24.11.2017 22:38


Školku na Pedagogické fakultě rodiče oceňují

Autor: Markéta Jakicová | Kurz: Stisk | Kategorie: Univerzita

Od začátku listopadu funguje na Pedagogické fakultě dětské centrum neboli mini školka. Její prostory využívají pro své potomky zatím pouze zaměstnanci fakulty. Má kapacitu deseti dětí, přičemž doposud je jich přihlášených sedm. Děti se v ní učí samostatnosti a poznávají svět. Vše v duchu Montessori metody, která ovlivňuje přístup k dětem a cílí na hračky, které je rozvíjí. Centrum po zkušební době umožní práci studentům předškolního vzdělávání. Splní si praxi a teoretické znalosti z přednášek prakticky využijí. 

Brno - Jedenapůlroční Matýsek byl v pátek poprvé ve školce úplně sám. Jeho maminka Martina Kurowski pracuje na Katedře sociální pedagogiky. Vznik centra velice ocenila. „Je to výborný nápad a koncept.  Před víkendem jsem potřebovala vyřídit hodinovou administrativu v kanceláři a školka mi celou práci usnadnila. Ušetřila jsem spoustu času,“ dodala Matýskova maminka.

Vznik centra podpořila Lucie Grůzová, která působí na Katedře předškolního vzdělávání a sama má dvě děti. „Už jsem jednu podobnou školičku založila. A když vznikla poptávka po dětském centru na Pedagogické fakultě, chopila jsem se příležitosti,“ vzpomněla na vznik centra Grůzová. Pro školku našla spolu s hygieničkou vhodné místo a sehnala od fakulty peníze.

Zřízení školičky podléhá přísným regulím. „Nejjednodušší bylo založit centrum krátkodobého hlídání. Děti zde mohou být nanejvýš třikrát do týdne po čtyři hodiny,“ dodala organizátorka. Nemají oběd, ale nosí si s sebou svačinky. „Jelikož jsou ve školce nejdéle čtyři hodiny, svačina z domu jim stačí a nemusíme kvůli tomu zařizovat jídelnu,“ řekla učitelka Eva Strýčková.

Ve školce funguje Montessori metoda, která učí děti samostatnosti a vede je k tvořivosti. Podle ní si hrají s různými pomůckami, které rozvíjí jejich smysly. „Metoda zakladatelky Montessori je trendem v posledních deseti letech. Místnost jsme rozdělili do několika částí a máme tu oblast praktického života, v ní si děti zkouší třeba práci s dětským nářadím. Nebo hračky, které rozvíjejí jejich smysly, od čichových pomůcek po hmatové. Zároveň k dětem přistupuji s respektem a snažím se jim popisovat svět kolem nich,“ nastínila chování k dětem Strýčková.

Aktuálně mají v centru sedm stálých dětí. „Maminky k nám dají tři až pět dětí na den, pokud by se zvýšil zájem, přibereme i další studentky z předškolního vzdělávání. Zatím máme jednu hlavní učitelku a celý projekt vznikl s tím, že postupně přibudou děti a s nimi budou budoucí učitelky pracovat,“ uvedla Grůzová.

Prozatím slouží centrum pouze zaměstnancům, a ti projekt chválí. „Kolegyně musela vést panelovou diskuzi a má tříletou holčičku, která nemohla jít ze zdravotních důvodů do lesní mateřské školky. Dala ji sem ke slečně Evičce a nemusela k ní odbíhat. Já osobně chci Matýska na jarní semestr dávat do školky častěji, už jsem si tak zařídila i rozvrh. A určitě by tuto možnost ocenily i studentky s dětmi," řekla Kurowski. Zpřístupnění centra pro ratolesti studentek by uvítala i organizátorka. „Bylo by to skvělé rozvinutí našeho projektu,“ ukončila Grůzová.

Dětské centrum je otevřené každý pracovní den od osmi hodin do pěti odpoledne. Berou v něm děti od jednoho roku do šesti let. Rodiče si službu objednávají prostřednictvím programu Doodle, ve kterém se stačí registrovat na určitý den a hodiny.

Klíčová slova: Univerzita, pedagogika, školka, Montessori

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.