21.10.2016 22:58


Renesance brněnských manufaktur: Sweetmakers a padesátka dalších

Autor: Karolína Hanzelková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

Brno zažívá cukrárenský boom. Může za to nový podnik Sweetmakers a padesátka dalších nováčků na výrobní scéně pochutin. Veřejnost dokáže ocenit kvalitní suroviny a elán, se kterým majitelé manufaktur připravují své produkty.

Sweetmakeři umožní zákazníkům namixovat si svou vlastní čokoládu.

Brno – Rus Anton Cheremnykh přijel do Brna studovat jazykové kurzy češtiny. Dnes je již čtvrtým rokem studentem VUT a Brno si natolik oblíbil, že si v něm otevírá multifunkční podnik. Společně se třemi kolegy tvoří partu Sweetmakerů, kteří na jednom místě skloubí ráj všech čokoholiků, ale i milovníků dortů, koláčů, cupcaků a mnoha dalšího.

Dle dat Českého statistického úřadu je trend nových podniků, které se zabývají výrobou potravinářských výrobků, na strmém vzestupu. Jen za první polovinu roku 2016 v Brně takových přibylo jednapadesát. Do této kategorie patří výrobci pekařských a cukrářských výrobků, čokolády, čaje nebo kávy. „V porovnání dat z let 2012 a 2015 nárůst takovýchto podniků tvoří skoro jednu šestinu současného stavu, kdy v Brně funguje 985 podniků,“ uvedla Milada Jonášová z Krajské správy ČSÚ v Brně.

Aby nováčci na trhu vynikali před konkurencí, snaží se vyjít vstříc svým zákazníkům. "U Sweetmakerů se dbá na osobní přístup a výrobu na zakázku. Náš podnik koncipujeme spíše jako výdejnu s malým obchůdkem a omezeným sortimentem. V jeho druhé části bude malá výrobní manufaktura. Každý náš zákazník si může namixovat svou vlastní čokoládu podle toho, co mu chutná,“ popsal Cheremnykh. Tuto možnosti již využila zákaznice Natálie Pernicová. „Zaujala mě možnost vybrat si vlastní ingredience k dozdobení čokolády. Miluju oříšky, proto byla moje volba jasná. Zkombinovala jsem je se sušenými banány a marshmallow,“ pochvalovala si svůj výběr.

Pro drobné živnostníky je jejich vstup na trh nejtěžším momentem. Jak kvůli investicím do potřebné techniky, tak i kvůli vlastní propagaci a zajištění klientely. „Momentálně pracujeme s již hotovou kvalitní čokoládou od českého distributora. Aby jsme se mohli stát nezávislými výrobci čokolády, potřebovali bychom zakoupit zpracovávatelský stroj. Je ale velkou finanční investicí, kterou si bohužel momentálně nemůžeme dovolit,“ upřesnil Cheremnykh. Jeho firma prochází nejtěžším obdobím, kdy musí zajistit plynulý chod podniku, zdokonalovat e-shop a více se věnovat propagaci na sociálních sítích. 

Podnikatelé si nejříve museli osvojit základy výroby svých produktů, aby svůj koníček mohli uvést do praxe „Na výrobě čokolády se podílím již několik let a dnes jsem již jejím zdatným výrobcem. Jsem schopný změnit podíl kakaa ve výsledném výrobku," uvedl Sweetmaker. Zákazníci si momentálně mohou čokoládu zakoupit pouze na e-shopu nebo na facebookových stránkách. Do budoucna mají Sweetmakers zájem zahájit spolupráci s brněnskými kavárnami a otevřít vlastní kamenný obchod.

Klíčová slova: Sweetmakers, čokoláda, manufaktura, podnik

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.