01.04.2020 09:39


Těžce zraněných motorkářů ubývá, loni jich bylo nejméně v historii

Autor: Tereza Liczmanová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Motocyklista Lukáš Tomek měl minulý rok těžkou dopravní nehodu, při níž utrpěl mnohačetné zlomeniny a poranění vnitřních orgánů. Přestože podle údajů oddělení Bezpečnosti silničního provozu Ministerstva dopravy České republiky (BESIP) dopravních nehod už devět let stále přibývá, v roce 2019 na silnicích zemřelo pětasedmdesát motorkářů a 413 motocyklistů se těžce zranilo, což je nejméně v historii.

Lukáš Tomek je vášnivý motorkář. Zdroj: Lukáš Tomek

Česká republika – Po srážce s osobním automobilem museli záchranáři tehdy dvacetiletého řidiče motocyklu Lukáše Tomka transportovat vrtulníkem do ostravské fakultní nemocnice. „Dva měsíce jsem strávil v nemocnici a další tři v Rehabilitačním ústavu Hrabyně. Měl jsem zasaženou levou polovinu těla. Levou ruku jsem neovládal a levou nohu jen těžce,“ popisuje Tomek následky srážky z června minulého roku, při níž utrpěl mnohačetné zlomeniny a poranění vnitřních orgánů. V roce 2019 se těžce zranilo 413 motocyklistů. Je to však nejméně v historii, pro niž jsou zaznamenána data.

„Přilba mi nejspíš prořízla krční tepnu. Následkem toho bylo nedokrvení mozku a také mrtvice,“ pokračuje Tomek ve výčtu svých zranění. Jeden ze svědků nehody zachránil mladému motorkáři život. Podle Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra České republiky může člověk vykrvácet za šedesát až devadesát vteřin při krvácení ze stehenní, pažní nebo krční tepny. „Svědek musel zasáhnout v řádech desítek sekund, v případě krkavice nejlépe do dvaceti vteřin,“ potvrzuje lékařka Marta Zajíčková.

Nejčastější příčinou nehod motorkářů je nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky nebo nedání přednosti. „První jarní vyjížďky jsou obzvlášť náročné, protože řada motocyklistů několik měsíců na svém stroji neseděla. S nadsázkou řečeno je kombinace studený stroj a studený motorkář sama o sobě riziková,“ uvádí vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold v tiskové zprávě ministerstva dopravy. Nebezpečné mohou být i drobné překážky na vozovce jako štěrk, písek, ale také mokrá silnice nebo ranní námraza. „Nejhorší období pro ježdění je hned po zimě a na podzim. Buď je na silnici ještě spousta štěrku z posypu, nebo listí. Člověk ani nemusí jet rychle, aby mu to uklouzlo,“ souhlasí Tomek.

Po celkem pěti měsících zotavování v nemocnici a rehabilitačním ústavu propustili lékaři Tomka domů. Kvůli rozdrcené stehenní kosti se nejdříve pohyboval na vozíčku, později s pomocí chodítka nebo hole. Dnes už jen trochu kulhá na levou nohu, má problémy s motorikou levé ruky a pamětí. „Citlivost celého těla je snížená. Když se dotknu například pravé strany hrudníku, je to jako bych sahal na někoho cizího. S nadsázkou můžu říct, že kdybych se tam říznul, nic bych necítil,“ popisuje Tomek.

Po propuštění z rehabilitačního ústavu už nestihl zahájit třetí semestr Fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně. „Mám přerušené studium ze zdravotních důvodů, ale na podzim se chci vrátit do školy,“ uzavírá Tomek.

Nehodovost motocyklistů. Zdroj: BESIP, autor: Tereza Liczmanová

 

Počet těžce zraněných motocyklistů je historicky nejnižší. Zdroj: BESIP, autor: Tereza Liczmanová

Klíčová slova: doprava, nehoda, motocykl, zranění, BESIP, infografika

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.