05.03.2017 14:21

Recenzia filmu T2 Trainspotting: Nástupca hodný kultového snímku

Autor: Zoltán Varga | Kurz: Stisk | Kategorie: Publicistika

Uplynulo dvadsať rokov a mesto Edinburgh ako keby zaspalo. A spolu s ním aj štyria hlavní hrdinovia, ktorí sa napriek svojmu veku charakterovo nezmenili. Ich vzťahy balansujú medzi dôverou a ochotou zradiť. Najviac túto skutočnosť vystihuje veta, ktorá viackrát odznela vo filme: "Na počiatku bola príležitosť... a potom prišla zrada." Zisťujú, že pred svojou minulosťou neutečú.

Filmoví fanúšikovia sa po dvadsiatich rokoch dočkali pokračovania kultového filmu Trainspotting. Za dvadsať rokov sa toho veľa zmenilo. Hlavná postava Mark Renton, stvárnená Ewanom McGregorom, sa vracia naspäť do rodného Edinburghu, kde sa stretáva so svojimi starými kamarátmi Spudom, Simonom a Begbiem. Každý jeden z nich má za sebou stroskotané manželstvo. Ich životy neustále ovplyvňujú strašiaci minulosti, pred ktorými, ako sa zdá, v ich prípade niet úniku.

Počas väčšiny príbehu sa pohybujeme v starých priemyselných častiach Edinburghu, ktoré sú dávno opustené a zničené, čo dokresľuje atmosféru beznádeje, ktorá prevláda u hlavných postáv. Spud je stále závislý na heroíne a má sebadeštrukčné sklony, Mark si prešiel infarktom, Simon sa pokúša rozbehnúť biznis a Begbie práve utiekol z väzenia a chce sa pomstiť. Jonny Lee Miller v úlohe Simona sa snaží obdarovať svoju bulharskú kamarátku nevšedným darčekom – krčmou prebudovanou na bordel. Robert Carlyle v úlohe Begbieho dostal v druhej časti filmu väčší priestor než v prvej. Vo svojom synovi by rád videl samého seba, a preto sa ho snaží tvarovať na obraz svoj, čo niekedy vyústi do komických situácií. Vyzdvihnúť by sa dal herecký výkon Ewena Bremnera v úlohe Spuda, ktorý "sa ním naozaj stal". Film je umne popretkávaný spomienkami hlavných postáv na minulosť, čo prebúdza nostalgiu aj u divákov, ktorí videli prvú časť. Nič sa neprikrášľuje a presne to je čaro tohto snímku. Atmosféru dokresľuje taktiež staré sídlisko, na ktorom býva Spud. Sídlisko je ďalším symbolom beznádeje. Je typickým príkladom miesta, ktoré doplatilo na obmedzovanie ťažkého priemyslu v Škótsku a máte pocit, ako keby sa tam zastavil čas.

Režisérom filmu je Danny Boyle, takisto ako pri prvom dieli. Medzi najsilnejšie časti filmu patrí Markova kritika dnešnej spoločnosti a celkového nezáujmu ľudí k sebe navzájom. Režisér vhodne doplnil film hudbou, kde môžeme spoznať pesničky od skupín, ako je Queen a The Clash. Napriek ťaživej atmosfére v nás film neevokuje depresívne pocity, pretože je okorenený poriadnou dávkou čierneho humoru vhodne dopĺňaného podivuhodnou mimikou Spuda. Ku koncu filmu sa dočkáme aj akčnejších pasáží, ale veľká časť filmu sa nesie v nostalgickej nálade.

Postavy dospeli spolu s divákmi, tí z nich, ktorí videli aj prvú časť sa vedeli s nimi a ich problémami stotožniť. Nakoľko sú štyri hlavné postavy muži, film osloví najmä mužské publikum, i keď tu máme silnú ženskú rolu v podobe Veroniky. Dejovo je film pokračovateľom jednotky a v značnej miere z neho čerpá. Toto je pozitívom i negatívom zároveň, nakoľko tí, ktorí obdivovali prvú časť, budú nadšení, avšak tí diváci, ktorí očakávali nejaké "nóvum", budú sklamaní. Je každého osobným rozhodnutím, či sa rozhodne pozrieť si tento film, ale za seba môžem povedať, že neľutujem svoj čas, ktorý som strávil v kine.

Klíčová slova: recenzia, trainspotting, film