20.05.2018 11:43


Rozhovor: Jazyky čtyřikrát týdně, povinné přednášky a obědy s učiteli. Tak se studuje v Japonsku, říká student

Autor: Jana Blahošová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Student třetího ročníku mezinárodních vztahů a bezpečnostních a strategických studií na Masarykově univerzitě Daniel Greger se jako mnozí další rozhodl vyjet na studijní pobyt do Japonska. Na univerzitě Akita International Univerzity však nejen studuje a poznává nové lidi, ale píše také bakalářskou práci o jedné z japonských extremistických pravicových skupin Ganbare Nippon!.

Daniel Greger na vyhlídce na město Kakunodate v prefektuře Akita. Foto: Archiv Daniela Gregera

Brno/Akita – Student mezinárodních vztahů a bezpečnostních a strategických studií na Masarykově univerzitě Daniel Greger tráví jarní semestr na studijních pobytu v Japonsku. Během pobytu využívá svůj čas i ke psaní bakalářské práce. Ta se zabývá japonskou pravicovou extrémistickou skupinou. Greger vnímá jako výhodu psaní této práce v Japonsku to, že může problematiku konzultovat s vyučujícími, kteří jí rozumí, a kteří mu i nabídli pomoc s překladem některých primárních zdrojů.

Proč jste se rozhodl odjet do Japonska?

Chtěl jsem zkrátka v průběhu bakalářského studia někam vyjet. V Japonsku začíná semestr o dva měsíce později, takže jsem kvůli tomu musel posunout státnice, ale výhod bylo více než nevýhod. Japonsko jsem si vybral proto, že jsem měl vždy rád jeho kulturu a historii, krátkou dobu se učím i jazyk.

Domluvíte se tedy japonsky?

Rozhodně ne na dobré úrovni. Znám jen opravdové základy. Vím, jak se představit, dokážu se zeptat na cestu, či si něco objednat v restauraci, ale jsem daleko od toho, abych vedl nějakou složitější konverzaci.

V Brně jste studoval mezinárodní vztahy a bezpečnostní a strategická studia. Studujete totéž i v Japonsku?

Ne tak úplně. Zde na Akita International University (AIU) mají pro zahraniční studenty víceméně pouze jeden obor. Nicméně škála předmětů je nesmírně široká. Osobně se samozřejmě zaměřuji na ty blízké mým oborům. Veškeré úvodní předměty mám již hotové v Brně a kredity za ně znovu nepotřebuji. Proto si vybírám takové předměty, které rozšíří mé znalosti, co se týče japonských specifik.

Který předmět je pro vás nejzajímavější?

Nejzajímavější je pro mě předmět zabývající se japonským právem. Probíráme specifika japonských právních systémů v minulosti i v současnosti, rozebíráme jednotlivé ústavy a problémy z nich vyplývající, včetně témat, která nyní hýbou japonskou scénou.

Jak vypadá výuka?

Máme volnou ruku ve výběru předmětů jako v Česku, takže si rozvrh skládáme sami. Nicméně každý předmět je minimálně dvakrát týdně, jazyky i čtyřikrát. Výuka trvá devadesát minut a více. Navíc se nerozlišují semináře a přednášky. Výuka je povinná ve všech případech, tudíž učebny jsou mnohem zaplněnější než v Česku. Je zde povolena pouze minimální absence a při překročení student kurzem automaticky neprošel.

Mají studenti hodně práce v průběhu semestru?

Povinností většího rázu je méně. I když píšeme eseje a podobné práce, zdaleka nedosahují rozsahu a požadavků, které znám z Masarykovy univerzity. Často předmět není zakončen závěrečnou zkouškou. Výsledná známka se tedy počítá z aktivity, docházky, domácích prací, průběžných prověrek, zkrátka celkového výkonu studenta po celý semestr.

Akita International University se stala na jeden semestr studentovou alma mater. Foto: Archiv Daniela Gregera

Jsou vyučující přísní?

Vůbec ne. Samozřejmě dbají na ukázněnost v hodinách, dobrou docházku a plnění povinností, ale jsou velice přátelští a vstřícní. Není výjimkou, když se vyučující rozhodne zůstat se třídou, debatuje s nimi, pořádá pro ně nějaké akce nebo si s nimi dokonce zajde na oběd. Ať už se jedná o mezinárodní učitele či japonské.

Studujete a zároveň pracujete na své bakalářské práci. O čem píšete?

Vytvářím profil jedné japonské pravicové extremistické skupiny s názvem Ganbare Nippon!, což by se dalo volně přeložit jako Drž se, Japonsko!. Jedná se o relativně aktivní skupinu, která vznikla před osmi lety. Chtěl bych v práci vytvořit její obecný popis, charakteristiku, strukturu, popsat významné představitele a jejich aktivity, zařadit skupinu do kontextu japonské radikální pravice a analyzovat její propagandu.

O co přesně skupina usiluje?

Profilují se na tématech vzbuzujících v Japonsku relativně velkou kontroverzi. Mezi ně patří například teritoriální nároky Japonska vůči okolním státům, odpor vůči Číně nebo homosexuální menšině a další. Usilují o změnu státní politiky, aby korespondovala s jejich názory. Často pořádají demonstrace. Někteří členové se snaží být aktivní skrz internetová média, zveřejňovat články a podobně. Nejedná se však o skupinu zvlášť velkého vlivu či rozsahu.

Je součástí vaší práce výzkum?

Ve smyslu sbírání dat pro statistické zpracování s největší pravděpodobností ne. Nicméně využívám dobré zázemí, které mi univerzita poskytuje pro konzultace s vyučujícími, co se v problematice vyznají, a dokonce mi nabídli pomoc při překladu některých primárních zdrojů.

Jak se Japonci chovají k cizincům?

Těžko se to dá generalizovat. Tady v Akitě je nálada vůči cizincům naprosto vřelá, jelikož je to studentské město a samotná studentská základna AIU je výraznou měrou složena z mezinárodních studentů. Avšak jsou zde viditelné kulturní rozdíly. Mladší studenti, kteří dosud nebyli vystaveni takové mezinárodní komunitě, se většinou chovají odtažitě, ale to s každým semestrem stráveným na univerzitě ustupuje.

A co lidé mimo univerzitu?

Starší jedinci a lidé mimo univerzitu jsou při komunikaci s cizinci zdráhavější, ať už kvůli absenci znalosti angličtiny, či nedůvěry k cizincům. Stále jsou však velmi zdvořilí vůči všem víceméně bez rozdílu. Na Japoncích mě překvapila také čistota. Je opravdu těžké na ulici najít odpadkový koš, ale přesto na ní nenajdete téměř žádné odpadky. Také mě například zaskočila absence jakéhokoliv zabezpečení v mnoha obchodních domech. Člověk může vejít i odejít stejným vchodem, aniž by musel projít nějakou formou zabezpečujícího systému či přes pokladnu.

Rušná ulice během prázdninového týdne ve městě Nara. Foto: Archiv Daniela Gregera

Klíčová slova: Japonsko, studijní pobyt, bakalářská práce, pravicová skupina, studium

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.