02.04.2018 20:36


Sabina Doležalová: Bikini Fitness bych přirovnala ke sportovní miss

Autor: Veronika Sodomová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Sport

Studuje, trénuje dvakrát denně, sestavuje jídelníčky a tréninkové plány na míru a chystá se hned na několik závodů v Bikini Fitness. Ten nejbližší ji čeká v polovině dubna. Řeč je o dvacetileté Sabině Doležalové, která se redaktorce Stisku rozpovídala o tom, co je to Bikini Fitness, co vše obnáší, jaké má za sebou úspěchy a co všechno ji čeká.

Sabina Doležalová, foto: Veronika Sodomová

Brno – Fitness trenérka Sabina Doležalová, která sama závodí, neměla úplně ideální startovní pozici, co se týče genetických predispozicí. Jde si však za svým snem a snaží se do všeho dávat maximum. Zrovna má před sebou závodní sezónu, na kterou se připravuje se vším všudy včetně jídelníčku.

Jak jste se k Bikini Fitness dostala?

Byla to hodně dlouhá cesta. Nejdřív jsem dělala asi šest let bojové sporty, kvůli kterým jsem občas zašla do posilovny. Asi v mých patnácti letech přišlo období, kdy mě hodně zajímalo, jak vypadám, což vyústilo až v poruchy příjmu potravy. Prošla jsem si bulimií, anorexií, dost se to všechno míchalo. Chtěla jsem být co nejhubenější, proto jsem hodně chodila do fitka. Nakonec jsem si našla přítele, který se věnoval kulturistice, takže mě k fitness životnímu stylu přivedl hlavně on.

A teď trénujete ostatní?

Ano, udělala jsem si kurz a jsem fitness trenérka a poradkyně pro výživu, což spolu souvisí. Dělám jak jídelníčky, tak tréninkové plány a věnuji se i online couchingu. Prozatím ale ještě nepřipravuju holky na závody, protože na to nemám čas.

Děláte k tomu ještě něco jiného?

Studuju obor Psychologie pro manažery na vysoké škole. Je pravda, že není jednoduché vše skloubit dohromady, ale zvládám to. Znalosti ze studia mi mohou pomoci při mé práci. Při couchingu využiju například marketing.

Jaké máte za sebou v Bikini Fitness největší úspěchy?

Asi stříbro, které jsem získala na loňském mistrovství Moravy a Slezska.

Chtěla byste tento úspěch letos předčit?

Uvidíme. Já se teď snažím nezaměřovat na konkurentky. Fitness se celkově za poslední dva roky hodně změnilo. Stalo se v poslední době obrovským trendem a těší se zájmu mnoha lidí. Kvůli tomu se míra konkurence zvedla a například holky, které závodily před dvěma lety, by si teď ani neškrtly. Každým rokem se do kategorie přidává mnoho skvělých soutěžících, takže nevím, co můžu od příští sezóny čekat.

Co se na závodech vlastně hodnotí?

Bikini Fitness bych přirovnala ke sportovní miss. Není to kategorie jako kulturistika, kde jde o největší svaly. Hodně záleží nejen na formě, ale třeba i na tom, jaký má závodnice make-up, pózy, jak se ladně pohybuje a prezentuje na pódiu, jak se umí tvářit nebo jaké zvolila plavky. Jde tedy o celkový dojem. Forma je ale na druhou stranu vždycky na prvním místě. Někdy může být moc svalů opravdu na škodu, protože více záleží na symetrii těla. Správná závodnice by měla mít úzký pas, svalnaté nohy, širší záda a zakulacenější ramena. Každý rok navíc záleží na aktuálním trendu. Jednu sezónu vyhrávají hodně hubené a vysekané holky, další zase spíš osvalené. Je tedy těžké dopředu odhadnout šanci na úspěch.

Je Bikini Fitness i životní styl?

