27.10.2015 22:12

Recenzia: Simonov vesmír je zaujímavý výlet do neobyčajnej mysle muža s Aspergerovým syndrómom

Autor: Martinková Helga | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Švédsky filmový režisér a scénárista Andreas Ohman nakrúcal film o mladíkovi s Aspergerovým syndrómom netradičným hravým spôsobom. Dej sa točí okolo Simona a vykresľuje život človeka s osobnostnou poruchou a ako sa s ňou on aj jeho najbližšie okolie vyrovnáva.

Oficiálny plagát k filmu Simonov vesmír Zdroj: cinenews.beSimon rád cestuje po orbite Zeme, kde je oslobodený od komplikovaného pozemského života. Nemusí sa potýkať s emóciami, chaosom a nedorozumením. Má pokoj od okolného sveta. Až do chvíle kým ho jeho brat Sam nepresvedčí k opusteniu svojej popolnice, teda pardon, vesmírnej lode. Simon sa tak vracia do reality, s ktorú prichádzajú zmeny a nevyspytateľné situácie, ktoré veľmi ťažko nesie.

Film pracuje s tematikou osobnostnej poruchy a citlivo vykresľuje, ako svoj život prežíva človek s Aspergerovým syndrómom a ako jeho situácia ovplyvňuje jeho okolie. Hlavná postava Simon opisuje, čo si myslí a aké sú pohnútky k jeho neobyčajnému správaniu. Divák sa od neho napríklad dozvedá, že kruhy sú lepšie ako ľudia, ktorí sú príliš zložití a často vravia opak toho, čo si myslia. Okrem Sama, ktorého vníma ako jedinú dôveryhodnú osobu. Vzťah dvoch bratov, jedného s Aspergerovým syndrómom a druhého presne 937 krát lepšieho ako Simon sám vraví, je hlavnou dejovou líniou filmu. Sam je starostlivý súrodenec, ktorý chce pre brata to najlepšie. Nie je to však jednoduchá misia vliezť do popolnice a cestovať po orbite, naráža na veľa prekážok a frustráciu.

Simon nerozumie vzťahom a sám po žiadnom netúži. Ale vie, že jeho brat to má inak. Toto uvedomenie ho ženie k organizovaniu projektu, vďaka ktorému chce nájsť bratovi priateľku. V žiadnom prípade sa nejedná o romantickú komediu aj napriek tomu, že vo filme je prítomný element romantických vzťahov. Prim v tomto prípade hrá nielen vzťah medzi bratmi, ale aj začínajúce priateľstvo s veselou Jennifer, ktorá pomáha vyliezť Simonovi z jeho ulity. Tam, kde Simon hľadá matematické rovnice a rád, Jennifer vidí spontánnosť a všetko, čo svet ponúka vo svojej nepredvídateľnosti.

Film je vizuálne veľmi pekne spracovaný, plný živých farieb a záberov. Tie v kombinácii s atmosférickou hudbou dotvárajú celkový obraz. Bill Skarsgård, ktorý stvárnil Simona, podáva skvelý uveriteľný výkon, pri ktorom divák ani na sekundu nezapochybuje o duševnej poruche protagonistu. Netreba však zabúdať ani na Martina Wallströma a Ceciliu Forss alias Sama a Jennifer, ktorí sa svojich rolí chopili s gráciou a vzbudili sympatie i empatiu.

Simonov vesmír je film o ťažkej životnej situácii, ktorá sa dotýka nielen jeho, ale aj jeho najbližších. Je však podaný odľahčenou formou obohatenou humorom. Pri takejto tématike je jednoduché skĺznuť k nánosom pátosu a ždímaniu emócii z diváka. Simonovmu vesmíru sa podarilo povzniesť sa nad klišé a civilne, zároveň však zaújimavo, podať príbeh Simona, nahliadnuť do jeho mysle a aspoň z časti ju pochopiť.

Klíčová slova: Asperger, vesmír, vzťah