27.03.2017 17:27

Recenze: Victor Vasarely tvořil již před osmdesáti lety futuristické umění

Autor: Marie Mrázová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Victor Vasarely je průkopníkem takzvaného Op-artu, které navázalo na Pop-art (např. Andy Warhol). Jedná se o kombinaci použití geometrie a optických klamů. Výstava jeho práce obsahuje stovky děl a návštěvníci ji mohou vidět až do 2. dubna. Co výstava nabízí a v čem je výjimečná najdete v článku.

Návštěvníci výstavy si mohli zkusit poskládat vlastní dílo. Foto: Marie Mrázová

Na výstavě na hradě Špilberk mohou návštěvníci zhlédnout spoustu Vasarelyho děl. Jsou tu jeho raná díla (Zebry), kde využil jen černé a bílé barvy a různých druhů zakřivení linek, čímž docílil tvaru zebry. Je fascinující, že někoho napadlo tohle namalovat před děvetasedmdesáti lety. A to není jediné, čím Vasarely fascinuje. Na výstavě jsou autorova navazující díla, většinou v chronologickém pořadí, tak jak postupně vznikla, bylo tedy zajímavé sledovat umělcův vývoj. Autor ve svých dílech využíval svojí barevné abecedy, ve které používal jen minimum odstínů pár barev, které střídal. Vzniklo tak nekonečně mnoho kombinací. Tím, že si hrál s optickou iluzí, obraz pokaždé působí jinak, záleží, z jakého úhlu se zrovna díváte. Některé připomínají například disco koule, jiné zas hrací kostky či bludiště, nebo třeba také pořad „Kostičky“. Pokud nemáte rádi abstraktní umění, ale naopak se vyžíváte v matematických rovnicích s přesným výsledkem či geometrii, je Op-art pro vás to pravé. Umění, které je dokonalé svou jednotností a uspořádaností.

Jedním z nejvíce honosných děl, u kterého se zastavovalo nejvíce návštěvníků, byly Gold cubes a Silver Cubes z roku 1968. Jsou to dvě malby se stříbrným a zlatým pozadím, na kterých jsou krychle sestávající se z několika menších a větších bodů, navíc se obrazy celé lesknou jako zrcadlo, působí tak hodně futuristicky, skoro jako byste najednou byli ve vesmírné lodi Star Treku. Jediné, co snad chybělo, byl popis, jak obrazy vznikly.

Pro některé umělce je hlavní hodnotou to, aby jejich tvorba někoho ovlivnila. A to se Vasarelymu podařilo. Jak jinak si vysvětlit, že mu psaly dvanáctileté studentky, že je pro ně vzorem? Bylo dojemné číst si dopisy psané krasopisem, doplněné kresbami, které se snažily napodobit Vasarelyho styl. Originály dopisů zde byly ve francouzštině, ne každý si je tak mohl přečíst, je na škodu, že nebyly přeložené do češtiny, nebo alespoň angličtiny.

Barevně natřené průchody mezi jednotlivými místnostmi ještě více umocňovaly zážitek, zkrátka jste se octli ve Vasarelyho barevném světě. Návštěvníci si mohou také vyzkoušet poskládat na bílý kostičkovaný papír pomocí Vasarelyho abecedy své vlastní dílo z barevných výstřižků. Mohou tak zkusit, jaké to je, myslet jako Vasarely.

Nezapomenutelnou částí, která výstavě dodáv velkou přidanou hodnotu je poslední úsek, kde je možnost vyzkoušet si z jednotlivých odstřižků Vasarelyho děl poskládat jeho dílo dle předlohy nebo zapojit vlastní fantazii a vytvořit zcela nové neotřelé dílo. Tato část byla náročná, ale i zábavná, a právě proto jí patří velké plus. Bohužel ne každá výstava tohle nabízí.

Op-art je směr, který je velice přitažlivý pro zrakový smysl. Jde jen o to vytyčit si přísné body a linky a ty pak obměňovat. Je tak jisté, že vám vždy vyjde dokonalý geometrický tvar s rovnýma linkama. Dílo je zkrátka dokončené a nic vás na něm neruší. Můžete se jen poddat jeho dokonalosti.

Victor Vasarely byl grafik, malíř a sochař původem z Maďarska, vyrůstal na Slovensku a velkou část svého života strávil ve Francii, kde také vznikla většina jeho děl. To, že Vasarely původně studoval medicínu, zní přinejmenším překvapivě. Poté co školy zanechal, se soustředil na grafický design a navrhoval převážně reklamní plakáty. Vasarely využíval minimální počet tvarů a barev. Mezi jeho nejznámější a zároveň nejranější díla patří Zebry, které autor namaloval už v roce 1938. Vasarely napsal v roce 1954 Yellow manifest, ve kterém obhajoval roli optické iluze v umění. V roce 1959 si nechal patentovat svou uměleckou techniku Unités plastique, ve které se jednalo o práci s geometrickými formami a přesně definovanou barevnou paletu, z ní vznikla „plastická abeceda“, kterou pak umělec střídal v nekonečných kombinacích.

Klíčová slova: Op art, výstava, Victor Vasarely