01.03.2018 07:18


Šéfem činohry brněnského Národního divadla se stal Milan Šotek

Autor: Richard Kuczinský | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Novým uměleckým šéfem činohry Národního divadla Brno se stane Milan Šotek, nynější dramaturg Národního divadla v Praze. Vedení souboru se ujme od 1. ledna 2019, kdy na pozici vystřídá Martina Františáka, který odchází z funkce po vzájemné dohodě z rodinných důvodů. Šotek chce prezentovat současnou činohru bez alternativních sklonů či vlivů jiných forem divadla.

Milan Šotek je novým uměleckým šéfem činohry brněnského Národního divadla, autor: Richard KuczinskýBrno – K významné změně dojde ve vedení činohry Národního divadla Brno. Dramaturg Milan Šotek nahradí na pozici uměleckého šéfa Martina Františáka, který ve funkci působí od roku 2014. Šotek se postaví do čela činohry na začátku roku 2019, což má přinést dostatek času na jeho seznámení s provozními záležitostmi a vést k plynulé změně programu souboru.

Ředitel divadla Martin Glaser uvedl, že jednání o novém šéfovi probíhala od listopadu a v úvahu přicházely čtyři české či slovenské osobnosti divadelní scény. „Rozhodl jsem se nést plnou zodpovědnost. Nechci se schovávat za žádnou výběrovou komisi, která by někoho vybrala a později by zpovzdálí sledovala, jestli se trefila nebo ne,“ sdělil ředitel. Podle Glasera je výhodné, že o soubor bude nově pečovat dramaturg. „Byť to není v českém prostředí typické, myslím, že po tomto kroku divadlo velmi přesně ví, co, proč a komu hraje,“ dodal.

Ve své dramaturgické praxi vidí přínos i sám Šotek. „Výhodou například je, že budu zvát režiséry, které považuji za nejlepší v republice. Mám několik zkušenosti z divadel, kdy šéf nezval osobnosti, které by ho mohly zastínit,“ řekl Šotek. Jako svého kmenového režiséra si nový umělecký šéf přivede Štěpána Pácla působícího v Národním divadle.

Umělecký šéf má velký vliv na fungování celého souboru, který může silně profilovat. Mimo jiné sestavuje také dramaturgický plán, od něhož se odvíjí podoba celé divadelní sezóny. „Umělecký šéf by měl jezdit na festivaly uměleckých škol i do jiných divadel a vybírat si nové herce. Ovlivňuje herecké složení, hostující režiséry i tituly samotné. Není to jen manažerská funkce, ale také funkční a koncepční práce. Dále je důležité, aby přenášel požadavky souboru na vedení divadla,“ komentovala Tatjana Lazorčáková z Katedry divadelních a filmových studií.

Šotek již má představu, jakou cestou chce soubor vést. „Já si nesu v batůžku řadu titulů, o kterých si jsem bytostně jistý, že se dnes mají hrát, ale v minulosti jsem o tom nedokázal přesvědčit vedení divadel. Výhodou je, že tady musím přesvědčit jen sám sebe,“ uzavřel. 

Klíčová slova: Národní divadlo Brno, umělecký šéf, činohra

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.