31.03.2016 12:29


Technika versus ekonomie aneb jak se v Brně lákají studenti

Autor: Markéta Skopalová | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Vysoké učení technické a Mendelova univerzita. Dvě školy, které při lovu studentů sázejí na reklamní spoty. Každá zcela jiným způsobem a s jiným účinkem. 

Autor: VUT

Podávání přihlášek na vysoké školy tento týden vrcholí. Jenom v samotném Brně se na sebe snaží upoutat pozornost maturantů desítky fakult. V posledních letech některé z nich do své taktiky zařadily propagační videa. Ne nudná a popisná, zobrazující prostory fakulty, učitele a učebny, ale videa s příběhem a nápadem. Dobrodružná, vtipná i romantická.  

Autorka textu Markéta Skopalová. Foto: Michaela Vaisová

Z brněnských škol na reklamní spoty již tradičně sází Provozně ekonomická fakulta Mendelovy univerzity (PEF Mendelu) a Vysoké učení technické (VUT).

Vysoké učení se letos snaží navázat na úspěšná videa z minulých let, Vlk z VUT a Miluji tě, mé VUT.  Letošní hlavní klip s názvem Nejsem idol přichází se sdělením, že vypadat chytře, nosit pletené svetry a velké brýle, je dnes v módě. Studenti VUT se ale od tohoto trendu jasně distancují.  

„Nerdi, co se to s námi stalo, dřív to bylo o vědě, technice a ponížení. Dnes všichni chtějí vypadat jako my, ale nejsou my. Můžeš se snažit vypadat jak chceš, ale na VUT na to kašlem. Prozradí tě to, co máš v hlavě,“ káže hlas ve videu. Technici preferujií inteligenci a zdravý vtip. Dělají si legraci sami ze sebe a zároveň vystavují své největší přednosti: získané vědomosti a budoucí uplatnění.

Na zcela jinou kartu vsadili ekonomové z Mendelovy univerzity, a jejich videa vzbudila letos největší rozruch. Na speciální stránce vystuduj.to se objevily čtyři příběhy, které studium na této škole vykreslují jako výzvu, dobrodružství, ale i romantiku. Čtyřikrát pět minut plných stereotypů a klišé.

Jeden příklad za všechny: První školní den. Bohatá dívka přijíždí do školy drahým autem s řidičem tmavé pleti. Má spoustu přátel a o svou svačinu se dělí s bezdomovcem. Samozřejmě se hned na první pohled zamiluje do spolužáka. Nechybí srdcervoucí scéna v dešti a sexuální hrátky v oblečku zajíčka Playboye v knihovně. Sexistické a xenofobní? Záměrně? Možná se už dnes úroveň vysokých škol vyrovnala tak, že je potřeba studenty lákat i na něco jiného než nové vědomosti.

Bylo-li cílem škol na sebe co nejvíce upozornit, Provozně ekonomické fakultě Mendelovy univerzity se to zcela jistě povedlo. Videa vzbudila ohlas, i když často negativní. Jestli ale tyto reklamy přilákají více studentů než v minulých letech, bude jasné až po sečtení přijatých přihlášek.

Zda školy tímto způsobem získají ty nejlepší pro své obory a zda to vůbec bylo jejich cílem, je už otázka pro samotné vedení škol. 

Klíčová slova: VUT, PEF MENDELU, Brno, přihlášky, propagační spoty

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.