14.12.2019 23:41


Speciál: Fenomén pití alkoholu v české společnosti, jeho následky i (ne)možnosti zvrácení, aneb odstartovala kampaň Nepít je normální

Autor: Tereza Švecová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Úřad vlády, Ministerstvo zdravotnictví a Všeobecná zdravotní pojišťovna se ve spolupráci s Českou televizí rozhodli rozjet kampaň Nepít je normální. Tři několika minutové spoty mají spolu s návrhem na regulaci reklamy napomoci de-normalizaci nadměrné konzumace alkoholu v české společnosti. V té je například průměrným věkem první opilosti už dvanáct let. Na kampaň, mladistvé i alkohol obecně a jeho možné následky jsme se zaměřili v následující sérii článků.

Hashtag kampaně Nepít je normální. Foto:Tereza Švecová

Brno – Kampaň s názvem Nepít je normální připravil a v říjnu spustil Úřad vlády, Všeobecná zdravotní pojišťovna a Ministerstvo zdravotnictví. Součástí kampaně je hashtag stejného názvu, snaha ministerstva regulovat reklamu, projekty VZP cílené na rizikové chování dětí a tři dvouminutové klipy. 

Videa byla k vidění od patnáctého října do konce listopadu na kanálech České televize, která se na jejich výrobě podílela. Vy je můžete shlédnout například zde, zde a zde.

Klipy jsou stěžejním bodem kampaně. „Naše spoty jsou jakousi antireklamou. Začínají pohodově, ale postupně se v nich začínají ukazovat škodlivé důsledky nadměrné konzumace alkoholu. Nemyslím si, že lidé po zhlédnutí spotů přestanou pít, ale snad se nám alespoň částečně podaří ovlivnit přílišnou toleranci společnosti k pití,“ řekla Alena Müllerová, jejíž producentská skupina měla tvorbu klipů na starost.

Že Češi jen tak alkohol pít nepřestanou nikoho asi nepřekvapí. Nadměrná konzumace je u nás natolik častá, že bezmála milion lidí spadá do kategorie pití rizikového. „Alkohol v Česku představuje tradici, kultura pití je u nás dlouhá,“ sdělil ministr zdravotnictví Adam Vojtěch.

Více o normalizaci alkoholu v Česku a preventivních kampaních zde.

Podle Vojtěcha je naše země navíc takovým alkoholovým turistickým rájem. Pít v Česku je dle něj prostě normální. Dokonce natolik, že se konzumace alkoholu stává oblíbenou kratochvílí jak vysokoškoláků, tak mezi mladistvými.

 Více o studentech a jejich zkušenostech v našem článku a anketě mezi vysokoškoláky.

Zmíněná videa se dotýkají pití chlapů v hospodě, pití u těhotných žen a u dětí. Právě poslední skupina, děti, jsou nejrizikovější skupina konzumentů. Průměrný věk první opilosti je v Česku už dvanáct let a pořídit si jej nepředstavuje pro nezletilé větší problém. „I studenti pravidelně do průzkumů uvádějí, že nemají problém si alkohol opatřit i bez občanky. Regulace je prakticky nulová. Alkohol je ve srovnání s vyspělými zeměmi pořád i poměrně levný,“ podotkl Vojtěch. 

Přestože světová zdravotnická organizace vyzdvihuje právě vyšší zdanění jako podstatný krok v boji proti alkoholu, Vojtěch chce nejprve směřovat cestou větší regulace reklamy.  V připravovaném návrhu zákona je například ustanoveno, že reklama nesmí obsahovat živou bytost nebo vyvolávat dojem, že užívání alkoholických nápojů přispívá ke společenskému nebo sexuálnímu úspěchu. „Reklama často podprahově zobrazuje alkohol jako prostředek k relaxaci a neuvádí, že se jedná o produkt se závislostním potenciálem,“ uvedla národní protidrogová koordinátorka Jarmila Vedralová. „Alkohol dělá v reklamách lidi šťastné, v reálu je to přesně naopak. Alkohol způsobuje těžkou závislost, rozvrat rodin a další neštěstí,“ dodal Vojtěch.

Více v našem článku zde.

V rámci kampaně i my odkazujeme na tel. linku 800 350 000, což je národní linka pro odvykání, která poskytuje návaznou pomoc pro všechny, kdo mají pocit, že oni sami či jejich blízcí už začínají mít s pitím problém.

Co si o celé kampani myslí redaktor Stisku O. Fajstavr si můžete přečíst v jeho glose zde.

 

Klíčová slova: kampaň, alkohol, nepitjenormalni, vláda

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.