13.10.2017 19:33


ROZHOVOR: Škodí káva našemu zdraví? Naopak, říká výživová poradkyně

Autor: Anna Jílková | Kurz: Stisk | Kategorie: Zpravodajství

BRNO Teprve před pár dny skončil v Brně festival Týden kávy. Další setkání s podobným tématem bude hned víkend poté v Praze. Lidé podobné akce hojně navštěvují, což potvrzuje, že zájem o tento kofeinový nápoj je velký. Jaké účinky má káva na náš organismus a čeho bychom se při jejím pití měli vyvarovat? Ptali jsme se odbornice na výživu Moniky Tělupilové.

S Markétou Tělupilovou jsme se sešli ve jejím brněnském centru.

Káva je dnes módním trendem. Jak to jde dohromady se zdravým životním stylem?

Překvapivě dobře. Názory na kávu se poslední dobou celkem mění. Zatímco dříve byla chápána jako poměrně nezdravý návyk, teď plno výzkumů nasvědčuje tomu, že našemu tělu v zásadě neškodí. Naopak na nás může mít pozitivní efekt, protože je bohatá na antioxidanty. V případě dodržování zdravého životního stylu jde tedy o vhodný doplněk.

Jak na ni organismus reaguje?

Pro tělo jsou klíčové již zmíněné antioxidanty. Kromě toho obsahuje káva samozřejmě kofein, což přináší onen stimulační efekt, který od toho lidé nejčastěji očekávají. Zároveň působí dobře i na psychiku. Lidé si kávu spojují s odpočinkem, pro mnohé je to relaxační rituál.

Problémem dnešní populace je vysoká míra obezity. Má káva nějaký vliv na naši hmotnost?

Káva jako taková má velmi nízkou energetickou hodnotu. Problémem je to, co do kávy přidáváme. Kolik přidáme cukru, mléka, smetany. To nám může z kávy udělat velkou kalorickou bombu, která samozřejmě naši váhu ovlivňuje.

Je v kombinaci s mlékem káva škodlivější?

Zrovna v minulém týdnu jsem narazila na odborný článek, který tuto domněnku vyvracel. Každopádně názory se na toto téma často rozcházejí.

Kavárny se snaží návštěvníky zaujmout širokými nabídkami příchutí. Jak ty ovlivňují kávu z výživového hlediska?

Jde opět o podle mého názoru zbytečnou věc navíc, která kávě přidává energetickou hodnotu. Příchutě jsou často umělé, složené z jednoduchých cukrů, které nejsou pro tělo žádoucí.

Je ke kávě důležitá sklenice vody?

Káva se hodně spojuje s tím, že dehydratuje. Každopádně pokud jste zvyklí na její pravidelnou dávku, tělo si na to zvykne a dehydratující účinek poté není tak silný. Určitě není špatné si ke kávě sklenici vody dát, přispívá to celkově ke kvalitnímu pitnému režimu. Ale pokud je příjem tekutin dostatečný, tak to není nezbytné.

Urychluje káva trávení?

Ano. Zrychluje vyprazdňování žaludku a posouvání tráveniny, což metabolismus zrychluje.

Dalo by se říct, že je nějaký druh kávy zdravější než jiný?

Kávy se mohou lišit v obsahu kofeinu, způsobu pěstování a přípravy. V zásadě se ale nedá říct, že by byl jeden druh zdravější než jiný.

Jak je na tom takzvaný "český turek"?

Ten je trochu méně vhodný. Už z toho důvodu, že lógr zůstává v kávě po delší dobu a louhují se látky, které nejsou žádoucí. Navíc tyto zbytky mohou působit dráždivě na žaludek.

Ke studentskému životu patří probdělé noci a káva je velmi oblíbený povzbuzovák. Je to ta nejlepší volba?

Káva díky vysokému obsahu kofeinu funguje jako dobrý stimulant. Dá se však nahradit zeleným čajem, například maté, nebo guaranou. Ta má sice pomalejší nástupy účinku, ale o to delší efekt. V každém případě jde o stimulanty, které uměle oddalují přirozenou únavu. Čili následný propad energie je větší a je potřeba si skutečně odpočinout. Povzbuzující látky jsou jen dočasné řešení.

Je lepší káva nebo čaj?

Obojí obsahuje kofein i antioxidanty. Nevidím v tom nijak zásadní rozdíl. To potom záleží na tom, co komu více chutná a co na koho lépe funguje.

Lze si na kávě vypěstovat závislost?

Většina konzumentů kávy má své stabilní dávky, kdežto u běžné závislosti se objevuje potřeba tyto dávky nestále zvyšovat, proto bych to závislostí úplně nenazývala.

Na někoho však káva negativně působí. Vyvolává u nich třes rukou či zhoršenou koncentraci. Čím je to způsobené?

To je klasická reakce na vyšší dávku kofeinu. Každý z nás na ni má různou citlivost. Pokud někdo reaguje tímto způsobem – chvěním prstů, bušením srdce – pak pro něj káva a jiné potraviny s kofeinem tolik vhodné nejsou. Každý může na stejnou potravinu reagovat různě, je to velmi individuální. Zvýšené riziko je obecně u lidí s vysokým krevním tlakem.

Podílíte se na projektu Pestrá strava, který podporuje děti na základních školách ve zdravé výživě. Jak jsou na tom děti a káva?

Pro ně káva určitě vhodná není. Je zbytečné je stimulovat, naopak to u nich může podporovat případnou hyperaktivitu. Celkově bych kofein dětem nedoporučovala.

Káva začíná lidem chutnat až od určitého věku. Říká se, že k ní musí člověk dospět. Má to nějaký důvod?

Může to být tím, že děti přirozeně upřednostňují sladkou chuť, kdežto káva je spíše hořká a trpká a tak jim to není úplně přirozené.

Co je optimální dávka kávy? Kolik šálků denně je ještě přijatelných?

To je hodně individuální. Od určitého množství kávy trpí někteří lidé spacími potížemi, což je určitě špatně. Až tak daleko to zajít nesmí. Aktuální výzkumy povolují i 4 až 6 šálků. To mi přijde relativně dost, jako optimální vidím dva šálky denně.

Vy sama máte radši kávu nebo čaj?

Dám si ráda obojí, nemám v tomto ohledu preference.

Klíčová slova: rozhovor, káva, zdravá výživa, poradkyně

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.