14.10.2017 18:11


Rozvoj elektromobility v Česku brzdí byrokracie a nedostatek nabíjecích stanic

Autor: Zuzana Slámová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

Elektromobilita se v Česku rozvíjí pozvolna. Elektromobilů na silnicích sice pomalu přibývá, ale rychlejší tempo rozvoje brzdí směs různých faktorů, od malého počtu nabíjecích stanic a nízké rychlosti dobíjení počínaje a nedostatkem lithiových baterií konče. Přesto experti na elektromobilitu očekávají, že v roce 2025 už budou elektromobily zcela běžnou součástí provozu.

Brno – Rychlejšímu nástupu éry elektromobilů v Česku brání složité administrativní procesy, nedostatek nabíjecích stanic a podpora státu, která v kontrastu zejména se skandinávskými zeměmi působí vlažně. Proces brzdí i nedostatek surovin na výrobu lithiových baterií. Přesto se odborníci na elektromobilitu shodli, že nástup elektromobilů je nevyhnutelný proces.

"V roce 2025 už bude elektromobil úplně běžné vozidlo na ulici, tak jako třeba dnes vidíte supermarket," prohlásil Jakub Kostrba ze společnosti Business Lease. Vzápětí však dodal, že Česko bude muset být více závislé na komerční sféře. Státní podpora je zatím spíše v začátcích. Ministerstvo průmyslu a obchodu začalo budovat národní dobíjecí infrastrukturu, ministerstvo dopravy nabízí dotace na elektromobily ve výši čtvrt milionu pro podnikatele a malé a střední firmy. Od příštího roku by elektromobily měly mít zelené poznávací značky, jejich majitelé neplatit dálniční poplatky a parkovat v Praze zdarma.

Vlastníci elektromobilů však prozatím narážejí na spoustu překážek. "Benzín,  diesel nebo auto na jakýkoli jiný pohon dobijete v řádu minut s dojezdem až tisíc kilometrů, ale elektromobil nabíjíte v řádu hodin. To je omezení, které klade největší bariéru. Ve srovnání s autem na klasický pohon bychom se nedostali v rozumném časovém horizontu ani na hranice s Německem," podotkl Michal Šimoník z carsharingové společnosti Autonapůl.

Pomalé nabíjení souvisí i s dalším problémem, a tím je nedostatek nabíjecích stanic v Česku. Ten pramení i z nadměrného množství administrativy při stavebním řízení. "V Nizozemsku pošlete mailem technickou dokumentaci na příslušnou obec a vrátí se vám odpověď ano – ne. V našich podmínkách potřebujete pětačtyřicet různých povolení a vyjádření pětačtyřiceti různých institucí. Zjednodušoval bych. Všechno, co jde," dodal Kostrba.

V Brně můžou podle serveru Hybrid.cz řidiči k nabití využít některou z devíti stanic, přičemž pouze čtyři z nich jsou rychlodobíjecí. Rychlodobíjecí stanice v Brně najdete u firmy AAA Auto na Černovické, J.P.N. Cars ve Slatině, Spielberk Office Centra na Holandské a u brněnského výstaviště. U ostatních stanic, například na letišti v Tuřanech, se řidiči musí smířit s delším čekáním na dobití. Kromě oficiálních stanic mohou využít i dobití v obchodních centrech.

Limitujícím faktorem rozvoje elektromobility je i nedostatek surovin na výrobu lithiových baterií. Poptávka po elektromobilech výrazně převažuje nabídku a firmy nejsou schopné auta dodat. Česka se tento problém tolik nedotýká díky ložiskům lithia v Krušných horách. "Jako Česko máme výhodu, že lithia máme hodně. Bude nám stačit asi na tři sta let. Navíc se dobře recykluje ze starých baterií," vysvětlil předseda Asociace elektromobilového průmyslu Jaromír Marušinec. Zároveň prozradil, že na VUT už mají připravenou novou baterii, která by měla mít třikrát větší kapacitu oproti současným modelům.

Naopak velká výhoda elektromobilů tkví v úsporách. V počátku sice musí člověk investovat, z dlouhodobého hlediska ale oproti autu na benzín ušetří. Pokud si na střeše postaví solární panel a elektromobil nabije ze sítě přes noc, bude jezdit takřka zadarmo, aniž by zatěžoval životní prostředí. Elektromotory jsou oproti klasickým spalovacím motorům také konstrukčně jednodušší, tudíž méně náchylné k poruchám a prakticky bezúdržbové. "Jízda elektromobilem je navíc úplně jiný zážitek, auto je tišší s mnohem lepší akcelerací," popsal nadšenec do elektromobilů Michal Komorný. 

Klíčová slova: elektromobil, lithium, doprava, ekologie

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.