05.03.2020 14:38

Recenze: V síti – Fyzicky nepříjemná podívaná Klusáka a Chalupové

Autor: Eva Matějková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Dlouho očekávaný dokumentární film V síti mohou diváci zhlédnout v kinech od 27. února. Snímek režisérské dvojice Víta Klusáka a Barbory Chalupové představuje kontroverzní téma sexuálního zneužívání dětí na internetu. O úspěšnosti filmu svědčí čísla už teď, po prvním víkendu jej vidělo přes 111 tisíc diváků.

Projekt původně vznikl jen kvůli vytvoření krátkého spotu pro telekomunikační společnost. Téma se však ukázalo natolik závažné, že se tvůrci rozhodli pro natočení celovečerního dokumentu. Za deset natáčecích dnů pořídili 390 hodin záběrů, ze kterých nakonec vznikl stominutový film. Ten divákovi přináší šok, pobavení i znechucení najednou. Dívky totiž oslovilo celkem 2458 potenciálních sexuálních predátorů.

Dokument nabízí celkový pohled do zákulisí projektu. Na začátku se divák seznamuje s castingem a procesem stavby věrohodných kulis. Nevtíravým způsobem tak zjistí, jak pracné bylo celou scénu vytvořit a čemu tvůrci věnovali pozornost, aby kulisy působily jako skutečný dětský pokoj. Postupně se představují další lidé, pod jejichž dohledem natáčení probíhalo.

Nejvýraznějšími postavami celého projektu jsou Tereza Těžká, Anežka Pithartová a Sabina Dlouhá. Dospělé herečky ve filmu velice zdařile ztvárnily dívky ve věku dvanácti let. Jejich role přitom nebyla vůbec jednoduchá. Řídit se musely kodexem, který provázel celý projekt. Podle něj musely například na začátku konverzace vždy zdůraznit, že je jim právě dvanáct let, nesměly nikoho samy oslovovat a musely se opravdu vcítit do role dospívající dívky a odpovídat naivním způsobem. Právě kontrasty mezi tímto naivním vystupováním hereček v hovorech i konverzacích a jejich běžným vyjadřováním vnáší do filmu prvek nečekaného humoru. Kontroverzní téma se tak představuje snesitelnějším způsobem, zároveň ale problematiku nebagatelizuje.

Zajímavým aspektem filmu je také gradace. Snímek nekončí u chatování, ale zobrazuje i osobní schůzky hereček s predátory. Byly tak vystaveny vypjatým situacím, které zvládaly po svém. Dobře je vykreslen i fakt, že se muži s dívkami snažili kontakt navázat opakovaně. Divák tak může sledovat vývoj konverzace. Od vytrvalého naléhání, kterého predátoři využívají, až po skutečné vydírání.

Díky velké míře kontroverze, jež toto téma provází, a také díky skvělým výkonům hereček, které bravurně zvládaly těžké situace, se Klusákovi a Chalupové podařilo rozvířit českou společnost. Mistrně je zpracována i zvuková stránka dokumentu. Vyzváněcí tón Skype hovorů už bude mít divák navždy spojený s filmem V síti. Znepokojující záběry, které vzbuzují strach z momentálně neřešitelného problému sexuálního zneužívání dětí na internetu, pak z filmu dělají úctyhodný počin, jímž by se měl nechat vyděsit každý.

Klíčová slova: recenze, film, v síti, sexuální zneužívání, internet