12.12.2020 21:50

Reportáž: Punkový koncert bez poga

Autor: Barbora Šturmová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Před vchodem do místnosti, ve které má zaznít koncert punkové legendy E!E z Příbrami, nepostávají žádní lidé s čírem. Obvykle se při vchodu potkávají členové kapel a klábosí se svými fanoušky u cigára. Nic takového se nekoná, protože koncert bude doslova u mě v obýváku. Muzikanti poprvé za třiadvacet let svého působení odehrají koncert pro diváky, kteří s nimi fyzicky neprožijí punkovou atmosféru. Bez poga, létajících kelímků s pivem a skákání z pódia do davu.

Online koncert kapely E!E. Foto: screen z Youtube

Příbram - Online koncert příbramské punkové kapely E!E zahajuje krátkým proslovem uvaděč. Hned nato se objeví kapela v rouškách s logem kapely. Kytarista si oblékl doktorský plášť, basák barevné legíny. Všichni mají trika s punkovými motivy. Začínají hrát první píseň, a to Virtuální postavičky. „Už jdou, už jdou, rouškovaný postavičky,“ zpívá Bořek Řehoř upravenou verzi textu v refrénu.

Zpěvák sedí na barové židli, což se jen tak nevidí. Na punkové atmosféře to ale neubírá, stále má ruce k tomu, aby jimi šíleně mával. Vystřeluje prostředníčky do vzduchoprázdna a při zpěvu vytváří zvláštní grimasy. V nasazené ústence se zřejmě nedá zpívat, a tak si ji dává na oči, pak ji pověsí na stojan se zpěvníkem. „Přátelé, to nejde s tímhle zpívat. Já vás poprskám, tak si vyčistěte monitory,“ sděluje zpěvák pomyslnému publiku. Kapela se nenechává rozhodit nepřítomností toho, co dělá punkový koncert punkovým koncertem – fanoušků. Hudebníci komunikují s publikem i přesto, že žádné fyzicky není. Tempo písní se zrychluje, jako kdyby se pogovalo. Člověk má chuť proskočit obrazovkou a užít si koncert naživo. Zpěvák po chvíli vstává ze židle a skotačí po podiu. Zvyšuji volume.

V tuto chvíli bych už stála frontu na baru a přihodila panáky pro kapelu na kraj pódia. Vzduchem nelétají plné kelímky s pivem a nikdo si nezapaluje cigaretu. Před pódiem není čírovaná hlava na hlavě a nikdo se tam zběsile nestrká, natož aby skákal do neexistujícího publika. „Pogo bez lidí je peklo,“ pronese Bořek a začne zpívat píseň Pogo, při které se na živém koncertu vždy fanoušci rozdivočí. Říkám si, že pogo je peklo i s lidmi, ale s nimi si pogo alespoň lze užít. Pogovat v obýváku sama se sebou nepřipadá v úvahu, člověk může narážet leda tak do stěn. A skákat z gauče nezní jako dobrý nápad.

Kytaristi stojí stále na jednom místě a mírně sebou pohupují. Basák si koncert očividně užívá, ale na online koncertu mu nevlají vlasy, jako kdyby na ně někdo namířil větrák. Bubeníka vidíme zřídka, zato jeho tempo se při každé písni zrychluje jako neřízená střela. „Jestli na vás sousedi nezvonili, tak jste sr*čky. Musíte nám trochu pomoct s tím zpíváním,“ vyzývá diváky frontman kapely.

Oběšený plyšový Ferda Mravenec. Foto: Screen z Youtube.

Při písni Ferda Mravenec bere zpěvák do ruky plyšového Ferdu. Jeho osud zpečetil oběšením na roušce. Máchá do vzduchu oběšeným plyšákem a dřevěnou atrapou kytary. „Já jsem Ferda Mravenec, natáhnutej na skřipec. A teď všichni!“ oslovuje publikum za obrazovkami. Zpěvák si při další písni bere na hlavu ochrannou helmu a svítilnu. Chodí po podiu a svítí na ostatní muzikanty. Další jeho rekvizitou je indiánská čelenka, kterou si nasazuje při písni Jako indián nerad hulim sám. Vzdává tím hold bývalému členu kapely Bakčovi, který před sedmi lety zemřel. Žil tak trochu jako indián. V ruce má dýmku míru, ze které občas symbolicky potáhne. „Nikdo netleská. Konec, kašlu na vás, všichni jste humusáci,“ zařve zpěvák do mikrofonu a začne zpívat píseň Humusák. Za oponou vykukuje kartonová postava policajta. Židle, na které zprvu zpěvák seděl, je nyní zbytečná, koncert nabírá na obrátkách. Na konci koncertu nikdo neskanduje „ještě jednu“ a kapela odchází.

Pár výhod by se na online koncertu najít dalo. Člověk lépe vnímá texty skladeb a ušetří si pár modřin. Další koncert kapela chystá na 19. prosince 2020.

Klíčová slova: online koncert, punk, E!E