17.11.2016 16:07

Recenzia: To je náš svet /Captain Fantastic

Autor: Jana Kmecová | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Najvýstižnejšie slovo pre tento film je zaujímavý. Avšak táto prírodná, voľnomyšlienkárska rodina ho zakázala, tak musím byť viac špecifická. Obdarúvanie detí ozajstnými zbraňami, oslava narodenín ľavicového aktivistu či obhajovanie M teórie pätnásaťročnou dievčinou. Aj to je svet Cashovcov a ich výnimočnej rodiny.

Autor: Movieclips Film Festivals & Indie Films

Pokiaľ nie ste poľovník, jedlo si kupujete tradične v supermarketoch a neviete si predstaviť svoj život bez internetu a sladených nápojov, zostanete rovnako zarazený ako ja v prvých minútach filmu. Hneď pochopíte ako rodina Cashovcov žije a aký striktný denný režim má, aj keď žije mimo civilizáciu. Deti sú v kondícií vrcholových športovcov a vedomosťami ďaleko predčia nielen svojich rovesníkov. Rodinu tvorí šesť detí vo vekom rozmedzí osem až devätnásť rokov a rodičia Ben (Viggo Moretnsen) a Leslie (Trin Miller).

Ich denný režim naruší smrť ich matky, ktorá trpela mánio-depresívnou poruchou a liečila sa v nemocnici. Rozhodnú sa ísť na matkin pohreb aj napriek výslovnému zákazu starého otca (Frank Langella). Nastúpia do ich rodinného autobusu menom Steve a dobrodružstvo pod krycím menom „Zachráňme mamu“ sa začína.  Pre deti je to prvýkrát, keď vidia náš svet -  tučných ľudí, fast-foody, nákupné centrá... Rodina a postavenie otca začína byť konfrontované a Ben z toho nemusí vyjsť ako Captain Fantastic.

Po celé dve hodiny filmu (a aj ďalšie hodiny po jeho zhliadnutí) budete pravdepodobne rovnako ako ja viesť vnútorný boj a márne sa budete snažiť vytvoriť si aspoň základný názor, kto bol dobrý a kto bol zlý hrdina. Stret tradičného sveta, z ktorého pochádzame a idealistického mikrosvetavytvoreného Cashovcami, ma priam mučivo ohromoval. Rodina, ktorá oslavuje deň Noama Chomskeho namiesto Vianoc, vychováva budúcich Bear Gryllsov a zároveň budúcich kráľov filozofie veľmi razantne a intenzívne narúša predstavu normálnej rodiny. Ich vzťah nie je iba rodinný, vo väčšine príbehu je Ben skôr učiteľom/mentorom.

Ben s dcérou Vespyr. Wilson Webb/Bleecker Street via AP

Svet, v ktorom žijú Cashovci bude počas celého filmu konfrontovaný a zrážka s naším svetom zanechá na rodine trvalé stopy. Tento príbeh nám poskytne náhľad do iného sveta, ktorý je správne kritický a inšpiratívny zároveň. Určite vás nenechá chladným, nech ste sympatizantom ktoréhokoľvek svetonázoru. Divácky je veľmi atraktívny, čo dosvedčuje aj festivalová Cena divákov z Karlových Varov.

Táto dramatická komédia  pod vedením Matta Rossa vošla do českých kín v polke júla tohto roku. Ross je známy predovšetkým zo seriálu Sillicon Valley, kde hral postavu Galvina Belsona. V jeho autorskej tvorbe nájdeme sedem krátkych filmov. To je náš svet je jeho druhým celovečerným filmom a nám už ostáva iba dúfať, že toto nebol jeho posledný vydarený počin.

Klíčová slova: Captain Fantastic Recenzia Dráma Komédia Príroda