22.05.2018 16:13

Recenzia: Superhrdinovia medzi zachraňovaním vesmíru zabavia diváka a vyrazia dych. Noví Avengers

Autor: Simona Gálová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Pred desiatimi rokmi prišla produkčná spoločnosť Marvel Studios s akčným filmom Iron Man, ktorým odštartovala sériu príbehov obľúbených hrdinov komiksového sveta. V súčasnosti tvorí svet Marvelu devätnásť filmov, z ktorých posledný bol ten najočakávanejší – Avengers: Infinity War. Film je rozdelený do dvoch častí, pričom druhá časť by sa mala v kinách objaviť za rok v máji.

Autor: Marvel Entertainment

Marvel opäť prekonal sám seba a natočil titul, aký tu ešte nebol. Snímok Avengers: Infinity War nie je najlepším superhrdinským filmom, nie je ani najvydarenejším, ale je najväčším. Súrodenecké režisérske duo bratov Russovcov nám servíruje gigantický kolos s troma desiatkami postáv, niekoľkými dejovými líniami, spektakulárnou akciou, najlepším záporákom v rámci marvelovského universa a emotívnou koncovkou.

Znalosť predchádzajúcich filmov

Osemnásť predchádzajúcich filmov postupne rozvíjali individuálne príbehy superhrdinov, ktoré vyvrcholili práve v tejto snímke. Znalosť predošlých filmov je trochu žiadúca, pretože sa tu zväzujú voľné konce týchto samostatných titulov a hľadajú sa odpovede na nedoriešené otázky. Je dôležité poznať superhrdinov z tímu Avengers, konkrétne Iron Mana (Robert Downey Jr.), severského poloboha Thora (Chris Hemsworth), Kapitána Ameriku (Chris Evans), Hulka (Mark Ruffalo), Black Widow (Scarlett Johansson).

K Avengers patria ešte aj postavy Ant-Man a Hawkeye, tí však v novom filme nevystupujú. Dôležitý je pre dej taktiež Doctor Strange (Benedict Cumberbatch), Thorov brat Loki (Tom Hiddleston), Spider-Man (Tom Holland), Black Panther (Chadwick Boseman), Vision (Paul Bettany), Scarlet Wich (Elizabeth Olsen) a v neposlednom rade Strážcovia Galaxie. Práve tí svojou komediálnosťou vytvárajú priestor na smiech vo chvíľach, kedy by ste mali plakať za inou umierajúcou postavou. Pre úplné pochopenie deja skutočne divák nemusí vidieť každý marvelovský film, stačí si pozrieť Civil War, Black Panther, Guardians of the Galaxy 2 či posledného Thora a rozhodne to pozdvihne divácky zážitok.

Šesť Kameňov nekonečna

Thanos (Josh Brolin), záporný hrdina celého príbehu, plánuje inváziu na Zem, na ktorej hodlá zničiť polovicu populácie. Jeho plán je popravde diabolský vo svojej etickej rovine. Obmedzené zdroje na jednotlivých planétach hodlá vyriešiť genocídou polovice ich obyvateľstva. Tým, že sa radikálne zníži populácia na preľudnených planétach, sa otvoria cesty k blahobytu tým ostatným a podľa neho tak nastane rovnováha vo vesmíre. Vyššie spomínaní superhrdinovia musia spojiť všetky svoje sily, aby ochránili nie len planétu Zem, ale aj celý vesmír.

Aby Thanos dosiahol tento ciel, musí získať šesť Kameňov nekonečna, za pomocou ktorých by ovládol priestor, realitu, silu, myseľ, dušu a čas. Tieto kamene si chce vložiť do svojej špeciálne upravenej rukavice a s ich mocou si otvoriť cestu k nadvláde nad celým vesmírom.

Thanos hľadajúci Kamene nekonečna. Zdroj: Marvel Cinematic Universe

Thanos zhromažďuje tieto kamene po celom vesmíre až do chvíle, kedy svoje vesmírne lode zaparkuje nad planétou Zem. Niektoré z kameňov sú totiž vo vlastníctve alebo pod ochranou členov Avengers a on ich od nich, spoločne so svojím tímom Black Order, hodlá získať.

Marvelu bolo častokrát vyčítané, že antihrdinovia nemajú hlbšie motivácie pre ich činy. Thanos však tento prípad určite nie je. Film si kradne pre seba a presúva sa do pozície hlavného antihrdinu. Jeho sila so získanými kameňmi narastá a približuje sa k desivej realizácii svojej vízie. Je potrené zdôrazniť, že Thanos necíti k ľuďom nenávisť, ale myslí si, že jedná v ich záujme. Rovnako tak nepociťuje nenávisť k svojim protivníkom. Vníma ich ako tých, ktorí nie sú schopní pripustiť, že jeho vízia je pre všetkých blahodarná.

Organizácia priestoru

Superhrdinovia sa proti Thanosovi musia vyzbrojiť a dohodnúť sa na spoločnom boji. Vo filme sú stále rozdelení na skupiny, ktoré sa rôzne preskupujú a striedavo sa rozdeľujú. Takto docieli tvorcovia to, že aj tak veľký počet postáv dostalo relatívne dosť priestoru. Tým, že sa dej odohráva v New Yorku, vo Wakande a na ďalších miestach vo vesmíre, sa im to podarilo. Prepínanie medzi štyrmi či piatimi dejovými líniami prebieha nerušene, ale za to svižne a pomerne rýchlo napred.

Akčné scény sú prehľadné, majú nápaditú choreografiu a všetci superhrdinovia využívajú svoje výnimočné schopnosti. Bitky majú osobní aj masový, vojenský charakter. Vizuálne, špeciálne efekty a kostýmy, to všetko nesie punc najvyššej remeselnej kvality, čo ale u tohto druhu filmu samozrejme divák očakáva.

Kto sa dožije záverečných titulkov?

Atmosféra začína hustnúť s tým, ako sa ukazuje, o aké reálne nebezpečie v prípade Thanosa ide. Divák si uvedomí, že nie všetci superhrdinovia sa dožijú záverečných titulkov. To sa ozaj stane a filmy tak získava značné temné vyznenie. O to emotívnejšie je to vo chvíľach, kedy postavy, ku ktorým má divák vybudovaný „vzťah“, umierajú najčastejšie tak, že sa obetujú pre dobro celku.

Časť Avengrov bojujúca na Wakande. Zdroj: Marvel Cinematic Universe

S otázkou voľby sa tu pracuje fatálnym spôsobom voči osobám blízkym aj celku sveta. Zdôrazňuje to beznádej situácie, v ktorej sa vesmír a superhrdinovia ocitli. Pri strate obľúbených hrdinov nás môže utešiť to, že sme v komiksovom svete, v ktorom nič nie je definitívne.

Veľkoleposť filmu

Tretí Avengers sú splneným fanúšikovským snom, ktorí si užijú všetci tí, ktorí túto sériu a jednotlivé filmy sledujú od začiatku. Zo všetkých Avengers filmov je tento jednoznačnej najveľkolepejší. V češtine znamená slovo „marvel“ zázrak a je to tak naozaj, pretože tvorcom sa podarilo udržať zmes postáv, zábavy, akčných scén a emócií po celý čas filmu.

Klíčová slova: Marvel, Avengers, Strážcovia Galaxie, Thanos