07.05.2019 22:30


Rozptýlí se v Brně vizuální smog? Pomoct může příručka

Autor: Kamila Jablonická | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Pestrobarevné bannery, plakáty nebo vývěsní štíty. Ačkoli by se mohlo zdát, že žijeme ve virtuální době, venkovní reklama nás obklopuje stále. Nedá se vypnout nebo přeskočit jako na počítači. Zakázat ji taky zcela nelze. Jak si v tomto nerovném boji vede Brno?

Brno – Reklama, která je tak agresivní, že ničí práci architektů, a je důsledkem špatné marketingové komunikace. To je podle grafické designérky Veroniky Rút Novákové vizuální smog. Designérka se s radnicí Brna-střed spojila před třemi lety a ve spolupráci s dalšími odborníky vytvořila Manuál dobré praxe reklamy a označování provozoven. Od představení příručky veřejnosti uplynulo bezmála půl rok. „Změny jsou, ale projevení efektu se očekává za pět až deset let,“ zhodnotila Nováková.

Vizuální smog vedle klasického či světelného smogu znepříjemňuje život obyvatelům snad všech velkých měst. Výklady toho, co si pod pojmem přesně představit, se liší. Mimo plakáty, světelné cedule, billboardy nebo reklamy na dopravních prostředcích sem řadí někteří odborníci třeba i přemíru dopravních značek. „Je mi smutno, když vidím nádhernou budovu zohyzděnou neestetickými poutači. Co se týče reklamy, více na mě zapůsobí minimalismus a estetičnost než červenožluté poutače a obří blikající nápisy,“ popsala své pocity z přítomnosti agresivní reklamy studentka Masarykovy univerzity Markéta Kunclová.

K rozšíření vizuálního smogu a degradaci veřejných prostranství přispívá nedostatečná a vágní legislativa. Obce mohou zakázat například výlep plakátů na určitých místech. „Ve chvíli, kdy se jedná o soukromé domy v centru, není možné všechna opatření po majitelích vymáhat,“ vysvětlila omezenou roli obce mluvčí radnice Brna-střed Kateřina Dobešová. Další příčinou je také neinformovanost obchodníků, poskytovatelů služeb a samotných majitelů domů.

Nováková dala radnici Brna-střed podnět k řešení tohoto problému v roce 2015. Inspiroval ji pobyt v zahraničí, kde vizuální smog nebyl tak patrný. Tři roky poté se veřejnosti představil Manuál dobré praxe reklamy a označování provozoven. Svůj podíl na vzniku Manuálu mají i odborníci z odboru památkové péče Magistrátu města Brna a Národního památkového ústavu či z Kanceláře architekta města Brna. Manuál není nijak závazný a radí majitelům a provozovatelům i v ryze praktických otázkách, nikoli jen estetických. Autoři dále zmiňují dobré příklady, kdy označení provozovny nenarušuje celkovou estetiku místa.

Je otázka, do jaké míry se dá při výše zmíněných podmínkách proti vizuálnímu smogu bojovat. Osvěta v podobě Manuálu se totiž nemusí vždy nutně dostat k těm, jimž je určena. Například námi oslovený majitel bazaru ve středu města o Manuálu vůbec nevěděl. „Radnice Brna-střed po volbách již v aktivitách nepokračuje, respektive nemám žádné informace o tom, že by pokračovala,“ řekl iniciátor projektu a bývalý radní části Brno-střed Svatopluk Bartík (za Žít Brno). Podle Dobešové ale radnice udělala pro propagaci maximum. „Víme, že někteří provozovatelé a majitelé už kontaktovali autorku Novákovou a společně s ní připravují změny. Nebo si alespoň nechají poradit,“ dodala mluvčí radnice Dobešová.

„Existují také konkrétní plány na nový projekt v rámci Magistrátu města Brna a plány na volný projekt ve spolupráci s nejschopnějšími obchodníky na Brně-střed,“ stojí na webových stránkách designérky Novákové. Na dotaz Stisku však nechtěla tento plán upřesnit, protože je teprve ve fázi jednání a shánění finančních prostředků.

Vizuální smog se týká v hojné míře i center ostatních českých měst. Aktuální téma je to v Praze, kde na počátku letošního roku nové vedení pražského magistrátu učinilo předsevzetí skoncovat s vizuálním smogem. V plánu je například zřízení komise pro veřejný prostor. Praha má ale i další specifické problémy s veřejným prostorem. Ulice hlavního města jsou plné pouličních umělců či dalších turistických atrakcí, jako jsou třeba pivní vozítka.

 

Klíčová slova: vizuální smog, reklama, veřejný prostor, centrum Brna

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Nový komentář

Přehled komentářů

František Šetina | 08. 05. 2019, 17:43
Určitě aktuální téma a skvělý článek. Dotýká se všech, kteří Brno navštíví nebo zde bydlí. Domácích, hostů, turistů z ČR, ale i cizinců. Určitě má na toto každý svůj názor. Reklama je nutná a potřebná, ale někdy i hezká a vtipná. Je po celém světě. Nechceme být přeci jen ODPAD A POLEP EVROPY. ! !