19.05.2012 21:34


Sdílej status, pokud nejsi nelida

Autor: Jana Počtová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Jaký má smysl sdílení srdceryvných statusů na sociálních sítích? Je to opravdu vyjádření podpory pro nějakým způsobem znevýhodněné lidi, nebo tím pouze zakrýváme vlastní nechuť a nezájem jim jakkoliv pomoci?

Přehrát audio

Audio

Autor: Jana Počtová

Dojemný příběh, spousta zbytečných teček, srdíček a smutných smajlíků a konec jako podle šablony: „Vím, že devadesát tři procent mých přátel si to nedá na zeď. Dej si to do statusu, pokud znáš někoho s rakovinou/myslíš na týrané děti/cokoliv jiného - nehodící se škrtněte - alespoň na hodinu.“ Ideální způsob, jak přes Facebook vyřešit všechny nespravedlnosti světa. Nebo snad ne?

Autorka článku Jana Počtová. Foto: Michal CagalaVšichni jsme nad dojemností tohoto příspěvku posmrkali dva kapesníky, ale jinak se nestalo vůbec nic. Zlý rodič si facku pro své dítě nerozmyslel, nemocnému s rakovinou zázračně nezmizely metastáze ani nikdo nevstal z mrtvých. Pouze Facebook zamořila epidemie falešné sounáležitosti.

Ze sdílení těchto srdceryvných statusů jako by se stala společenská povinnost podobně jako třídění odpadu nebo přítomnost muže u porodu. Kdežto výše zmíněné může mít alespoň pozitivní dopad na podobu skládek nebo psychiku rodičky, kopírování patetických mouder je obyčejným hloupým alibismem. Zveřejněním informačně nepřínosného statusu pouze pisatel ošidí své svědomí, když dá okatě najevo svůj zájem o lidi v nelehké životní situaci. Je to ale opravdu to, co člověk na pravidelných dávkách chemoterapie potřebuje?

Nevím proč, ale mám takové tušení, že člověk na onkologickém oddělení příliš nesleduje dění na Facebooku. Nejen kvůli pravděpodobné absenci internetového připojení, ale protože je mu prostě zle. Pak pro něj takové sdělení nemá žádný význam. Ovšem tuším, že ani v situaci, kdy by se k němu takový status dostal, nevnímal by ho jako podporu. Ta se přece nevyjadřuje skrze nějaký generický kec na sociální síti. Jenže k návštěvě kamaráda nebo známého v nouzi bohužel devadesát tři procent z těch, co provolávají silná hesla na Facebooku, nemá odvahu.

Klíčová slova: Facebook, faleš, status, cynismus, glosa

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.