01.05.2020 14:05

Recenze: Vyproštění je béčkový akční film v tom nejlepším slova smyslu

Autor: Radek Preis | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Netflix naservíroval svým předplatitelům akční podívanou s Chrisem Hemsworthem v hlavní roli. Ten se coby neohrožený žoldák pouští do nebezpečné mise. Má zachránit uneseného syna zločineckého šéfa. A překvapivě diváka touto nesčetněkrát opakovanou zápletkou film nenudí.

Vyproštění. Zdroj: Netflix.

Zločineckému šéfovi unese z Indie do Bangladéše konkurenční gang syna, a tak si jeho otec najímá agenty na jeho záchranu. Nejedná se o nikterak originální zápletku, ale chaotické prostředí velkoměst jihoasijských zemí dodává Vyproštění na autentičnosti. Scény v přeplněných městech, kde si nikdo ani nevšimne, když člověka uprostřed ulice odstřelí, diváka dokonale vtáhnou do děje. Svůj podíl na tom má i povedená kamera. Akční sekvence jsou nasnímané znamenitě, až si divák připadá, jako by v Bombaji opravdu už někdy byl. Kamera následuje hrdinu na každém kroku, při přeskoku z budovy na budovu, při prodírání se přeplněným davem nebo při skoku z útesu do vody.

Tyler Rake v podání charismatického Chrise Hemswortha funguje jako prototyp akčního hrdiny jedenadvacátého století skvěle. Svou postavu se nesnaží utáhnout pouze na svalech a zbraních, ale dodává jí i punc lidskosti. Kdyby se film natočil v devadesátých letech, hlavní role by se nejspíše zhostil Steven Seagal nebo Arnold Schwarzenegger. Ti mají v Hemsworthovi důstojného nástupce, který se vyloupl ze své škatulky hezounka s dokonalým účesem a povaha akčního hrdiny by mu určitě slušela i do budoucna.

Kromě Hemswortha hrají ostatní zúčastnění spíše druhé housle. Za zmínku stojí Rudhraksh Jaiswal, který se zhostil role syna indického mafiána přesvědčivě. Padouchů je tady více, žádný však není natolik výrazný, aby byl hlavnímu klaďasovi za rovnocenného soupeře. Ten totiž zvládne během filmu zmasakrovat desítky lidí a ani nemrkne. Většinou. Od podobného typu filmů však divák více než kvalitní akční scény, a ne vyloženě přihlouplé dialogy, neočekává. Dialogy odsýpají a hluchých míst je ve filmu minimum. Milovníky seriálu Živí mrtví pak potěší David Harbour v jedné z vedlejších rolí.

Jedná se o první celovečerní snímek, který režisér Sam Hargrave natočil. Doposud se ve filmovém průmyslu pohyboval především jako kaskadér. Pracoval například na filmech Avengers: Endgame, Deadpool 2 nebo Atomic Blonde: Bez lítosti. A na kvalitě akčních scén se to pozitivně odráží. Hargrave v tom umí chodit a na celovečerní režijní debut se jedná o příjemné překvapení.

Vyproštění je klasickým akčním béčkovým filmem, avšak v tom nejlepším slova smyslu. Film samotný ví, že jeho hlavním účelem je pobavit a nesnaží se hrát si na něco víc, než je. I když přinese pár zvratů a zajímavý závěr. Pokud hledáte akční pecku, u které si odpočinete a neukoušete se nudou, Vyproštění je dobrou volbou.

Klíčová slova: Vyproštění, Netflix, film, recenze