24.04.2016 11:28


Studenti vysokých škol se mohou stát řidiči tramvají

Autor: Markéta Puldová | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Studenti vysokých škol v Brně si mohou přivydělat jako řidiči tramvají. Brigáda je určená pro ty, kterým je již jednadvacet let a vlastní řidičské oprávnění skupiny B. Kurzu řízení tramvaje se uchazeči mohou zúčastnit letos v červenci nebo srpnu. Naposledy se vysokoškoláci mohli o místo řidiče ucházet v roce 2008, když Dopravní podnik města Brna (DPMB) potřeboval řidiče autobusů. Řada z brigádníků nakonec našla po škole uplatnění právě v DPMB. 

Tomáš Živna autobus řídil poprvé ve třiadvaceti letech. Byl jedním z vysokoškolských studentů, který si v průběhu studia přivydělával jako řidič autobusu. Dnes je mu jednatřicet a pro DPMB pořád pracuje. Z řidiče autobusu se však vypracoval až na pracovníka oddělení přípravy provozu, kde společně s kolegy připravuje například jízdní řády.  

Jezdíte do práce městskou hromadnou dopravou?Irisbus Citelis 18M|autor: Harold/Wikipedia

Do práce jezdím téměř výhradně městskou hromadnou dopravou. V mnoha případech je to rychlejší, než kdybyste jela autem. Zvlášť když pracujete v centru města, nemusíte totiž ztrácet čas hledáním parkovacího místa. A navíc si mohu za jízdy číst. 

Jak dlouho jste byl řidičem autobusu?

První zácvik jsem měl někdy na začátku září roku 2009 na dnes zrušené lince 56. O týden později jsem jel už naostro na lince 69 do Bosonoh. Po úspěšném absolvování vysoké školy jsem nastoupil k Dopravnímu podniku na hlavní pracovní poměr, to bylo v roce 2012. Řidičem autobusu jsem tedy byl zhruba tři roky.

To je docela dlouhá doba. Nestýská se Vám po této práci?

Nestýská, protože i po nástupu do hlavního pracovního poměru, mi řízení autobusu zůstalo jako vedlejší pracovní poměr. Takže i dnes mě stále můžete potkat za volantem.

Jak šla brigáda řidiče autobusu skloubit s povinnostmi na vysoké škole?

Naprosto bez problémů. Dny, ve kterých jsem jezdil, jsem si totiž mohl sám zvolit. Například od pondělí do středy jsem chodil do školy a ve čtvrtek a pátek zase pracoval. Zároveň když bylo potřeba se více učit, učil jsem se. A když bylo potřeba více jezdit, jezdil jsem. Nikdy se mi nestalo, že bych nestíhal své povinnosti do školy.

Řídil jste někdy i noční linky?

Občas jsem službu v noci dostal, ale nejsem noční tvor. Pokud neřídíte tyto linky pravidelně, není zrovna jednoduché druhý den fungovat ve standardním režimu. Nicméně dá se říct, že řízení nočních linek je poněkud živější. Za těch pár služeb se nastřádalo několik zážitků. Naštěstí žádné, které by vyžadovaly například asistenci policistů. Vesměs šlo o buzení těch, kteří chtěli jet úplně jinam.

Dá se tedy říct, že vás tato práce bavila?

To určitě. Ono samotné řízení tak velkého stroje jako je autobus je zábava. Byl to i hlavní důvod, proč jsem se pro tuto práci rozhodl.

Zažil jste někdy i krušné chvilky?

Nedá se říct, že bych zažíval krušné chvíle, ale nějaké trochu stresující situace nastaly. Většinou se jednalo o řešení náhlých dopravních situací. Člověk musí prostě počítat s tím, že není na silnici sám a může mu do cesty někdo nešikovně vjet. Potom musí reagovat opravdu rychle.

Měl jste v Brně nějakou svoji oblíbenou linku?

Ze začátku to bývala linka 56, protože tou jsem v dětství často jezdil. Ta je dnes ale už zrušená. Z těch stávajících mi nejvíce přirostla k srdci linka 52 a to hlavně pro svou pestrou trasu. Líbí se mi, že projíždím centrem města, ale zároveň se dostanu i na okraj do Žebětína.

Proč by měli studenti zvažovat práci řidiče?

Rozhodně je to práce, kde se člověk naučí odpovědnosti, režimu, plnění povinností a především samostatnosti. Není to pro každého a také to není lehká práce. Pokud má ale člověk k dopravě vztah, dívá se na to z úplně jiného pohledu. Řízení ho bude bavit a na směny bude chodit s úsměvem. 

Klíčová slova: Dopravní podnik města Brna, brigáda, tramvaj

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.