07.03.2020 19:09


Studentům pomůže v boji se stresem on-line program

Autor: Kateřina Milotová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Nadechnout se a na chvíli se zastavit. Studenti a zaměstnanci Masarykovy univerzity se během osmi týdnů naučí, jak odbourat stres a pečovat o duševní zdraví. Odborníci z Lékařské fakulty v Brně vytvořili on-line program na podporu psychiky a tělesného zdraví.

BRNO Otevřete okno do deštivého rána. Uvědomíte si, že je pondělí. A že došlo kafe. Zkuste si říct – ano, tak to prostě je. Podobné rady budou rozesílat lektoři programu Mindfulness na podporu všímavosti na Facebooku. Od pondělí 6. dubna budou účastníkům kurzu zadávat úkoly přes sociální sítě.

Mindfulness, celým anglickým názvem Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR), je léčebná metoda na snižování stresu. Lektoři na Masarykově univerzitě kurz vyučují na základě ověřených vědeckých důkazů. Člověk se v něm naučí, jak bojovat proti stresu a vyrovnaně přistupovat sám k sobě i ke světu kolem. „Cílem metody mindfulness je užít si život tady a teď, ne jen bloumat v minulosti či budoucnosti,“ vysvětlil mentální kouč Tomáš Rýgl z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.

Na kurz se mohou hlásit studenti a zaměstnanci Masarykovy univerzity v Brně. „Psychické trápení má dvaaosmdesát procent studentů. Nejčastěji je to smutek, nervozita, propady nálady, nízké sebevědomí. Většina jich má také psychosomatické potíže, trápí je únava, nespavost, bolest hlavy, břicha a podobně,“ uvedl Miroslav Světlák z Ústavu psychologie a psychosomatiky v Brně rozhovoru pro iDNES.czOsmitýdenní on-line program na podporu duševního a tělesného zdraví organizuje Ústav psychologie a psychosomatiky společně s Psychiatrickou klinikou Lékařské fakulty v Brně kvůli velkému zájmu již poněkolikáté.

Technika mindfulness slibuje pozitivní dopady na psychiku. „Člověk si více uvědomuje, jak plyne čas. Naše zážitky jsou pak hodnotnější a trvají déle. Podle výzkumů jedeme zhruba čtyřicet procent času na autopilota,“ vysvětlil vysokoškolský učitel a kouč Rýgl. Metoda pomáhá zastavit silné negativní emoce a soustředit se na přítomný okamžik. „Díky ní dokážu vnímat myšlenky, emoce a smyslové vjemy jasněji,“ popsal osobní zkušenost s programem student medicíny Jan Pásztor.

Vědecké studie ukazují, že lidé praktikující mindfulness jsou v životě vyrovnanější a spokojenější. Technika ale není vhodná pro každého. „Jeden z aspektů je, že si člověk více uvědomuje to, co se děje v jeho životě. Pro někoho může být nepříjemné a náročné přijmout realitu,“ nastínil možné negativní dopady Rýgl.

Program Mindfulness je zcela zdarma. Zájemci se jen musí dopředu zaregistrovat elektronicky na webových stránkách Ústavu psychologie a psychosomatiky. Přihlásit se mohou až do 30. března.

Klíčová slova: Brno, Masarykova univerzita, Mindfulness, duševní zdraví, psychika, Lékařská fakulta

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.