12.04.2020 16:43

Recenze: V Rozpojených státech dokazuje Řezníček vypravěčský talent

Autor: Petra Šebková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Kniha Rozpojené státy s podtitulem Amerika nejen televizní kamerou od novináře Martina Řezníčka vyšla v době, kdy už byla knihkupectví zavřená. Ale byla by velká škoda kvůli tomu o tento literární zážitek přijít.

Kniha Rozpojené státy od Martina Řezníčka

Pět let působil jako zpravodaj České televize ve Spojených státech amerických. Martin Řezníček pokrýval řádění hurikánů, divoké rasové nepokoje i historické zvolení Donalda Trumpa amerických prezidentem. V současnosti je tváří hlavní zpravodajské relace Události a o svých zážitcích a postřezích o americké společnosti se rozhodl napsat knihu.

Na světě existuje mnoho lidí, kteří dennodenně zažívají neobyčejná dobrodružství nebo na vlastní kůži zažívají události, které se později zapíší do dějin. Ale jen málo lidí o tom umí poutavě vyprávět. Martin Řezníček je jeden z nich. Ve svém debutu dokazuje, že není jen skvělý novinář, ale i talentovaný vypravěč.

Kniha se dělí na tři části. Do první části knihy zařadil Řezníček příběhy, které v zažil v Americe, ale měly českou stopu nebo pro ně našel české paralely. Hned od prvních odstavců je cítit Řezníčkova empatie i dravost, se kterými vyrážel hledat příběhy, díky kterým by mohl Ameriku a to, co ji činí tak zajímavou, živě přiblížit i českým divákům tisíce kilometrů daleko.

Prostřední část dopodrobna popisuje Trumpovu cestu k postu amerického prezidenta od počátečních spekulací o kandidatuře až k prvním měsícům ve funkci. Tato část může být pro čtenáře, kteří fungování americké politiky tolik nerozumí nebo se o ni nezajímají, svou detailností příliš zdlouhavá.

Třetí a poslední část knihy je ale znovu pohlcující. Řezníček se v ní hlouběji zamýšlí nad některými americkými fenomény, jako je vztah Američanů k válečným veteránům nebo fascinace atentátem na prezidenta Kennedyho. Zajímavá je zvlášť kapitola o vzdělávacím systému, ve které mohl vycházet z osobní zkušenosti. Jako otec dvou dětí ve školním věku, které žily ve Washingtonu s ním, zažil atmosféru amerického školství z první ruky.

Na rozdíl od krátkých televizních reportáží, kde se v několika minutách nedá vyprávět všechno, si mohl v knize dovolit ke každému příběhu přidat kontext a dokázat hlubokou znalost americké historie i politiky, ale také schopnost pozorovat změny v americké společnosti. Více než dvě stě stran knihy mu také dalo prostor, na kterém mohl předvést bohatou slovní zásobu, jazykový talent a v některých momentech překvapit i osvěžujícím smyslem pro humor.

Silnou stránkou knihy jsou části, kdy Řezníček dává čtenáři nahlédnout do zákulisí novinářské práce. Líčí úmorné cestování, složité přesvědčování respondentů či dny strávené jenom o sušeném mase, když přímo v terénu sbíral materiál pro reportáž o řádění přírodních živlů. Ale i přes to všechno vypětí je z každého slova cítit láska a pokora k novinářskému řemeslu.

Po celou dobu knihy si Řezníček snaží udržet novinářský nadhled, podat nám detailní a erudovaný pohled na tuto zemi a všechny její fascinující fenomény. Nejsilnější momenty jsou ale možná ty chvíle, kdy víc než jako nestranný novinář vystupuje jako obyčejný člověk, který dokáže být překvapivě vtipný a sebeironický, a věrohodně popisuje dojetí, které cítil třeba v apokalyptické atmosféře po atentátu na bostonský maraton nebo při rozhovorech s rodiči obětí hromadné střelby.

Kniha Rozpojené státy dokazuje to, jak výjimečná a různorodá je americká společnost. A že i když můžeme mít pocit, že o této zemi víme hodně, stále je možně najít nové úhly pohledu, ze kterých na ni nahlížet, a příběhy, které zatím nikdo nevyprávěl. Ale hlavně dokazuje, jak výjimečné je, když se najde někdo, kdo tyto příběhy dokáže elegantně, svižně a přitom srozumitelně vyprávět.

Klíčová slova: Spojené státy, recenze, kniha, doporučení, novinář