22.10.2017 19:19


Sexismus v reklamě: Ženy a nože spolu přece neodlučitelně souvisí. Nebo ne

Autor: Vendula Čermáková | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Soutěž nazvaná Sexistické prasátečko vyvrcholí začátkem listopadu. Tuto takzvanou „anticenu“ za nejsexističtější reklamu bude už devátým rokem udělovat sociálně-ekologická organizace NESEHNUTÍ v rámci programu Ženská práva jsou lidská práva. Soutěží se snaží upozornit na diskriminaci žen za účelem zvýšení zisku firmy nebo podniku.

Aby člověk diskriminaci v reklamě objevil, nemusí chodit na vyhlášení Sexistického prasátečka. Stačí vyjít ven na ulici a dívat se kolem sebe. Reklamy na kotle, krby, stavební firmy, myčky, nože, auta, alkohol, bary, prakticky cokoliv, co si dokážeme představit. Bez jediné logické souvislosti je do billboardu většinou velmi nešikovným a prvoplánovým způsobem zakomponováno nahé ženské tělo, mající za úkol upoutat pozornost kolemjdoucích a propojit si potěšení z pohledu na nahou ženu s produktem, který reklama nabízí.

Je až zarážející, že v dnešní době nesoucí se ve znamení emancipace, kdy na mateřskou dovolenou chodí muži a v Německu funguje povinná kvóta na procenta zastoupení žen ve vedoucích  pozicích, stále neubývá reklam založených na ničem jiném než prostém obchodu s ženským masem. Výherce loňského ročníku, firma na nože Pokorný knives, například zveřejnila na Facebooku firmy bezhlavý akt ženy s nožem zabodnutým do země přímo před jejím tělem, kdy těsně vedle jen tak leží kus masa. Pokud tohle nekonotuje srovnání ženy s masem, pak už nic.

Pokorný se nicméně vyjádřil, že se nejednalo o reklamu, nýbrž o umělecký výtvor jeho a kamaráda fotografa, že na billboard by se fotografie nehodila a dal ji přece jen na Facebook a že mu vynesla spoustu nových zakázek, takže si vlastně nemá na co stěžovat. Naběhl si tak do vlastní sítě, o efektivitě sexistické reklamy není sporu. To ale neznamená, že na ní není nic špatně. Naopak. Tvůrce takové reklamy často podvědomě využívá fenoménu ženské přitažlivosti, aniž by si uvědomoval míru, do jaké je reklama urážející.

Jedno se ale musí Pokornému nechat. Ve chvíli, kdy součástí vyhlášení anticeny je naprosto dekadentní vystoupení, kdy žena s maskou prasete čůrá přímo v sále na podlahu, ztrácí celá iniciativa na seriozitě, která by jistě v takto závažném případě byla zapotřebí. Zatím to vypadá jako další zoufalé řešení hořícího problému, které se upíná k přemrštěné radikálnosti a ztrácí tak široké spektrum ze své potenciální cílové skupiny, v níž nakonec zbydou jen aktivisti a studenti lačnící po bizáru.

Klíčová slova: Sexistické prasátečko, diskriminace, sexismus, reklama

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.