25.10.2020 10:21


Svět internetu by měl pomoci ke kontaktům, ale pokus nahradit fyzický kontakt virtuálním by byl degradací toho, kým člověk je, říká převor

Autor: Eliška Procházková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Další opatření proti epidemii koronaviru zapříčinila, že klášter v Želivě na Pelhřimovsku opět utichl. Pouze individuální duchovní služba a klášter zcela bez návštěvníků. To je teď realita želivských premonstrátů. V momentální situaci to není žádná legrace,“ říká želivský převor Tadeáš Robert Spišák.

 

Převor kláštera Tadeáš Spišák

 

 

Kvůli anticovidovým opatřením jsou opět zavřené služby a památky. Shromažďování bylo omezeno na šest osob. Myslíte, že jste byli tentokrát na tuto situaci připraveni lépe než na jaře?

Letní sezóna po uvolnění různých opatření proběhla velmi dobře. Návštěvnost kláštera byla letos vyšší než loni. Bylo to určitě dáno tím, že většina Čechů nejezdila do ciziny. Po jarní zkušenosti už víme, že po ekonomické stránce nic dobrého čekat nemůžeme.

Jestli jsme ale na tuto situaci lépe připraveni? Myslím, že ne. Možná v jediné oblasti, a sice, že spíš lidi zaměstnáváme na dobu určitou, protože náklady za nefunkční restauraci a hotel by nás asi položily. Jsme zapojeni do opravy kláštera z evropských fondů a letos jsme v rámci spoluúčasti museli rychle najít šest milionů, abychom splnili své závazky. V momentální situaci to není žádná legrace.

 

Na rozdíl od jara tu ale ještě nemáme úplný „lockdown“. V čem se to pro vás liší?

Liší se to alespoň v té možnosti, že můžeme prodávat jídlo v restauraci přes okénko a pro prodej různého drobného zboží či piva z pivovaru máme otevřené Návštěvnické centrum. Ale je to jen slabá pomoc. Naše pivo se vyváží do některých restaurací, které jsou bohužel zavřeny.

 

Jak tedy klášterní pivovar v této době funguje?

Funguje opravdu minimálně. Je možné objednávat pivo přes internet, ale protože to hodně stojí na prodeji v restauracích, letos nebudeme v zelených číslech. Alespoň to teď tak vypadá a nemáme z toho radost. Ale zakazuji sám sobě podléhat pesimismu, protože pak bych nemohl plnit to hlavní, duchovní poslání. Jak se dá mluvit o radostné zvěsti, když budeme negativní?

 

Samozřejmě ještě nevíme, jak dlouho bude tato situace trvat, ale dá se již nyní odhadnout, jaké přibližně ztráty bude klášter kvůli těmto omezením mít?

Stát sice nabízí určité kompenzace, které politikové umí hezky zpropagovat, ale ve skutečnosti je tam hodně poznámek pod čarou a někdy nesplnitelných podmínek a výjimek. Snažíme se využít, co se dá, ale již nyní jsme museli zastavit investici do některých projektů, např. opravy naší klášterní knihovny.

Máme přibližně padesát zaměstnanců. U těch, kteří u nás pracovali na živnost, jsme dočasně přerušili spolupráci. U těch, kteří mají smlouvu na dobu určitou, jsme opět smlouvy prodloužili pouze na konkrétní dobu. Všichni ve zkušební době odešli na pracák, protože bychom je nemohli zaplatit. Těch, kteří u nás pracují na plný úvazek a na dobu neurčitou, je kolem třiceti. Děláme všechno proto, abychom je zaplatili. Podle mého názoru bude situace vyžadovat, aby se po nějaké době do některých služeb dostali naši spolubratři, kteří budou duchovní službu kolem kláštera dělat vedle zaměstnání.

 

Klášter ale primárně poskytuje duchovní službu věřícím. Jak to probíhá v této době?

Individuální duchovní služba je povolena. V podstatě je to právo na náboženskou svobodu. Každý může přijet individuálně do kláštera kvůli zpovědi, svatému přijímání, modlitbě, duchovnímu rozhovoru a tak dále. Bohoslužby však vysíláme pouze přes internet. A ty nikdy nenahradí plnou fyzickou účast.

 

Ano, na klášterním Facebooku streamujete mše a také modlitbu růžence. Tuto službu poskytujete ale jako jedni z mála. Jak se tento nápad zrodil?

Chrám není budova, ale každý křesťan a společenství jako takové. Ke křesťanství setkávání, kontakt a vztahy nutně patří, a to ze základního principu, že Boha máme za společného Otce. A proto jsme hned na počátku hledali možnosti, jak být s našimi farníky v kontaktu. V komunitě jsou i mladší bratři, kteří jsou na pulzu doby.

 

Jaké na to máte ohlasy?

Ohlasy jsou pozitivní, jak od těch, kteří jsou opravdu nemocní nebo mají strach z nákazy, tak od těch, kteří k nám několikrát v roce jezdí, patří do okruhu našich přátel a přes internet jsou s námi v kontaktu. Mnozí upřednostní méně kvalitní internetový přenos před dokonalejším televizním vysíláním, protože vidí někoho, koho znají. A my tak máme možnost udržovat společenství.

 

 Do jaké míry je online přenos schopen nahradit osobní kontakt?

Je to pouze odlehčená forma, tedy jakási light verze, skutečnosti. Byť třeba existuje v katolické terminologii duchovní přijímání, nikdy nenahradí hloubku obřadu svatého přijímání, které probíhá fyzicky v kostele. Osobní kontakt s lidmi mnohem více vystihuje podstatu toho, kdo je člověk, tedy duch, duše a tělo. Svět internetu by měl pomoci ke kontaktům, ale pokus nahradit fyzický kontakt virtuálním by byl degradací toho, kým člověk je.

 

Již jsme zmínili individuální duchovní službu. S čím se na vás nejčastěji lidé obrací?

Jde především o udělení svátosti smíření. Za uplynulý týden dva věřící jeli do nemocnice kvůli operaci, takže chtěli také udělit pomazání nemocných. Najdou se i ti, kteří požádají o individuální udělení svatého přijímání. V neděli si vyhradíme konkrétní čas vysloveně pro tento účel. No a řešíme přeložení některých sňatků, které se měly odehrát ještě do konce roku. V první vlně jsme měli i případy domácího násilí, a problémy s tzv. ponorkou, nebo úzkostí některých lidí, především mladých maminek.

Klíčová slova: klášter, Želiv, koronavirus, kněz

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.