29.03.2018 11:39

Recenze: Ve zlínském muzikálu Malované na skle se spojují tradice s modernou

Autor: Natálie Švachová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Zbojnický muzikál o slovenské legendě Juraji Jánošíkovi zůstává i necelých padesát let po světové premiéře představením, které dokáže vyprodávat sály. Inscenaci nastudovala v Městském divadle Zlín umělecká šéfka souboru Hana Mikolášková, která má na svědomí další úspěšné kusy jako Divotvorný hrnec nebo Řek Zorba. Divákovi nabízí pestrou podívanou, brilantní herecké a pěvecké výkony a odlišné pohledy na život největšího zbojníka.

I tři roky po premiérovém uvedení zvedá zlínské zpracování muzikálu Malované na skle diváky ze židlí. Dílo polských autorů Ernesta Brylla a Katarzyny Gärtne pojednává o životě zbojnické legendy Juraje Jánošíka. Slovenského hrdinu, který bohatým bral a chudým dával, hraje Tomáš David.

Divák se nedočká akčního, propleteného příběhu plného zvratů, což je úděl až notoricky známé předlohy. Představení, které přebásnil Jaromír Nohavica a které z valné většiny tvoří písně, divákovi nabídne živou podívanou. Vypravěči příběhu diváka provedou životem Jánošíka od jeho narození, přes začátek zbojničení a první lásku, až po jeho smrt. Na prknech divadla se kromě Jánošíka prohání celá parta jeho zbojníků, jejich nepřátelé vídeňští četníci, krásná děvčata i Anděl, Ďábel a Smrt. Představitelé pekla a nebe prostupují celým příběhem a přou se o to, kam po smrti Jánošík zamíří. Jejich dialogy jsou obzvlášť zábavné díky oblíbenému herci zlínského divadla Gustavu Řezníčkovi, který hraje Ďábla. Nečekaně se ve hře objevuje i narážka na současnou politiku, což může diváka od takového divadelního kusu překvapit.

Jednoduchá dřevěná scéna je vhodným prostorem pro bohatou choreografii, jelikož ji lze využít jako vesnické stavení, kostel nebo kopcovitou krajinu. Až příliš obyčejnou scénu oživují především ženské kostýmy. Barevné šátky, nabírané sukně nebo květinové čelenky ve vlasech jsou pastvou pro oči.

Hudba je pro tento typ představení klíčová. Písně jsou chytlavé a diváka budou provázet ještě dobrých pár minut po odchodu ze sálu. Nechybí hra na lidové nástroje, z nichž zazní cimbál nebo housle. Zároveň tvůrci experimentují s basovou kytarou a ukulele. S kontrastem pracuje režisérka i v dalších oblastech. Poněkud neobvyklou podobu má Smrt. Smrtku představuje herečka Petra Králová s blonďatými vlasy v bílých šatech, které působí jako svatební oděv. Králová tráví na jevišti většinu času, jelikož smrt provází zbojníka celým životem. V ruce drží kosu, tudíž jeden z atributů smrti zůstává zachován.

Pěvecké výkony herců Davida a Králové si zaslouží obdiv. V některých částech se zdálo, že představitel Jánošíka má problém udržet dech, jelikož souběžně se zpěvem tancoval. Nechybí ani pohybově zajímavé scény. Na Davida čekaly i kaskadérské chvíle, kdy padá z ramen druhého zbojníka do náručí dalších spolubojovníků. Celý soubor se doplňuje, přitakává si a souzní spolu. Hlasy jak hlavních, tak vedlejších postav jsou příjemné a při skladbách, které zpívá celé herecké obsazení asi dvaceti herců, běhá divákovi mráz po zádech.

Zlínské Malované na skle vyjadřuje úctu k lásce, hrdinovi a především k tradicím. Právě zvyky a lidová tvorba se staly inspirací i pro samotný název muzikálu. Na sklo se malovaly podobizny svatých, Ježíše, Panny Marie nebo andělů. Muzikál o tradicích a o odhodlání stát si za svým názorem a pravdou je dobrou ukázkou života v komunitě a životního koloběhu. Divákovi ale může chybět jasnější dějová linka, jelikož Malované na skle je spíše skládankou různých obrazů než kompaktním příběhem jedné verze. Představení trvá dvě a půl hodiny, mínusem je občasné přílišné natahování děje nebo až příliš herců souběžně na scéně.

Muzikál, který měl premiéru v roce 1970, nastudovala i jiná divadla, například Divadlo Radost v Brně, Východočeské divadlo v Pardubicích nebo Divadlo Na Fidlovačce v Praze.

Klíčová slova: recenze, Zlín, divadlo, Malované na skle, muzikál