet vysílání. Cykly ostatních pracovníků střídáme po čtyřech dnech a snažíme se, aby se ty skupiny lidí pokud možno nepotkali,“ popsal situaci ředitel zpravodajství Českého rozhlasu Jan Pokorný.

Účastníci také debatovali o vyváženosti témat. Koronavirus často ostatní náměty přebíjel, protože prostupoval všemi odvětvími a ovlivňoval je. „Každý den jsme snažili najít i nekoronavirová témata, ale často prostě nebyla,“ vysvětlil ředitel zpravodajství ČT Zdeněk Šámal. Podle něj zpravodajství v zahraničních médiích vypadalo podobně, všude se řešil především koronavirus. Souhlasí s tím i Pokorný. „Vždycky se v takových krizích, třeba u povodní, v jednu chvíli objeví názor, jestli tu toho není moc, že se mluví jenom o jednom tématu. My si ale ty události nemůžeme vymýšlet. My jsme tu od toho, abychom je reflektovali,“ dodal. 

Krizová situace ale podle zástupců veřejnoprávních médií ukázala, jak jsou nezastupitelná. „Právě v těchto chvílích jsou profesionální novináři nenahraditelní, protože vědí, kde a jak se ptát a jak ověřovat informace. Doufám, že se alespoň část lidí přesvědčilo, jak profesionální média fungují,“ uvedla Marková. Pokorný z Českého Rozhlasu také zdůraznil, že je potřeba, aby v takových chvílí nepřestávala veřejnoprávní média být kritická. „Snažili jsme se hlídat i to, aby nějaká témata pod rouškou koronavirové krize nebyla zametená pod koberec,“ popsal.

Týdny mediálního vzdělávání jsou letos naplánované v termínu od čtvrtého do 29. května. „Program se změnil zásadně. Školy se uzavřely a my museli přesunout celou nabídku materiálů a aktivit do online prostoru,“ řekla koordinátorka projektu Sandra Telenská. V minulosti podle ní byly oblíbenou součástí programu debaty novinářů se studenty nebo semináře, které se konaly přímo na školách. Vůbec poprvé se tvůrcům ale letos povedlo vytvořit materiály, které využijí také rodiče s dětmi.

Mediální vzdělávání zařazuje do výuky třeba karlovarská soukromá střední škola Trivis. „Materiály aktuálně využíváme jako doplňky pro samostudium v předmětu sociální komunikace, který vyučujeme ve třetím ročníku. Jsou to především témata spojená s hoaxy, fake news a šíření poplašných zpráv,“ říká učitelka Dagmar Jančárková.

Pokud se školy zapojí, mohou si učitelé vybrat z programové nabídky například vzdělávací seriál V digitálním světě nebo audiovizuální lekce připravené odborníky v oblasti mediálního vzdělávání. Za druhý týden konání zatím pořadatelé evidují do projektu 160 zapojených škol.

Klíčová slova: koronavirus krize pandemie média česká televize novináři

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.