26.04.2020 14:57


Sprchy na benzínkách v Česku zavřené a na záchod můžu jen do toitoiky, úplný opak od zbytku Evropy, říká řidič kamionu

Autor: Zuzana Zavadilová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Ačkoliv se od čtvrtečních rozvolnění opatření někteří lidé rozhodují, zda i přes zdravotní riziko pojedou do ciziny, řidiči kamionů na výběr nemají a do zahraničí pracovně musí. 

Belgie/Česko - Před dvěma měsíci se Radim Vašíček spolu s přítelkyní kvůli pandemii vrátil ze Skotska a ihned po karanténě nastoupil jako řidič mezinárodní dopravy. Hygienické podmínky i opatření se napříč zeměmi liší a podle jeho zkušeností je někteří řidiči kamionů nedodržují.

Právě jste z Velké Británie přijel do Antverp. Kam máte namířeno?

Teď mám povinnou pauzu a čekám na pondělní nakládku banánů, abych pak vyrazil směr Brno.

Jak to vypadá na hranicích?

Policisté kontrolují všechna osobní auta, u řidičů kamionů namátkově měří teplotu, zapíšou občanku, pas anebo si ověří, jestli jsem řidič mezinárodní dopravy. Vždy u toho mají roušku a rukavice. K člověku se ani moc nepřibližují, jen natáhnou ruku s teploměrem. Většinou projíždím plynule. Jen minulý týden u nás zastavovali každé auto a měřili teplotu. Dva nebo tři dny Čechům ty kontroly vydržely, pak už toho nechali. 

Pozorujete na silnici méně aut?

Osobních aut rozhodně, ale i kamionů kvůli tomu, že automobilky zastavily výrobu. Přeplněná jsou však parkoviště, protože spousta kamionů, co je rozmístěná po Evropě, čeká na nakládku. Provoz je však nulový, normálně bych u Londýna a Bruselu strávil řádově mnohem víc času. Za téměř devět let, co jezdím, jsem nic takového nezažil.

Vnímáte při skládání nákladu a jeho naložení nějaký rozdíl v hygienických podmínkách?

Nesmíme do skladu. I tam, kde jsme si předtím skládali sami, už nás nepustí. Musíme čekat v autě. Když do kanceláře odevzdáváme papíry o nákladu, čekáme v rozestupech a chodíme tam jen ve dvou. Všude nám taky dávají dezinfekční gely před tím, než papíry předáváme.   

Liší se přístupy v opatřeních napříč zeměmi?

V Nizozemsku jsem měl nachystanou roušku, když jsem chtěl jít do kanceláře. Žena, která nás na parkovišti kontrolovala, mi řekla, ať si roušku sundám, protože vyvolává paniku. Podobné zprávy mám i z některých skladů v Německu.

Změnily se pro řidiče podmínky osobní hygieny?

Velmi se odlišuje přístup jiných zemí Evropy od Česka. V současnosti jsou sprchy i záchody v Německu zdarma. V Belgii i v části Francii se za ně platí. Pouze v Česku se ale sprchy na benzínkách zavřely. Nemám se tak kde osprchovat a když chci na slušný záchod, řeknou mi, ať jdu do toitoiky na parkovištích, kde si ani neumyju ruce. Restaurace jsou samozřejmě zavřené všude, jen na trajektu do Velké Británie je otevřená jídelna. Pouze v Česku to ale vnímám jako změnu hygienických podmínek k horšímu.

Jak k rizikové situaci přistoupil váš zaměstanavatel?

Žádný příplatek kvůli riziku souvisejícím s pandemií nemáme, vyfasovali jsme sto rukavic a padesát roušek a taky dezinfekční gel. Protože je práce málo, snížila nám firma základní mzdu kvůli obavám z odbytu. Zaměstnavatel nám řekl, že v červnu by se to mělo zlepšit.

Někteří řidiči kamionů kvůli riziku nakažení svých blízkých přespávají v autech i doma. Ve vaší rodině jezdíte vy i váš otec, jak to doma zvládáte?

Nikoho, kdo by i doma přespával v autě neznám. U nás mamka ví, že se oba snažíme udělat maximum pro to, abychom ochránili sebe a tím ochránili i rodinu. Někteří řidiči jsou netolerantní a nijak to neřeší, jako by se jich situace netýkala, z toho mám největší strach. Nejčastěji to vidím na trajektech, kdy jsem s nimi v uzavřeném prostoru. I přestože jsou dané rozestupy, někdy je vůbec nezajímají pravidla.

S přítelkyní jste se kvůli pandemii vrátili ze Skotska a vy jste ihned po čtrnáctidenní karanténě začal pracovat jako řidič kamionu.  Nezvažoval jste jinou alternativu kvůli riziku?

Měli jsme se původně vracet až v červnu, byl jsem domluvený s bývalým šéfem, že zaskočím o prázdninách. Nakonec je všechno jinak. Když krize začala, spousta firem pozavírala a neměl bych tak kde práci najít. V tomto případě jsem věděl, že místo bude jisté a budu mít stálý příjem.

Podle studie Já a covid-19, kterou připravil spolek Queer Geography ve spolupráci s Národním ústavem duševního zdraví, zažívají pendleři, zdravotníci i řidiči kamionů pocit diskriminace a nevraživosti, který souvisí s pandemií.  Máte nějakou negativní zkušenost?

Zažívám spíše opačné přístupy. Co jsem se bavil s kamarády, většinou lidé oceňují, že i přes riziko jezdíme, aby oni měli co nakoupit v supermarketu a aby se ekonomika úplně nezastavila.

Klíčová slova: koronavir, kamiony, doprava, hygiena

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.