23.11.2018 22:03


Sexistické prasátečko rozdalo poslední anticeny. Jednu získala i policie

Autor: Mariya Ostrenko | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Desátý a zároveň poslední ročník anticeny Sexistické prasátečko má svého vítěze. V hlasování veřejnosti zvítězil billboard Moravské vinotéky, zobrazující odhalené ženské ňadro, po němž stéká víno. Odborná porota největší počet hlasů udělila facebookovému příspěvku Městské policie Praha. Na obrázku u policejního auta pózuje žena ve spodním prádle.

Brno – Anticenu Sexistické prasátečko vyhlásila v Domě umění města Brna nezisková organizace Nesehnutí po desáté a také naposledy. Stejně jako v předchozích ročnících se veřejnost mohla vyjádřit ke každé z padesátky nominovaných reklam. Vybírali mezi tlačítky „To je sexismus!“, „To ještě jde“ a „Přeskočit“.  

Nejvíce hlasů obdržely reklamy, které používají ženské tělo jako dekoraci nebo objekt touhy. Vítězný billboard Moravské vinotéky za sexistický vyhodnotilo 615 z 782 hlasujících. Na předání anticeny se dostavil i majitel firmy Moravské vínoteky. Poděkoval Nesehnutí za reklamu, kterou podle něho neziskovka pro vinotéku udělala. „Jako majitel firmy bych za tak širokou reklamu zaplatil půl milionu korun. Díky Sexistickému prasátečku jsem ji získal zdarma,“ říká podnikatel. „Moje děti od jednoho roku viděli nahé ženské tělo ve společných saunách, kam s celou rodinou chodili. A nikomu to nepřipadalo divné,“ dodává.

Na druhém místě skončila reklama firmy Supr Dodávky, která na auto umístila vyobrazení ženského pozadí se sloganem „Nalož, co se do mě vejde“. Třetí místo u veřejnosti patři motorkářskému klubu Doupě. Reklama klubu propaguje s heslem „Vyliž si ji u nás“ produkt nazvaný „motorkářská zmrdlina“. 

O tom, kdo ceny obdrží, rozhodovala jednak veřejnost svým online hlasováním, ale také porota složená z odbornic a odborníků z akademické sféry, medií či marketingu. Odborná porota na první příčku umístila facebookový příspěvek pražských strážníků. „Na policii se často obracejí oběti, které jsou sexuálně obtěžované ve veřejném prostoru, oběti znásilnění. Takové reklamy naprosto ničí důvěryhodnost veřejné instituce u těch, kteří se s něčím podobným setkali,“ vyjadřuje se k tomu Lucia Zachariášová, která se zabývá rovností žen a mužů.

Druhé místo obsadila reklama České pošty svým stereotypním zobrazením ženy i muže. Třetí místo získalo propagační video společnosti Moneta Money Bank. Jubilejní ročník předávání anticeny pořádatelé rozšířili o vyhlášení sexistické reklamy desetiletí. Prasátečko všech prasáteček získává plakat společnosti 100Mega se sloganem „Kdo chce v srpnu zasunout?“. 

Letošní vyhlášení anticeny je poslední. „Anticena podle nás splnila svůj hlavní účel, kterým bylo rozvířit v Česku debatu o sexismu. Lidé si začali všímat sexismu v reklamě i kolem sebe,“ říká Eva Bartáková z Nesehnuti. 

Klíčová slova: anticena, sexistické prasáteško, Nesehnuti, reklama

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.