08.04.2020 20:36

Recenze: Ztracené dívky, film, který ukazuje smutnou realitu

Autor: Barbora Janotová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Na Netflixu mohou diváci zhlédnout první filmový smínek dokumtentaristky Liz Garbusové. Ztracené dívky (Lost girls) natočila podle stejnojmenné knihy investigativního novináře Roberta Kolkera. Příběh podle skutečné události z roku 2010 ukazuje smutnou realitu, kde policie nejeví zájem pátrat po zmizelé dívce.

Autor: Netflix

Matka tří dívek Mari Gilbertová se snaží uživit své dvě mladší děti. S nejstarší dcerou Shannan, která už žije sama, má rozporuplný vztah. I přesto má Mari radost, že k ní chce Shannan přijet na večeři. Když ale nedorazí a neozývá se ani několik následujících hodin, zavolá Mari policii. Snaží se policisty přimět, aby po její dceři začali pátrat. Zdá se však, že je jim zmizení dívky lhostejné. Zřejmě proto, že byla prostitutka.

Hlavní dějová linka filmu vypadá jako v kinematografii stokrát opakované klišé. Zoufalá matka snažící se sama najít stopy po zmizelé dceři, protože policie pro její záchranu nic nedělá. Při vyšetřování případu policisté náhodně narazí na mrtvá těla dalších čtyř dívek, které spojuje fakt, že se živily jako sexuální pracovnice.

Koncept pohřešovaných osob, dlouhého vyšetřování bez výsledku a podceňování podobností mezi případy byl už ztvárněný několikrát. I přesto se tvůrci dotkli zajímavého pozadí celé události. Film zobrazuje, jak se na rodinných vztazích podepíše, když matka samoživitelka musí trávit příliš mnoho času v práci, aby zvládla děti zabezpečit. Ukazuje také, jak může být vztah mezi matkou a dcerou křehký. Obzvlášť, když dcera trpí psychickou poruchou. Bohužel, tvůrci tuto problematiku upozadili a trochu bojácně dali přednost klasickému scénáři. Režisérka Liz Garbusová chtěla ve snímku za každou cenu zobrazit ženu bojující proti nefunkčnímu policejnímu systému.

Role Mari se Amy Ryanová zhostila výborně. Matka, kterou nebere kvůli její minulosti vyšetřovatel Gabriel Byrne příliš vážně. Ve vyšetřování Mari vypomáhá i její další dcera, kterou ztvárnila vycházející hvězda Thomasin McKenzie.

I přes dobré herecké obsazení se děj filmu vleče. Snímek balancuje na hranici mezi thrillerem a dokumentem. Zájem divák může ztratit hned v prvních minutách, kdy se v titulcích objeví, že skutečný případ je dosud nevyřešený.  Ani závěr příběhu nebyl napínavý a o osudu Shannan se diváci dozví v posledních pěti minutách. Film Ztracené dívky je sociální drama, které málo zdůrazňuje souvislosti mezi neosobními vztahy v rodinách dívek a následnou prací v sexuální branži, která je zřejmě i důvod, proč byly zavraždené.

Skutečná událost, podle které kniha i film vznikly, se oderála v New Yorku a nebyla ve světě příliš medializovaná. Příběh rodiny Gilbertových měl i zajímavou dohru, která se do snímku nedostala. Několik let po smrti Shannan zemřela také její matka Mari. Pobodala ji její nejmladší dcera při schizofrenickém záchvatu. Policie v oblasti Long Islandu našla několik dalších mrtvých dívek, které možná zabil vrah Shannan Gilbertové.

Klíčová slova: recenze, lost girls, ztracené dívky, drama