21.04.2019 13:33

Recenze: Žlutý cirkus zdárně dojel do cíle, diváky opět pobaví

Autor: Jan Boháč | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Nový film Trabantem tam a zase zpátky obsahuje vše, co jsme mohli vidět v předchozích dílech, tedy spoustu humoru a neustálé opravy nespolehlivých žlutých aut. Skalní fanoušci pravděpodobně nebudou zklamaní a také ostatní diváci mají mnoho důvodů, proč se na něj podívat.

Dan Přibáň a další členové jeho výpravy dokončili svou cestu kolem světa a se žlutými dvoutaktními vozy dojeli z Indie až do České republiky. Právě o tom pojednává nejnovější a zároveň poslední film ze série Trabantem napříč kontinenty, který měl premiéru na začátku dubna. Znalci předchozích snímků o cestě žlutých aut dostanou přibližně vše, co očekávali. Bude to však stačit i ostatním divákům?

Největší předností filmu je pravděpodobně všudypřítomný humor. Ať je situace sebehorší, místní úředníci a policisté sebeotravnější a porucha auta sebevážnější, protagonisté jsou vždy schopni dané situace komentovat s vtipem a ironií sobě vlastní. Důvodů ke smíchu je opravdu mnoho, počínaje nekonečným zástupy Indů, kteří si se členy posádky chtějí vyfotit selfie, až po bizarní tance celníků na indicko-pákistánské hranici. Pokud vám tedy přišly vtipné předchozí díly, dobře se pobavíte i u nejnovějšího snímku.

Dalším velkým plusem filmu jsou krásné pohledy na okolní krajinu. Především záběry z dronů autoři díky kvalitnější technice dovedli téměř k dokonalosti. Obzvláště ve velkém kinosále na vás hluboká a nedostupná údolí Himaláje i divoká indická džungle opravdu zapůsobí. Své kouzlo snímkům dodávají také samotné žluté trabanty, jež se vyjímají téměř v jakékoliv situaci.

Přesto však divák může odejít s pocitem, že tohle všechno už viděl někdy dřív. Schéma filmu se totiž stále opakuje jako v předchozích cestách žlutých vozů napříč Hedvábnou stezkou, Afrikou, Jižní Amerikou a Austrálií. Trabanty jedou krajinou, záběry z dronů střídají pohledy na místní. Pak se jedno z aut porouchá, takže se celá výprava zastaví a s pomocí mechaniků se snaží nefunkční díly opravit, při čemž si trochu zanadávají. A když se jim povede vůz znovu zprovoznit, celý koloběh se opakuje.

Stejně tak bude mít smůlu i divák, který bude doufat, že se dozví mnoho faktů a zajímavostí o zemích a místech, jimiž výprava projížděla. Takových informací je totiž ve filmu opravdu málo, snímek je spíše než dokumentem jakousi road movie, v níž jde hlavně o humor, a nikoliv o rady pro budoucí cestovatele. Proto bude lepší volbou plánovaný seriál, který o této cestě připravuje Česká televize. Je totiž zcela logické, že není možné vměstnat tolik informací z několika měsíců do filmu s dvouhodinovou stopáží.

Říká se, že v nejlepším by se mělo skončit, a v tomto ohledu je asi dobře, že žlutý cirkus Dana Přibáně uspořádal svou poslední cestu. Ačkoliv fanoušky konceptu i příznivce černého humoru nový snímek Trabantem tam a zase zpátky jistě potěší, tvůrci by už mohli přijít s něčím trochu jiným.

Klíčová slova: trabant, Dan Přibáň, Indie, dokument, žlutý cirkus