Rozhodně. Tak moc to zasahuje do života, jak do osobního, tak do pracovního, že nejde, aby to životní styl nebyl. Když se člověk připravuje na závody, tak jeho den vypadá tak, že vstane, před školou jde na trénink, kde tráví dvě hodiny a po škole znovu. Večer si musí navařit na celý další den, protože není možné si jen tak zajít do restaurace. Všechno se musí vážit a splňovat speciální požadavky. Večer pak jako všichni ostatní nemůže jít na večírek, protože nemůže pít alkohol a potřebuje dodržovat spánkový režim.

A co třeba jíte, když se připravujete na závod?

Zrovna teď mám předzávodní dietu. Čím víc se závody blíží, tím je dieta přísnější. Teď už jím v podstatě jen pohanku, kuřecí maso, vaječné bílky a trošku avokádo. Občas můžu střídat pohanku s rýží nebo rýžovou kaší.

Když nemáte závody, můžete jíst, co chcete?

To určitě ne, to by ta dřina potom byla k ničemu. Když nemám závody, tak je ten jídelníček pestřejší, ale neznamená to, že jím všechno. Samozřejmě si můžu občas dovolit jednou za týden volný den, kdy si dopřeju vše, na co mám chuť. Ale tam je pak nejhorší to, že když je člověk tak dlouho v takové přísné dietě, a pak se urve a sní všechno, co vidí, má za týden nahoře dvanáct kilo. To se mi stalo minulou sezónu. Trenérka mi totiž dala úplně volnou ruku a já jsem jedla hodně ovoce, které mi po celou dobu diety hodně chybělo. Pak se to dostává těžko dolů.

Je to tedy zdravý životní styl, když během sezóny nemůžete například jíst ovoce?

Tady to hodně záleží na genetice. Jsou lidi, kteří mají geneticky dané, že se jim tuk moc neukládá a dobře se jim budují svaly. Ti můžou i před závodem jíst ovoce a barevnou zeleninu. Já si to dovolit nemůžu. Už od prosince ovoce nejím. Samozřejmě se pak po soutěžní přípravě musí tělu všechno vynahradit. Člověk v tomhle režimu nemůže fungovat neustále. Závěrečný superkompenzační týden před závodem považuju za velmi nezdravý. V tomhle týdnu se musí tělo zbavit vody, aby svaly co nejvíc vylezly. Někdo tohle vůbec dělat nemusí, protože jeho tělo vodu nedrží. Já to dělám a může to být opravdu nezdravé. Pořád si ale myslím, že je to zdravější, než cpát se pizzou a sedět každý večer u televize a ničit si tělo nicneděláním.

Může dělat Bikini Fitness kdokoliv, nebo to záleží například na již zmíněné genetice?

Genetika to určitě může člověku hodně usnadnit nebo naopak ztížit. Já třeba úplně dobré genetické predispozice nemám. Mám totiž mohutnější kostru a geneticky širší pas. Naštěstí se s tím dá něco dělat. Stejně jde vždy o stravu, trénink a o to, aby si z toho člověk určil priority. Když pak udělá všechno, co je v jeho silách, může tu genetiku porazit.

Jak dlouho trvá závodní sezóna?

Moje závodní sezóna bude trvat dva a půl měsíce. První závody mám v půlce dubna a poslední na konci června. Někomu sezóna trvá třeba jen jeden den, podle toho, kolika závodů se účastní. Já jsem zastánce toho, že když už se člověk trápí několik měsíců, aby dosáhl určité formy, tak proč toho nevyužít. Navíc s každým závodem forma graduje.

Kolik závodů čeká vás?

To záleží na tom, jak se na některých umístím. Například v polovině dubna mám mistrovství Moravy a Slezska v kategorii žen. Pokud se dobře umístím, postoupím na Mistrovství republiky. V půlce května mám  mistrovství Moravy a Slezska v juniorech, a když postoupím, tak půjdu i tady na Mistrovství republiky. Pak bych měla jít na Diamond Cup, což jsou závody v Lucembursku a ještě poletím závodit na Korsiku.

Klíčová slova: Bikini Fitness, Sabina Doležalová, Fitness

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.