11.03.2016 20:21


Snapchat Facebook nenahradí, ale mělo by se s ním počítat

Autor: Marek Janoš | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Když před několika lety nabízela technologická firma Google přes tři miliardy dolarů za aplikaci Snapchat, ťukal jsem si na čelo. Snapchat je totiž mobilní aplikace pro sdílení fotografií a videa. A služeb, přes které si lze s kamarády a známými snadno posílat obrázky, jsou desítky. Snapchat tedy nepřinesl nic nového, dalo by se říct. Denně jej ale navštíví přes 100 milionů uživatelů.

Čím se Snapchat liší

Až donedávna nevydělávala aplikace Snapchat trojici svých majitelů žádné peníze. Přesto kolem ní kroužili lační giganti v čele s Facebookem a Googlem s cílem ji koupit. Majitelé nabídkám v řádech miliard dolarů odolali. Nyní se hodnota jejich žluté aplikace podle agentury Bloomberg odhaduje na 20 miliard dolarů.

Na Snapchatu inzerují především velká média. Foto: Marek JanošAplikace se od podobných, a často daleko větších projektů typu Messenger, WhatsApp nebo Instagram liší především tím, že její obsah je pomíjivý. Většinu příspěvků mohou uživatelé zobrazit jen po dobu několika vteřin. Ty nejtrvanlivější vydrží maximálně den. Právě tato skutečnost láká uživatele aplikace nejvíce. Snapchat přitahuje především mladé, podle jeho vlastních statistik je téměř 70 procent uživatelů mladších 24 let. Věková struktura uživatelů láká inzerenty, mezi které patří hlavně velká média včetně CNN nebo Daily Mail, ale i sportovní kluby nebo Coca-Cola. Od obrázkových sociálních sítí se liší tím, že upřednostňuje formát na výšku, což je typické pro obrazovky mobilních telefonů.

Proč je tak úspěšný

Úspěch aplikace s logem ducha tkví zřejmě v kombinaci mladého uživatelského zázemí a neotřelém uživatelském rozhraní, které zbořilo všechna dosavadní pravidla.

Oba důvody spolu úzce souvisí. Pro nejmladší generaci je Snapchat jednou z běžných forem komunikace, podobně jako byly pro ty předchozí služby ICQ nebo Skype. Zatímco zmíněné komunikátory byly z trhu vytlačeny velkými sociálními sítěmi v čele s Facebookem a jeho Messengerem, Snapchat se naučil existovat vedle nich.

Ve stínu velkých sociálních sítí

Problémém Snapchatu je uzavřenost. Zobrazování obrázků na několik vteřin simuluje pomíjivou reálnou komunikaci, v praktických ohledech však naráží na několik problémů. Poskytuje pole pro zábavu a prostřednictvím inzerentů zde lze sledovat bleskové zprávy, ale multifunkčním sociálním sítím jakými jsou Facebook a Twitter konkurovat nemůže.

Skrze Snapchat nesezvete bývalé spolužáky na třídní sraz, ani jim zde následně nemůžete ukázat fotku, kterou jste viděli. Zajímavý obsah z médií, který se k vám skrze reklamy dostává, nemůžete sdílet. Prostě zmizí.

A právě nemožnost propojovat se ve větší míře s více uživateli a sdílet s nimi obsah je největší slabinou Snapchatu. Opomíjí základní výhody sociálních sítí, protože nedokáže uživatele efektivně propojovat a reagovat ve větším množství na reklamu. Inzerenti zde můžou prostřednictvím reklam komunikovat jednosměrně, ale nedostanou zpětnou vazbu jako na běžných sociálních sítích. V tomto ohledu není Snapchat novinkou, ale krokem zpět.

Chceme sdílet pocity, nebo mít virtuální fotoalba?

Pomíjivost ale mladým uživatelům nevadí a nezabrání jim to ani nadále sdílet zážitky z běžného života. Snapchat totiž není digitální formou rodinné kroniky nebo fotoalba jako Facebook nebo Instagram, slouží ke sdílení běžných okamžiků často i za cenu špatné kvality. Pocit uživatele přenést dokáže, víc ke své existenci nepotřebuje.

Příběh Snapchatu vlastně nedává logiku, boří pravidla. Jenže právě to vedlo v minulosti u mnoha gigantických firem k úspěchu. Dokud budou existovat firmy, které budou chtít platit reklamy na Snapchatu, nemusí konvence firmu zajímat. Velké značky navíc platit chtějí. Zájem prodávat reklamu na Snapchatu strmě roste. Malý skotačivý duch tak ze světa jen tak nezmizí. Investuje obří prostředky do svého dalšího rozvoje, a tak možná brzy vyřeší i své dětské neduhy.

  • založen v roce 2011
  • přes 100 milionů uživatelů denně
  • přes 7 miliard přehrání denně
  • přes 9 000 odeslaných obrázků každou vteřinu

Klíčová slova: snapchat, sociální sítě, technologie, média

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.