28.03.2018 19:58


Škodovka zvýšila zisk i počet dodaných vozů, jednání s odbory stále váznou

Autor: Filip Kříž | Kurz: Stisk | Kategorie: Ekonomika

Škoda Auto loni zvýšila zisk o třetinu na 32 miliard korun, celkové tržby vzrostly o pětinu na 407 miliard. Zákazníkům Škodovka dodala 1 200 500 aut, což je takřka sedmiprocentní nárůst oproti roku 2016. Hlavním trhem je Čína. Z rekordních výsledků mladoboleslavské automobilky se snaží těžit i odbory. Požadují až 18% nárůst mezd, vedení firmy nabídlo méně. Hrozí tak v krajním případě stávka.

Pro Škodovku byl loňský rok rekordní.

Česká republika - Mladoboleslavská Škoda Auto v roce 2017 potvrdila, že se jí dlouhodobě daří. Tržby společnosti vzrostly o 21 procent na 407 miliard korun, zisk po zdanění se oproti roku 2016 zvedl dokonce o 34 procent a činí skoro 32 miliard korun. Oproti roku 2013 je přitom zisk automobilky takřka trojnásobný. Že Škoda prosperuje potvrzuje i rekordní počet dodaných vozů, kterých bylo 1 200 535, meziročně o necelých sedm procent více.

„Rok 2017 byl nejúspěšnějším v historii,“ potvrdil předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier. Největší zájem o škodovky byl v Číně s 325 tisíci dodávkami, následuje Německo se 173 tisíci a Česká republika s 95 tisíci dodanými vozy. Nejoblíbenějším modelem zůstala Octavia, Škoda jich dodala skoro 420 tisíc. Asi poloviční zájem byl o Rapid a Fabii, nejvíce – o 9 procent – vzrostla poptávka po Superbu se 150 tisíci dodávek. Loňskou novinku Kodiaq obdrželo 100 tisíc zákazníků.

Škoda Auto chce v úspěšném období pokračovat a chystá mohutné investice – největší v historii společnosti. „V příštích pěti letech investujeme přes 50 miliard korun do elektromobility a nových služeb,“ uvedl Maier. Do roku 2020 navíc Škoda na trh uvede 19 nových modelů.


2013 2014 2015 2016 2017
Tržby (v mil. Kč)
243 624
299 318
314 897
347 987
407 400
Zisk po zdanění (v mil. Kč) 11 386 18 421 30 816 25 163 31 841
Dodaných aut
920 750
1 037 226
1 055 501
1 126 477
1 200 535

Výsledky Škodovky nepřekvapují ekonoma Lukáše Kovandu. „Těžila z rostoucího trhu v rámci eurozóny i České republiky. Firmy i jednotlivci obnovují vozový park, což v době krize odkládali,“ řekl Kovanda. Nemyslí si ale, že by rekordní růst pokračoval i letos. „Očekáváme snížení poptávky, které bude patrné zejména v Německu nebo Spojeném království,“ sdělil Kovanda. I přes to Škoda dodala za první dva měsíce letošního roku o 12,4 procenta aut víc než za stejné období loni - skoro 200 tisíc.

Rekordní čísla ve stínu dohadů s odboráři

Automobilka rovněž zdůrazňuje význam svých zaměstnanců. „Jsou důležitým pilířem úspěchu,“ prohlásil člen představenstva Bohdan Wojnar. „Výsledku jsme dosáhli díky jejich nasazení a know-how,“ dodal. Průměrný dělník si ve firmě přišel na více než 40 tisíc korun za měsíc, v roce 2016 to bylo o deset procent méně.

I vzhledem k rekordním číslům Škodovky požadují odbory výrazný nárůst mezd. Se Škodou jednají už přes dva měsíce, firma ustoupila ve snaze zavést sobotní směny. Rovněž zvýšení mezd má být okamžité a kolektivní smlouva by platila od prvního dubna přesně rok, dle návrhu odborářů. Obě strany se tak již přou pouze o procentuální růst mezd. Odboráři žádají dvouciferné zvýšení a hrozí stávkou.

Podle Kovandy jsou požadavky odborářů neadekvátní situaci. „Mzdy v České republice rostly o 7 až 8 procent, odbory požadují až 18procentní růst.“ Konečné navýšení mezd bude asi 14 nebo 15 procent, myslí si Kovanda. Poslední zprávy přitom uvádí, že konečná nabídka Škody by zvýšila mzdy o 10 procent, odbory je označují za dezinformace a návrh, který obdržely, jako nedostatečný. Na středeční schůzi se měli zaměstnanci domluvit na dalším postupu, který může vyústit až ve stávku.

Společnost Škoda Auto se k jednání odmítla vyjádřit, prohlášení do vydání článku neposkytla ani protistrana.

Škoda Auto spadá pod německý koncern Volkswagen a patří k největším zaměstnavatelům v Česku. V jejích třech závodech v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách pracuje dohromady přes 30 tisíc lidí, mnoho dalších je na automobilce přímo závislých. Vysoké nároky odborářů by mohly vést až k přesunutí výroby, což by pro Českou republiku bylo kritické, uzavřel Kovanda.

Klíčová slova: Škoda, Škoda Auto, odbory, Česká republika, mzda, stávka

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.